Anyukám is érteni fogja – Hogyan engedjük el a mentőautót? | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Hogyan engedjük el a mentőautót?

2014.09.02.

…és miért van fordítva a felirat a tűzoltóautókon???

Azt hiszem, az elmúlt időszakban eleget gépészkedtünk már az autó körül, most egy kicsit áttérünk a vezetéstechnikára. No, nem fogok nagy okosakat mondani, hogy hogyan kell vezetni, de sokszor tapasztalom Budapesten azt, hogy a megkülönböztető jelzéseiket használó járműveket egyszerűen nem tudjuk vagy nem merjük elengedni – tisztelet a kivételnek. 

Amúgy is fetűnő, hát még rendőrségi színekben...

Mi az a megkülönböztető jelzés?

Ahogy az elnevezése is mutatja, ez a jelzés arra szolgál, hogy a többi közlekedőtől jól elkülöníthetően felismerhető legyen az a jármű, ami megkülönböztető jelzést használ. A jelzés használatára több okból lehet szükség. Ami mindenkinek elsőre beugrik, az a mentő-rendőr-tűzoltó triumvirátus, de megkülönböztető jelzést használhat például a védett személyt szállító jármű, de még az adóhatóságba olvadt Vám és Pénzügyőrség is.

Nagyon fontos, hogy akkor nevezzük működőnek a jelzést, ha a sziréna és a fényhíd egyszerre működik. Tehát ha csak villog, vagy hangot ad, akkor az nem „hivatalos”. Most mi egységesen mentőautónak fogjuk nevezni a megkülönböztető jelzésű járműveket, de csak azért, mert talán akkor van a legnagyobb gond, ha az életmentő nem ér oda valahová!

El kell engedni!

Amikor a fent említett szervek villogva-szirénázva száguldoznak a városban, akkor erős lehet a gyanúnk, hogy valahol, valami baj történt. Ilyenkor sokszor tapasztaljuk, hogy a mentőautó a fenekünkbe áll, a rendőrautó a padkára tol, a tűzoltók meg a nagy piros autójukkal alapból ijesztőek, főleg, ha még 5 méterről hallgathatjuk a szirénáját is.

Nem véletlenül lettek sárgák: jobban látható

Mindenekelőtt illik felismerni a helyzetet. Erre sokkal több esélyünk van, ha nem bömböl a kocsinkban a zene. Amikor meghalljuk a szirénát (ez általában előbb van, mint ahogyan meglátnánk), nem tudjuk azonnal eldönteni, hogy honnan érkezik majd az elsőbbséget élvező autó. Ezért – ha nem is pánikszerűen – de kezdjünk el tájékozódni, hogy lesz-e dolgunk egyáltalán vele.

Igen, lesz, itt jön mögöttem!

Szóval állunk a piros lámpánál, egyik oldalon padka, a másikon sok-sok kocsi. Keresztben pedig száguld a forgalom. Első érzésre se előre, se hátra, de ez a legkevesebb esetben van így. A úttestek többsége ugyanis megfelelő szélességű ahhoz, hogy kettő helyett – megfelelő óvatosság mellett – három autó is elférjen rajta. Meg is érkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor szét kell választanunk úttestek szerint az eseteket.

Kétszer egy sáv

Tehát irányonként egy sávos az út, mögöttünk a mentő. Ebben az esetben a lehetető legnagyobb mértékben jobbra kell húzódnunk, és a szembe jövő forgalomnak ugyanezt kell tennie. Így az úttest közepén keletkezni fog egy kis egérút ahol elhúzhat a mentő.

Kétszer két sáv, osztatlan pálya

Tipikusan ilyen útszakasz az Egér út, de a Rákóczi út is Budapesten. A mentőautó ilyenkor az úttest felezővonalához fog tartani, hiszen két irányból nagyobb eséllyel nyílik meg neki az út. Tehát megint jobbra kell húzódni, és ha kell, dudálhatunk is, hiszen vészhelyzet van. Arra is figyeljünk, ha szemből érkezik a villogó kocsi!

"Oszoljanak kérem!"

Osztott pályás útszakasz – két sáv

Pl. Kerepesi út bizonyos részei. Ez olyan mintha kétszer egy sáv lenne, a mentőkocsi középen fog utat keresni magának, ha telítettek a sávok. Ekkor a külső sávból jobbra, a belsőből balra húzódással segíthetünk a legjobban. Ha nem telítettek a sávok, akkor a külső sávba sorolással hagyjunk utat a belsőben.

