Anyukám is érteni fogja! – Hogyan döntsük meg a kerékcsere világrekordot? | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Hogyan döntsük meg a kerékcsere világrekordot?

2014.04.08.

Az első és legfontosabb dolog, hogy ne csináljunk semmit, ami felesleges…

Csütörtökön debütált az Anyukám is érteni fogja első videója, amelyben a két lelkes egyesületi tagunk kérésünkre minden lehetséges hibát elkövetett, amit egy kerékcserénél el lehet követni. Aki lemaradt, a videót megnézheti itt.

Kiszúrom, hogy kiszúrták

Mindenekelőtt észre kell venni, hogy lapos valamelyik kerék. Ezt a témát már érintettünk néhány hete. Jobb esetben ezt már a parkolóban észrevesszük, és dönthetünk úgy, hogy a szerelést elhalasztjuk. Ha útközben történik valami, akkor nem árt, ha ismerjük a defekt jeleit és autózunk még kilométereket lapos kerékkel, mert így hamar tönkretehetjük a gumiabroncsot.

Kétféle defekt van. Az egyik durrdefekt, amikor egy pillanat alatt történik minden. Igen, lesz egy durranás és aztán azonnal kitör valamelyik oldalra az autó. Minél nagyobb sebesség mellett történik a durrdefekt annál veszélyesebb. Ez szerencsére nagyon ritka eset, de mi is tehetünk a megelőzés érdekében. Időként vegyük szemügyre a gumikat. Ha esetleg vágást látunk valahol, vagy ki van púposodva az oldala időben mutassuk meg egy gumisműhelyben.

Mintha direkt csavarták volna bele

A másik fajta, amikor lassan, de biztosan leereszt a kerék. Ezt általában valami, az útról felszedett tárgy, a legtöbb esetben szög, vagy csavar okozza. A jó hír, hogy ez a fajta javítható, persze csak akkor, hogy ha nem kínozzuk a légvesztett abroncsot sokáig. Képzeljük el milyen nehéz lesz egy darab, ugyanolyan abroncsot venni, mint a másik három: márka, típus, kopottság stb. Ha meg már többet kell venni, akkor költség, költség, költség…

Amikor ereszt valamelyik kerék, akkor a kocsi egyenes futása megszűnik létezni. Első defektnél még jobban érezhető, hogy a kocsi valamelyik irányba húz. Amerre húz, arra keressük a defektet!

Ne próbálunk meg a javítóig elevickélni!

Hanem cseréljük ki a kereket, olcsóbb lesz így! Mire lesz szükségünk?

  • Pótkerék,
  • emelő,
  • csavarkulcs és
  • némi ismeret. (Plusz pontért lehet nálunk egy pokróc és egy melós munkás kesztyű is!)

Ezekből mi csak az utóbbival szolgálhatunk, a hozzávalókról minden autósnak ajánlott gondoskodni. Bár a pótkerék már nem kötelező tartozéka a járműnek, és manapság egyre népszerűbbek az abroncsjavító készletek, - lehet, hogy konzervatív gondolkodás de – én azért a pótkerékben hiszek inkább, mint különböző pasztákban és kompresszorokban. Amikor autót rendelünk, ne elégedjünk meg ezzel a megoldással, hanem legalább egy szükség pótkereket rendeljünk az autóba.

Micsodát?

Szükség pótkereket. A hely hiánycikk az autóban, ezért találták fel a garázsnyelven, csak mankókeréknek nevezett alkatrészt. Ez nem egy teljes értékű kerék, szélessége csak kb. a fele a rendes abroncsnak, de legalább kerék formája van, és tovább tudunk menni. Igaz, hogy nagy sárga felirat figyelmeztet az ilyen kerekeken: MAX 80 km/h! Tehát száguldozni nem lehet vele, de legalább eljutunk a következő gumis műhelyig.

Nem valami szép, de legalább elgurul rajta

Na kezdjük el!

Miután megálltunk az autóval, húzzuk meg a kéziféket, és sebességben is hagyhatjuk a váltót. Nézzünk körbe: ha csak az egyik kerék lapos, akkor szerencsénk van, cserélhetünk. Ha forgalmas úton ér minket a baj, akkor vegyük fel a láthatósági mellényt, és kitehetjük az elakadás jelző háromszöget is. Ha van dísztárcsánk, vegyük le. Akinek a kerekeit különleges csavar védi a tolvajoktól, az vegye elő az ehhez való csavarkulcs toldatot is.

Jöhet a lazítás…

Nem lepihenünk, hanem a rögzített jármű defektes kerekének csavarjait lazítsuk meg! Ha nem megy kézzel, akkor óvatosan próbáljunk ráállni a kerékkulcs végére. De közben kapaszkodjunk, és vigyázzunk, nehogy leessünk és megsértsük a lábunkat.

Emelés…

Ha meglazítottuk a csavarokat, jöhet az emelő. A személyautók küszöbén találunk 2-2 háromszög alakú bemélyedést. Ezek jelzik, hogy hol vannak kialakítva az emelési pontok. Ha nem ide illesztjük az emelőt, könnyen megsérülhet az autónk alja.

Ha nincsen szilárd burkolat a kocsi alatt, akkor keressünk valamit amire biztosan támaszkodhat az emelő és tegyük alá. Ha megfejtettük az emelőnk működését, hogy merre kell tekerni a felemeléshez és a leengedéshez, akkor kezdhetjük is az emelést.

Addig kell tekerni, amíg a kerék el nem emelkedik a talajtól. Ekkor kicsavarhatjuk a kerékcsavarokat és le tudjuk venni a rossz abroncsot.

Csere!

Hozzuk elő a pótkereket! Gondos autós kocsijában a pótkerék is karban van tartva és nem akkor ellenőrizzük, amikor már szükség lenne rá.

A pótkerék elsőre nem fog a helyére férni, mert a lapos kerék levételéhez nem kellett annyira felemelni a kocsit, mint a jó felrakásához. Igazítunk egy kicsit az emelőn, feltesszük a kereket, becsavarjuk a csavarokat és amennyire tudjuk, meghúzzuk őket, de nem sorban, hanem mindig az egymással szemben lévőket.

Leengedjük az autót és eltesszük az emelőt és a rossz kereket. Meghúzzuk a csavarokat, amennyire csak tudjuk. Nem hagyjuk ott az út szélén sem az elakadás jelző háromszöget, sem a dísztárcsát, és nehogy kihagyjunk egy csavart!

Mehetünk tovább!

Ha mindennel végeztünk, óvatosan tovább hajthatunk, és könyörgöm, ne hagyjuk defektesen a kereket. Ha legközebb is defektünk lesz, akkor már nem lesz mihez nyúlni, ráadásul a pótkerék általában nem is egyező típusú a többi abronccsal, ami balesetveszélyes lehet. Csináltassuk meg a rossz kereket és álljon helyre minden.

50-100 km megtétele után újra ellenőrizni kell a csavarokat, ha tudunk, húzzunk rájuk még egy kicsit!

Sok sikert!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....