Anyukám is érteni fogja – Utángyártott alkatrészek minőségi problémái | Autoszektor

alkatrész

Anyukám is érteni fogja – Utángyártott alkatrészek minőségi problémái

2018.04.23.

Ha ugyanolyan lenne, mint a gyári, valószínűleg annyiba is kerülne

Utángyártott vs. eredeti alkatrészek című írásunkban néhány hete egy Volkswagen Golf javításának példáján áttekintettük, hogy milyen kockázatokat hordoz magában, ha valaki úgy akar spórolni a javításon, hogy nem eredeti, hanem az olcsóbb utángyártott alkatrészeket építteti be az autójába.

Ismétlésképpen

Nem csak az a veszély fenyeget egy ilyen javítás után, hogy a jármű gyári szilárdsági és energiaelnyelési paraméterei jelentősen romlanak, így egy ismételt karambolban sokkal jobban sérül az autó és utasai is, hanem az újból bekövetkezett baleset után már utángyártott alkatrészekből is sokkal drágább lesz helyreállítani az autót, mint abban az esetben, ha szakszerű javításban gyári alkatrészeket kapott volna.

De nem csak a fizikai és anyagi biztonságunkról van szó

Az utángyártott, sokszor silány minőségű alkatrészek más tulajdonságiak miatt is megkeseríthetik rövidtávon a szerelők, hosszabb távon pedig a tulajdonosok életét.

Kezdjük mindjárt a kialakítással. A Volkswagen által beszerzett, bizonyos Yih Sheng márkájú első kereszttartó anyagvastagsága csupán 65%-a volt a gyári alkatrésznek. A teszt után volt alkalmam megemelni a két alkatrészt: a tömegbéli különbség is azonnal érezhető. Ez azonnal megmagyarázza, hogy az ismételt törésteszt után miért nézet ki úgy a kereszttartó, ahogy.

Ugyanaz az erőhatás ezt tette az utángyártott elemmel...

...és ezt a gyárival

Akinek a 65%-os tömegcsökkentés még nem szúrja a szemét, annak a szakítószilárdsági jellemzők majd fogják. Senkit nem untatnék mechanikai képletekkel (főleg, mert én sem emlékszem már rájuk), de a szilárdsági tényezőket elsősorban a mérettényezők befolyásolják, amelyek a képletekben legtöbbször a harmadik hatványon szerepelnek.

Így adódik, hogy míg a gyári kereszttartó 1.426 Mpa (megapascal) szakítószilárdsággal bír, addig az utángyártott elem a mérések szerint mindössze 299-et tudott, ami 79%-al rosszabb érték!

Egyéb méretbéli probléma: az illeszkedés

A legjobb példa erre az első sárvédő. Illeszkedik a motorház fedélhez, az első vészhárítóhoz, az első ajtóhoz és sok típusnál még a küszöbhöz is. Ha a hézagok nem futnak párhuzamosan, azt az avatatlan szem is könnyen észreveszi, magyarul az autó ránézésre sem áll jól, vagy ahogyan mondani szokták, nincs egyben.

Így illeszkedik az utángyárott elem...

...és így a gyári.

A másik tényező, hogy egy pontatlanul legyártott alkatrész felszerelése jelentősen növelhető a szerelési időt. Rossz helyen lévő furatok, illesztő fülek, nem megfelelő mérető csavarhelyek mind-mind olyan tényezők, amelyekkel a karosszérialakatosnak felesleges munkája lesz, ráadásul az esztétikailag is megfelelő végeredmény még így sem garantált.

Nem csak a méretre nem fordítanak figyelmet

Az „utángyártók” nyilvánvalóan nem követik a gyári minőségpolitikát sem. A motorház fedélen figyelhető meg leginkább a jelenség. Egy másik tajvani cég, a Tong Yang Group által szállított motorházfedélen megvizsgálták felépítését és az élek kialakítását.

Bár ez a termék tömegében megegyezett a gyári kivitelű alkatrésszel, a vizsgálatok során megállapították, hogy hiányzik a cinkréteg, amit az iparban horganyozásnak neveznek és feladata, hogy a bevonat meggátolja, jelentősen késleltesse a korróziót, vagyis a rozsdásodást.

Utángyárott vs. gyári kialakítás

Az éleken a meghajlított lemezek (a külső burkolat és a belső merevítés) össze vannak hegesztve. A hegesztés során keletkező varratok nagyon érzékenyek a korrózióra, ezért azokat tömíteni kell. Az utángyártott alkatrészekről ez a varrattömítés teljes egészében hiányzott, vagyis a rozsdával szemben teljesen védtelen marad az elem.

Ez nem csak azt jelenti, hogy a korrózió túl hamar fog jelentkezni rajta, így rövid időn belül ismét cserélhetjük az alkatrészt, hanem azt is, hogy az esetenként csak az elem belső részén támadó rozsda szintén csökkenteni fogja az elem energiaelnyelő képességét, így egy baleset során az nem tölti be ezt a funkcióját maradéktalanul.

Végül mindig drágább lesz az olcsóbb

Talán furcsának hat, hogy miért írunk ennyire hosszan erről a jelenségről. Sokan azt mondják, hogy nekik tökéletes az olcsóbb megoldás is, és talán ezek az okfejtések jobban rávilágítanak arra, hogy az olcsóbb megoldás az esetek többségében végül drágább lesz.

Végül, – amit mindig hangsúlyozok – ha az utángyártott alkatrész valóban ugyanolyan lenne, mint az eredeti, akkor ugyanannyiba is kerülne.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.11.15
Az autóipar Magyarország egyik vezető iparága. A nagy autómárkákkal való együttműködésre a design....
2018.11.15
Utat mutat a károsanyag-kibocsátástól mentes logisztika felé a Scania házon belüli....
2018.11.15
Hiányos ellenőrzés miatt csaknem felére csökkentette várakozása szerinti üzemi nyereségprofitját az....
2018.11.15
Frontálisan összeütközött két busz csütörtök délután a bajorországi Ammerndorf közelében, 40 ember....
2018.11.15
Fakhredin Dost Mohamad Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.11.15
A Volkswagen Haszonjárművek és a SOVAC S.P.A kiszélesíti együttműködését Algériában. A jövőben....
2018.11.15
A vezető hazai infokommunikációs, energetikai, járműipari és légi közlekedési cégek....
2018.11.15
Környezettudatosságát megőrizve dinamikusabb fokozatba kapcsol a Lexus: a következő évtizedben....
2018.11.15
Második szintű autonóm vezetési képesség, távolság és sávtartó, valamint táblákat - akár egyszerre....
2018.11.15
Októberben csökkent a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban az egy évvel....