Anyukám is érteni fogja – Csapágyak az autóban | Autoszektor

csapágy

Anyukám is érteni fogja – Csapágyak az autóban

2017.03.05.

Mitől forog olyan simán? Hol vannak csapágyak a kocsikban? Milyen fajtái vannak?

Nemrég indítottuk újtára új sorozatunkat, amelyben a csapágyak kérdését boncolgatjuk. A február elején megjelent első részben tisztáztuk, mire jó és miért szükséges egyáltalán a csapágyazás, és bemutattuk a sorozat támogatójának hosszú történetét röviden.

Hol vannak a csapágyak?

Kijelenthető: minden egymáshoz illesztett, egymáson elforduló alkatrész között ott van a csapágy az autóban is. Elsőként természetesen a kerék a legszembetűnőbb forgó alkatrész a kocsiban, de nem csak a futóműben játszanak kulcsszerepet ezek az alkatrészek. Csapágyak nélkül elképzelhetetlen lenne a motor, vagy a váltó működése is, de nem lenne sem szellőzés, de még klíma.

A csapágyak főbb fajtái - siklócsapágyak

A csapágyakat elsőként a működési elvük szerint kell megkülönböztetni egymástól. Az egyik ilyen elv, hogy az egymáshoz képest forgó mozgást végző alkatrészek közé van beépítve a csapágy és a forgó és álló részek között található kenőanyag rétegen, úgy nevezett filmen fut le a mozgó alkatrész. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a két fém (alkatrész és csapágy) egymással nem érintkezik, hanem köztük van a lehelet finom olajréteg. (Természetesen indításnál van érintkezés, majd a fordulatszám felvételével alakul ki az olajfilm.

Elnyíródott siklócsapágy egy Toyota motorjából

A kenőanyag ugyebár csúszik, így a súrlódás minimális. Ha nincs súrlódás, akkor nincsen kopás sem, ezért az így egymáshoz illesztett elemek gyakorlatilag nem kopnak. Ennek a fajta működésnek feltétele persze, hogy a kenés tökéletes legyen. Ha megszűnik a kenőanyag jelenléte, akkor megindul a súrlódás, vele együtt a jelentős mértékű kopás és hőfejlődés. A keletkező hő nagyságára jellemző, hogy a csapágyanyag megolvadhat, és az illesztés megszorul.

A siklócsapágyaknál az alkatrész anyagok illesztése is nagyon fontos. A csapágy anyagának mindig puhábbnak kell lennie, mint a csatlakozó alkatrészek anyaga - ezek az úgynevezett kenőfémek - így nem csak az azonos felületi keménység miatti magas hő okozta berágódás, de egy esetleges szorulás esetén az olcsón cserélhető csapágy megy tönkre, nem pedig a drágán cserélhető alkatrész

A szentháromság: anyagválasztás, felületi megmunkálás és kenés!

Siklócsapágyazást találunk a motor főtengelyén, ahol a támasztó csapágyazás, és a hajtókarok csapágyai is ezen az elven működnek. A csapágyfelek úgy vannak kialakítva, hogy a főtengely furatain keresztül olaj jusson a felületek közé. A legtöbb motor megszorulást az elégtelen kenés okozza. Ha nincs elegendő, vagy megfelelő minőségű motorolaj a motorban, akkor a fenti folyamat után az illesztés megszorul, ami rövid idő alatt a motor megállását okozza.

Ezért nagyon fontos komolyan venni, ha az autó valamiért (pl. az olajnyomás jelentős csökkenése, vagy megszűnése miatt) a kocsi azonnali leállítására szólít fel minket.

Nagyon komolyan kell venni az autó ilyen üzenetét - azonnal meg kell állni!

A görgős csapágyak

Az első részben móricka-ábrán bemutatott csapágy egy gördülőcsapágy. Az elv lényege, hogy a csapágy két gyűrűből áll össze, ezek képesek egymáson elfordulni úgy, hogy köztük gördülő elemek vannak. A gördülő elemek lehetnek golyók, vagy görgők.

A golyóscsapágyakban a gyűrűk belsejében kialakított pályában futnak a golyók. Ez a legegyszerűbb kialakítású, leggyakoribb és legolcsóbb görgős csapágy.

Járműveinkben legszélesebb körben a görgőscsapágyakat találjuk meg. A görgő elemek fajtái szerint megkülönböztetünk hengergörgős, tűgörgős és hordógörgős csapágyakat is.

Fent: golyó, hordó, aszimmetrikus hordó
Lent: henger-, tű-, kúpgörgő

Fentieken kívül léteznek még mágneses elven működő csapágyak, illetve drágakő csapágyak is, ezek azonban autónkban nem igazán fordulnak elő, így részletezésüktől most eltekintenénk.

A terhelés iránya sem mindegy

Ebből a szempontból is megkülönböztethetjük a csapágyakat. Ha csak tengelyirányú erőket vesz fel egy csapágy, akkor az axiális csapágy. Ha a csapágyunk sugárirányú erőket kell, hogy elviseljen, akkor radiális csapágyakról beszélünk. A leggyakrabban azonban az a jellemző, hogy a csapágyaknak mind axiális, mind pedig radiális irányban el kell viselniük a terhelést, ilyen csapágy például a kúpgörgős csapágy.

Piros nyíl - axiális erő; Kék nyíl - radiális erő
A kialakítás függvényében képes teherviselésre a csapágy

 

Némi elmozdulás is lehetséges

Nem minden esetben megoldható, hogy a két egymáshoz képest elforduló alkatrész egy elméleti tengelyen forogjon. A kisebb szögeltérések azonban az önbeálló csapágyakkal megoldhatók. Ezeknek a csapágyaknak a kialakítása lehetővé teszi, hogy a tengelyek valamelyest elmozdulhassanak egymáshoz képest.

Jól látható az ívelt belső profilú külső gyűrű, az íven való elmozdulás biztosítja a beállást

Olajozottan futnak

A csapágyak alkalmazásának a legfőbb célja a súrlódás csökkentése. Ezért bármilyen csapágyazásról beszélünk, tudjuk, hogy abban mindenképpen van kenőanyag. Ezért – ha másképp nem megy - a görgős csapágyak két oldalukon is le vannak zárva, hogy a kenőanyag ne tudjon távozni belőlük.

 

A cikk elkészítésében az SKF Svéd Golyóscsapágy Zrt. segített

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.08.20
A jó hangulatú statikus versenynapok és a hétközi kánikula után az időjárás kissé megviccelte a....
2017.08.20
A Magna Steyr Thondorf-ban levő gyárában készül 2018-tól a BMW Z4 - írja a Kleine Zeitung. ..
2017.08.20
Michel Roman Franciországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.08.20
Augusztus vége felé járva érkezik el országunk egyik legfontosabb ünnepe, az államalapítás....
2017.08.20
Az M-Sport észt versenyzője jó úton van első aszfaltos győzelme felé, a vb-pontversenyben vezető....
2017.08.20
A megnövekedett forgalom miatt torlódnak a személygépjárművek a hegyeshalmi határátlépési pont....
2017.08.20
Az időjárási viszonyok nem teszik lehetővé a fővárosi légi parádé tervezett eseményeinek teljes....
2017.08.20
Elhagyja a Maseratit Jörg Ross, a jövőben az Aston Martin motorfejlesztésért felelős vezetője lesz....
2017.08.20
Egy néhány hetes kisgyerekkel kaptak sorozatlopáson egy magyar párt Ausztriában. A bűnesetek....
2017.08.20
Testvére véletlenül becsukta a nyitott ajtót, az autóban ülő öccse pedig a forró autóban rekedt. A....