Anyukám is érteni fogja – Radar, szenzor, érzékelő | Autoszektor
Volkswagen

Anyukám is érteni fogja – Radar, szenzor, érzékelő

2018.06.14.

Mi micsoda, hogyan működik, ütközéskor mi sérül?

A lead-nek mindig rövidnek és lényegre törőnek kell lennie, én igyekeztem is, de így visszaolvasva gondolom, nem derül ki, miről szeretnék írni. Szeretnék tehát pontosítani. A Volkswagen nagyon érdekes, fontos információkkal teli előadásanyagot juttatott el hozzánk, amely alapján remekül át tudjuk venni, hogy a korszerű autókban milyen, az autó körüli „helyzet” feltérképezésére szolgáló eszközök vannak.

51% frontális ütközés

Egy statisztika szerint a súlyos sérüléssel járó balesetek kicsivel több, mint fele frontális ütközéssel történik. Ez eddig nem nagy meglepetés, de nem csak a vezető és utasai sérülnek ilyenkor, hanem a jármű is, igen, legtöbbször az elején, ami manapság már nem csak műanyag és vas, hanem tele van pakolva érzékelőkkel is.

Korábban még csak a parkolóradar első szekciójának alkatrészei voltak elöl, de ma már összetett érzékelők pásztázzák az utat előttünk, és persze minden más irányban is.

A kamerákon, távolságmérő radarokon kívül a védelmi rendszer tartalmaz még ütközés- és borulásérzékelő szenzorokat is, ezek a légzsákok megfelelő helyen és időben való nyitásához szükségesek.

Négy fő típus

Az alapvetően távolságmérésre használatos érzékelőknek négy fő típusa van. Természetesen mindegyiknek megvannak az előnyei és a hátrányai is, jól meg kell válogatni, melyik feladatra melyik típust választjuk.

Ultahangos érzékelők

Az ultrahangos elven működő érzékelőkkel már mindenki találkozott, ezekkel működnek a „parkradarok”. A legnagyobb előnyük, hogy kifejezetten olcsó, utólagosan is telepíthető szenzorok, működésüket pedig nem befolyásolják fényviszonyok. Cserébe rövid a hatótávolság és érzékenyek az időjárási körülményekre, ráadásul könnyen lehet zavarni a működésüket.

LIDAR

A LIDAR rendszerek működési elve, hogy nem a hang, hanem a fény visszaérkezési idejével operálnak, vagyis sokkal gyorsabbak, mint a hangalapú rendszerek. Nem csak a gyorsaság, a pontosság is ezek mellett szól, a fényviszonyok pedig itt sem zavarják a működést. Ellenben a víz, párásodás, illetve a koszolódás problémát jelent, ezrét beépítési lehetőségei igen korlátozottak.

RADAR

A RADAR rendszerek rádióhullámokat bocsátanak ki és érzékelik azok visszaérkezését. (A RADAR a Radio Decection And Ranging angol nyelvű kifejezésből lett rövidítés.) Szuper, mert az időjárás nem zavarja, mozgó tárgyhoz viszonyított mérésekre is alkalmas, de az autóipar számára a legnagyobb előnye, hogy (speciális) műanyagok mögé is beépíthető, hatótávolsága pedig hosszú.

Kamerák

Végül ejtsünk szót a kamerákról, amelyekhez ha már készen van a képek feldolgozását és kiértékelését végző szoftver, akkor egyszerre több tárgy észlelésére is alkalmasak, és már a nagy felbontású kamerák is elérhető árban mozognak. Hátrányuk persze, hogy ha bármilyen okból nem látnak a kamerák, mit sem ér az egész.

Az önvezetés felé

Manapság másról sincsen szó az autós lapokban, mint az önvezető járművekről, tesztekről és a már utcán lévő autók képességeiről. Kevesen gondolnak bele, hogy az önvezetéshez milyen berendezések, kommunikációs csatornák, technológia szükséges.

Amikor először nálunk járt az új Arteon, már akkor is bemutattuk, hogy holttér- és sávváltás felügyelet, vészfék asszisztens, távolságtartó automatika, sávtartó automatika, és az ezekre a rendszerekre épülő, kis ideig valóban önvezető képesség is megtalálható az autóban.

Csak a parkolóradarokat és a kamerát látjuk, a többi érzékelő rejtve marad

De a sokféle érzékelő beépítésével nem csak elkerüljük a baleseti kockázatok egy részét, de valamennyi többletköltséget is viszünk a rendszerbe és nem csak a vásárláskor. Ha valamiért mégis javítani kell egy ilyen korszerű autót, akkor egy sor olyan feladat jön, amire eddig nem kellett gondot fordítani.

A cikk elkészítéséhez nyújtott segítségére a Volkswagen-t illeti köszönet.

Folytatjuk…

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....