Osztott pályás útszakasz – három sáv

Pl. a Hungária körút. Nyilván, ahol van középen nyílt villamos pálya, ott azon fog közlekedni a mentős, de ahol nincsen, ott neki is marad az úttest. Mivel ha két irányba tudnak menekülni a járművek, nagyobb eséllyel kap utat a mentő, a legtöbb esetben a középső és a belső sáv a legideálisabb számára. Nem biztos, hogy ott jön, ezt minden esetben meg kell nézni a tükörben, de jó szabály lehet, hogy ha a jobboldali visszapillantó tükörben tűnik fel, akkor balra kell tartani, ha a baloldaliban, akkor meg jobbra.

Ahol van buszsáv

Mivel az autóbusz forgalmi sáv általában szellős, itt fog közlekedni a mentő. Azonban, amikor utoléri a buszt, az nem fogja tudni jobbra húzódással elengedni, ezért itt is nekünk kell észnél lennünk és balra tartva helyet adni az előzéshez.

Érdemes megnézni a videót: a sofőr szinte kisebb helyen elviszi a járgányt mint amilyen széles az :)

Lámpánál állva

A legkönnyebb a dolgunk, ha mi állunk elsőnek a kereszteződésben. Ekkor ugyanis mi példát tudunk mutatni a többieknek. Alapos körültekintés mellett, dudálva haladjunk be a kereszteződésbe annyira, hogy a kocsit oldalra tudjuk húzni. Ezzel keletkezik mögöttünk annyi hely, hogy mindenki eljátssza ugyanezt a manővert.

Ha mi is csak egy vagyunk a sok várakozó körül, akkor van szerencsénk, ha hagytunk magunk előtt egy kis helyet és tudunk valamennyit félre húzódni. Ha nincs hely és láthatóan az előttünk lévők nem reagálnak, nyugodtan kürtölhetünk, jó esetben észre fogja venni, hogy csinálni kellene valamit.

Sokan nem mernek belehaladni a kereszteződésbe, hiszen piros a lámpa! Szükség törvényt bont, és a KRESZ is engedi, úgyhogy ilyenkor kellő körültekintéssel(!!) haladjuk meg a jelzőlámpát – majdnem mindegy hogyan, csak hadd menjen a mentő!

Kereszteződésben az is előfordulhat, hogy a szirénázó autó el szeretne fordulni. Mi, halandó sofőrök, mindent látunk a visszapillantónkban, de a mentőautó irányjelzőjére senki sem figyel. Velem is előfordult már, hogy a belső sávból balra manővereztem, hogy elengedjem, de éppen ezzel álltam útjába a balra kanyarodó mentőnek. Próbáljuk meg az indexet is kifigyelni a tükörből, vagy legalább figyeljük a kocsi mozgását, az is sokat elárulhat.

Lehet, hogy kanyarodni szeretne!

Engedem, hadd menjen…

Néhány dolog, amit ne csinálj, ha mentőt kell elengedni:

  • Ne válts sávot: a mentőautó sofőrjének megnehezítik a dolgát a manőverező sofőrök. Neki nincs ideje még az indexedre is figyelni.
  • Ne taposs bele: hiába nyomod, neki át szabad menni a piroson, neked meg nem! Egy idő után mindenképpen az útjában leszel.
  • Ne kövesd: jó murinak tűnik, hogy a gyorsan haladó mentőautó után beállunk, és így majd mi is 10 perc alatt meglépjük a város. Nem jó ötlet! Egyrészt idegesíthető lehet az életmentők számára a követő kocsi, másrészt ez roppant veszélyes mutatvány! És tilos is!

Na, és akkor miért van fordítva a felirat?

Azért, hogy a tükörbe nézve ne higgyük azt, hogy a kólásautó / trolibusz akar letolni minket!

Tudom, hogy rettenetesen elcsépelt dolog, de amikor bosszankodunk, hogy a padkára, vagy a járdára kényszerített bennünket a mentő, jusson eszünkbe, hogy lehet, hogy valaki olyanhoz igyekszik, aki számunka a legkedvesebb.

A mentőautós fedélzeti képeket a következő videóból vágtam ki, köszönet érte készítőjének: cstibor33-nak! A mentőautók nagyszerű fotóit a craftermento Facebook oldalon találtam, akiket szintén köszönet illet!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....