Anyukám is érteni fogja – Kibírja a telet az aksid? | Autoszektor

Akkumlátor

Anyukám is érteni fogja – Kibírja a telet az aksid?

2018.12.30.

Látszólag semmi baja, aztán egy szép reggelen, se kép, se hang!

A télnek két slágertámája van. A téli gumik és az akkulátorok. Előbbivel hiába foglalkoznak minden áldott évben mindenhol, nagyon sok autón még a decemberi havazáskor is nyári abroncsokat láttam. Tudom, tudom, pénzkérdés ez is, de hát adott esetben emberi élet múlhat rajta! Ezt csak azért mondom, mert idén nem írok téli gumis cikket. Unom is, meg késő is lenne.

Most az akkumulátorokkal foglalkozunk. Azzal, hogy megtévesztő lehet az állapotuk, hiszen indítanak, teszik a dolgukat. De vajon végig csinálja az egész telet?

Mikor nem indít az akkumulátor?

Nem is annyira műszaki, mint inkább élethelyzeti a kérdés. Az akkumulátor elsőként a legnagyobb hidegben nem fog indítani. Ez már csak ilyen. Aki nem készül fel átvizsgálással, előrelátással, az az autózásban elég sok helyen tapasztalhatja, hogy mindig minden akkor romlik el, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.

A legbanálisabb ilyen helyzet az ablakmosó folyadék. Amikor már nem látunk ki a kosztól, és próbálnánk belőle permetezni a szélvédőre, na, akkor jövünk rá, hogy üres a tartály. Télen van persze egy extrémebb eset is, amikor elfelejtettük fagyálló változatra cserélni az ablakmosót és nem elég, hogy nem tudunk spriccelni belőle, de még a műanyag tartály is szétrepesztette…

Az akkumulátor

Egy akkumulátor élettartama 3-5 év, normál használat mellett. Persze ennél lényegesen rövidebb és sokkal hosszabb életű aksikról is hallunk, de ez elsősorban nem az akkumulátortól, hanem a töltések-kiszütések számától és minőségétől függ. Ne menjünk bele!

Használat közben a hagyományos ólom-savas aksikban igénybevételkor ólom-szulfát keletkezik, töltéskor ez ólommá és ólomoxiddá alakul vissza. Ez az elsődleges szulfátosodás, amely természetes jelenség. Van azonban a másodlagos szulfátosodás.

Ez is terhelés közben keletkezik, de nem a rövid ideig tartó nagyobb terhelés, hanem a hosszú, enyhe igénybevétel okozza. Lehet ez természetes, úgy nevezett önkisüléses folyamat, vagy egy rajta felejtett kisebb fogyasztó, de egy hibás autórádió, vagy riasztó is szipákolhatja az aksit.

Mivel a töltés nem, vagy csak későn érkezik, vagy egyszerűen nem a kellő árammal töltődik vissza az aksi, a szulfátkrisátályok méretükből fakadóan megmaradnak a lemezeken. Az akkumulátor kapacitásvesztést szenved el.

Indítókészség,

vagy képesség. Mindkét formában használják. Ez az arányszám azt mutatja meg, hogy az akkumulátor eredeti, névleges indítóáramából mennyit képes leadni. Persze van szabványos megfogalmazás is. A névleges indítóáram felével terhelve, mennyire csökken le a kapocsfeszültség 15 másodperc alatt. (Ha egyéb hiba nincs a járműben, ennyi idő alatt be kell induljon a motor.) Van egzakt érték is, egy ilyen terheléssel sújtott akkumulátor feszültsége nem eshet 9,6 Volt alá.

Azért azt jegyezzük meg, hogy egy 9,6 V kapocsfeszültséget produkáló akkkumulátorral már nem sokra megyünk. Az autó indítási próbájánál leginkább azt fogjuk tapasztalni, hogy kattan egyet a védőrelé és nem történik semmi.

Ha otthonra nem is, ne a garázsipar számára elérhetőek különböző akkumulátor tesztelő készülékek. Persze otthonra is meg lehet venni őket, de azért felesleges kiadni százezres nagyságrendben a forintokat, hogy 3-5 évente, amikor már gyanús az aksi, rámérnünk.

Majd a szervizben lemérik

Egy magára valamit is adó autószervizben persze van ilyen készülék. Üzleti szempontok is vezérelhetik a műhelyt, hogy adott esetben azonnal értékesíthessen egy új akkumulátort, de pusztán jó fejségből is fakadhat, hogy a tél közeledtével kéretlenül is megmérik az akkumulátort.

Így jártam én is. Amíg 4 évvel ezelőtt magam kértem, hogy cseréljük le az aksit (alább egy képen mutatom, miből következtettem erre), most tanácsként kaptam ugyanezt. A mérés eredménye az volt, hogy az indítókészség 51%-ra csökkent. A műszer a beavatkozást is megmondta: „Akkumulátor cserélni”. (A végkövetkeztetés nyilván nem csak ebből az egy adatból származott.)

