Anyukám is érteni fogja – Ezt vajon mennyire tekerné vissza a nepper? | Autoszektor

szervíz

Anyukám is érteni fogja – Ezt vajon mennyire tekerné vissza a nepper?

2016.11.01.

Skoda Fabia 1.9 PD TDI Elegance 1.258.000 valós kilométerrel

Október 6-án, éppen a születésnapomon voltam hivatalos a Skoda sajtótájékoztatójára, a Kopaszi-gátra. A jól szervezett, színvonalas eseményen többek között kiállítottak egy Fabia-t is, amelyről tényszerűen tudható, hogy túl van egymillió-kétszázötvenezer kilométeren. Onnan tudják ilyen biztosan, hogy a kocsit végig márkaszervizben javíttatták, meg is lett az eredménye.

Nem vész ködbe a múltja

A belépő modell legteteje

A Fabia-t a Skoda 1999-ben kezdte gyártani a már jócskán kiöregedett Felicia modell helyett. (Eközben még mintegy két évig kapható volt a Felicia is.) Ennél kisebb (értsd olcsóbb) modellt nem is gyártott a Skoda, tehát bátran nevezhetjük a kocsit belépő modellnek. Ami a motorválasztékot illeti, a legkisebb benzines mindössze egy literes volt, míg a legnagyobb dízel a már akkoriban is kiforrottnak számító 1.9 PD TDI motort kapta 100 lóerővel, illetve az RS változatban 130-al. Ez a sokat látott autó pedig egy Skoda Fabia 1.9 PD TDI Elegance, amire még pakoltak néhány kérhető extrát…

Klasszikus TDI

A közhiedelem úgy tartja, hogy ezeknek a kisautóknak az árán is látszik, hogy mennyire lesznek tartósak. Ennek megfelelően senki sem számított arra, hogy mondjuk, 300 ezer kilométer megtétele után még bármilyen maradványértékről lehet majd érdemben beszélni. Miközben a legendává váló W124-es Mercedes-ekről időről időre megjelent, hogy példányaik sorra lépik át az egy milliomodik kilométert, addig méltatlanul feledkezünk meg a szürke kisautókról, pedig megfelelő gondoskodás és szakértelem mellett ezek a gépek is csodákra képesek.

Végig márkaszerviz, eredeti, gyári alkatrészekkel

A karrierje során összesen két tulajdonosváltáson átesett Fabia összes gazdája - nagyon helyesen - úgy gondolta, hogy a tetemes futásteljesítmény ellenére is ragaszkodik a márkaszerviz szolgáltatásaihoz, amely egyszerre jelenti a gyári javítási technológiák és eszközök használatát, illetve az eredeti gyári alkatrészek beépítését, ráadásul a munkához természetesen garancia is dukál.

Indítsuk a napot egy kis pecázással

A Skoda összeszedte számunkra, hogy mik voltak a Fabia életének főbb állomásai a szervizben: már majdnem 5 éves volt a kocsi és pontosan 443.939 km volt benne, amikor a klímaberendezéssel kellett komolyabban foglalkozni; 695.425 kilométer és több mint 6 év kellett ahhoz, hogy a hűtőrendszerhez hozzá kelljen nyúlni, ezzel egy időben javították a futóművet és a gázolajcső cseréjére is sor került; 9.000 km híján egy millió km-t bírt a turbó, ezt 8 éves korában cserélték ki; az utolsó nagyobb javításra 2015 tavaszán került sor, mégpedig a szelepemelőt cserélték. Fontosnak látszik még, hogy 1.071.000 kilométer után hengerfejtömítést kellett cserélni a motorban, természetesen annak minden velejárójával együtt.

Bírja még az eredeti kipufogó

Eddigi élete során 236 liter motorolajat, 10 db vezérmű szíjat, 26 db légszűrőt, 9 pár első- és 4 pár hátsó fékbetétet és 4 db akkumulátort használt el a kisautó. Eredeti viszont a kormánymű és a kipufogórendszer is, igaz ez utóbbi talán már nem sokáig áll ellen a zord idő metálprotézisének – Závada Péter után.

Ki is lehetett próbálni

Hiszem, ha látom – gondoltam. A Skoda viszont készséggel adta át a kocsit egy fél napos tesztre. Olyan szemmel néztem, mintha járművizsgálatot rendelt volna rá valaki. A Skoda viszont egyáltalán nem igyekezett eltüntetni az elhasználódás természetes nyomait és egyáltalán nincsen minden apró részlet megjavítva, vagy kozmetikázva, csak hogy az újságíróknak valami irreális kép táruljon fel.

Meg tudunk inni egy kávét

Annak rendje és módja szerint végigpróbálgattam mindent, ami csak be volt szerelve. Amikor megrendelték ezt az autót nem fukarkodtak az extrákkal. Az ülésfűtésen kívül minden értelmes felszereltség megtalálható ebben a kocsiban, még az akkoriban – pláne egy Fabiaban – ritkaságszámba menő és méregdrága (604.000 Ft-os) színes navigáció is ott figyel a középkonzolban, igaz, hogy magyarországi térkép nem tartozik hozzá. Túl magas labda lett volna egy működésképtelen klíma, vagy kiégett xenon lámpa, esetleg egy rossz tükörállító elektronika, ezek kifogástalanul működtek.

Kipörgésgátló, "nagynavi", klíma

Felsorolnám azokat a dolgokat, amiben egyáltalán hibát találtam. A jobb hátsó elektromos ablakemelő nem működött, sem a bal első kapcsolócsoporttal, sem pedig a hozzá tartozó jobb hátsóval. A központi pixeles kijelző a baloldalán a műszerfal átmelegedésével egyenesen arányosan halványult el. A futásteljesítmény számláló szerintem kiakadhatott egy milliónál, de a Skoda szakemberei egy okostelefon felhasználásával helyettesítették a műszert, ami az én tesztem végén pontosan 1.258.734 km-t mutatott.

Már külön "műszer" számlál

Kopás

A 31 egyenlítő mentén megtett Föld kerülés alatt jó néhányszor kellett ki-be szállni az autóba, ez természetesen meglátszik a vezetőülés háttámlájának baloldalán, ide elférne lassan egy kárpitcsere. A kormány bőrburkolata is erősen megkopott, a váltógombot pedig karikagyűrű nyűhette olyanra, mintha direkt kiskalapáccsal lyuggatták volna szitává. Az ajtóhatárolók sem működnek már, a baloldali ajtók csak úgy lengedeznek, óvatosan kell velük bánni.

A legnagyobb hibája

Menet közben

Az irgalmatlanul sok megtett kilométerből viszont menet közben mit sem érezni. A 100 lóerő és a 240 Nm érzetre maradéktalanul tör elő az 1.9-es turbódízelből, komolyan mondom, hogy élvezetesen dinamikus maradt a gép. És amire végképp nem számítottam: semmi, de semmi füstölés! Hiába a hirtelen nyomott padlógáz, a béna visszagangolás, a tükörben egy halvány pöfékelés sem látszott, nem hogy a régi dízelektől sajnos megszokott fekete gombafelhő. Le a kalappal!

Csak semmi kivételezés

Ez a Fabia már a hosszabb, harminc ezres szervizintervallummal rendelkezett és mielőtt még valaki azt gondolná, hogy ennél sűrűbben vitték a márkaszervizbe, a Skoda gyorsan megnyugtat: mindent a gyári előírások szerint végeztek az autón.

Nézzünk rá az építkezésre is!

És éppen ennek köszönhető, hogy egy alsó középkategóriás jármű is képes a nagyokat megszégyenítő futásteljesítményre és nem utolsó sorban rendelkezésre állásra. Javasoljuk tehát mindenkinek –márkától függetlenül – hogy autóját kizárólag a gyártmányra szakosodott márkaszervizben javítassa, mert hosszú távon csak ez lehet kifizetődő.

A járműért és az információkért köszönet illeti a Porsche Hungáriát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.16
A középkategóriában megkerülhetetlen az Opel Insignia és nem csak azért mert jó nagy. De mi van....
2018.10.16
Magyarország európai szinten is vezető szerepre készül az összekapcsolt és autonóm közlekedésben,....
2018.10.16
Spanyolország legérdekesebb fesztiváljai, ami sok ember számára egyet jelent a felhőtlen....
2018.10.16
Ovidiu Serb Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.16
Világszerte 939 100 gépkocsiját szállította ki szeptember végéig ügyfeleinek a ŠKODA az idén, 7,8....
2018.10.16
Az Audi az első autógyártó, amely a DTM új korszakát egy ügyfélcsapat bemutatásával köszöntheti. A....
2018.10.16
A Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettõs elõször állt rajthoz az elképesztõ népszerûségnek örvendõ....
2018.10.16
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára számolt be a nemzetközi és hazai....
2018.10.16
Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon....
2018.10.16
A Lexus UK egy brit sportcipő-manufaktúrával közösen megalkotta a márka első lábbelijét. Az....