Pedig tökéletesen tette a dolgát

A népszerű akkumulátor márkák egyike sem kínált az autómhoz 50.000,- Ft-nál olcsóbb akkumulátort. Nem volt betervezve a kiadás, nem is kértem hirtelen, hiszen az autóm tökéletesen indított.

Morogtam, mérgelődtem, hogy váratlanul ötvenezret kell kiadnom, pedig működik az aksi. Biztosan a mérés rossz, talán meg kellene ismételni, vagy valami félrevitte. Aztán gondolkodni kezdtem. Ha egy hideg téli napon egyszercsak nem indul az autó, és a másfél éves kislányommal, feleségemmel akár csak egy fél órát is fagyoskodni kell, örömmel leszurkolnám azt az ötvenezret, csak ne fagyjunk oda!

Arról nem is beszélve, hogy a szükségben felmerült egyéb költségeket, mint pl. taxi az első olyan helyig, ahol akkumulátor lehet éppen kapni és vissza, szintén hozzá kell dobni a cechhez. Ha baj van, így is úgyis ki kell adni a pénzt. Úgyhogy megvettem az új akkumulátort, ezen legalább nem kell gondolkodni.

Menthető?

A másodlagos szulfátosodás miatt tönkrement akkumulátorok regenerálhatók elvileg. Nagyon sok mikroprocesszor vezérelt akkumulátortöltő kínál ilyen programot. Amennyiben egy aksi kapocsfeszültsége 10,5 volt alá csökken terheletlen állapotban, akkor érdemes lehet megpróbálni a regenerálást.

Nem varázslásról van szó! Meg lehet próbálni, de nem garantált a siker. Egyrészt a házi töltők sokszor a kütyükategóriába sorolhatók, mintsem profi garázstechnikába, nem szabad csodát várni tőlük. Ha mégis sikerül, örüljünk, ha nem ne aggódjunk.

Alig hozta a névleges feszültséget

A neten keresve, azonnal meg fogjuk találni azt a profi vállalkozást, aki még saját műszert is fejlesztett. Bevallom én is merítettem az oldalukon elérhető leírásokból. Köszi!!

Fussunk egy kört vele?

Világosan látszik, hogy egy teszter eredményére támaszkodva kiadtam 50.000 forintot. Lehet, hogy menthető lett volna? Akkor ki kell szerelnem, elvinni valahová, ahol foglalkoznak vele. Nyilván nem ingyen csinálják majd. Addig nincsen kocsim, mert hát ugye nem veszek másik akkumulátort. Ez az ötvenezres tétel akkor is erősen határeset. Adott esetben megért volna egy próbát, de nekem a sok szerelés, szállítás, a ráfordított idő és a kieső autó miatt végül a sima csere adta ki a legjobban.

A teendő:

Ha szeretné elkerülni, hogy egy aksi hiba miatt váratlan kalandokba keveredjen, akkor minden tél elején (most is) méresse meg egy erre alkalmas helyen az akkumulátort. A vizsgálat eredménytől és vérmérséklettől függően a fentiek tekintetében keressen időben megoldást.

Akár helyre lehet állítani egy akkumulátor állapotát, akár nem, bármelyik biztonságot nyújtó megoldás jobb a csikorgó hidegben aksi után rohangálni az ünnepek alatt…

Az akkumulátor további lelki világáról, bikázásról, töltésről, új akkumulátor vásárlásról és beszerelésről korábbi háromrészes cikksorozatunkban olvashatnak bővebben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.07.23
A Business Lease elemzése szerint Magyarországon növekvő, de a nyugati piacokhoz képest még....
2019.07.23
The Power of Dreams – Az álmok ereje, hirdeti a Honda, ami új korában igaz is lehet, de 15 év és....
2019.07.23
A tehergépjárműveket gyártó orosz Kamaz cég 200 és 800 liter közötti térfogatú alumínium....
2019.07.23
Yang Lijie Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2019.07.23
Letették a dél-koreai Doosan rézfóliagyártó-üzemének alapkőletételét kedden. A 31 milliárd forintos....
2019.07.23
Nemrég munkába állította új Scania G 370 6x2 tehergépkocsiját a holland Venus Containers....
2019.07.23
A Veszprém Rallye-n 2017-ben az abszolút második helyet szerezte meg a korábbi háromszoros bajnok,....
2019.07.23
A bajor prémiummárka két debreceni szakgimnáziummal kötött együttműködési megállapodást. ..
2019.07.23
FIEK, azaz Felsőoktatási és Ipari Együttműködés Központja. Így nevezik Győr legújabb....
2019.07.23
Elhalasztotta a fővárosi Szentendrei út felújítását Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester,....