Volkswgaen
Az Over the Air frissítés kissé olyan, mint a Mild-Hybrid: megpróbálhatjuk magyarra fordítani, de csak olyan torzszüleményekre jutunk, mint a “lágy” és “enyhe” hibrid kifejezések. Ezeket elkerülendő nem próbálkozunk “levegőn keresztüli” és hasonló fordításokkal, maradunk az Over the Air-nél. Nézzük hát, mi is ez:
A dolog lényege, hogy az autót annak átvétele után is tudjuk “extrázni”. Hosszú útra indul? Néhány kattintás az infotainment képernyőn és meg is vásárolhatja a navigációt az autóba, ha pedig autópályán megy, aktiváltathatja az adaptív, távolságtartó tempomatot. Ezek mellett például a wifi-hotspot és a távolsági-fényszóró asszisztens aktiválható utólag, ráadásul adott esetben meg sem kell vásárolni, ki is bérelhetjük akár rövidebb időszakokra is.
Hogy ez a vásárlók szempontjából miért jó, egyértelmű: gyakori problémája az autótulajdonosoknak, hogy bár szeretik a kocsijukat, egy-két dolgot hiányolnak belőle. Ezt problémát részben orvosolja az Over-the-Air frissítések bevezetése, hiszen a legyártott felszereltséghez utólag is választhatunk opciókat, ha azok egy szoftver telepítésével aktiválhatóak.
A gyártók részéről sem nehéz kitalálni a dolog előnyét: ha az autók specifikációja utólag is fejleszthető, akkor sokkal könnyebb és ami a legfontosabb, olcsóbb legyártani az autókat. A fizikai valójukat tekintve tehát két eltérő opciókkal felszerelt autó teljesen ugyanaz lesz, a különbség csak az aktivált szoftverek között lesz.
Ezt a lehetőséget egyébként a Tesla kezdte el, most a Golf nyolcadik verziójával a Volkswagen is elkezdte és biztosak lehetünk benne, hogy csak idő kérdése, amíg minden márka így gyártja majd a modelljeit. Ráadásul az útnak, amire a nyolcas Golf rálépett, még csak a legelején vagyunk.
Idő kérdése, hogy a technika eljusson arra a szintre, ahol egy adott modell különböző verziói között a különbség leginkább csak a külsőt és az aktivált opciókat jelenti majd. Elektromos autók esetében mindez az erőforrásra is kiterjedhet majd, ahogy az a Tesla esetében már most is így van.
De minden bizonnyal el fog jönni az az idő, amikor ma még elképzelhetetlennek tűnő megoldások is lehetségesek lesznek: télre aktiváljuk majd az összekerékhajtást, vagy éppen kiválasztjuk a fűtött ülések opciót, ha éppen úgy érezzük, ránkférne egy kis melegítés. Persze ez a távoli jövő és bár sci-fi-nek hangzik, tíz évvel ezelőtt a tempomat utólagos aktiválása is mesének tűnt volna.
Érdekes kérdés persze, hogy a gyártók mennyire tudják megvédeni rendszereiket? Ha valahol, Magyarországon nem kell magyarázni miért: ha a rendszer nem lesz betonbiztos, kevesen fogják kiválasztani a rendelésnél az utólag aktiválható opciókat, inkább majd a közeli műhelyben “megchipelik” nekik jó áron.
Minden bizonnyal erre fel van készülve minden gyártó, aki efféle technológiára adja a fejét, ugyanakkor érdekes lesz figyelni, hogyan fejlődik az Over-the-Air frissítések technológiája és mikor jön el az idő, amikor az alapfelszereltségű autóból néhány kattintással (és persze bankszámlánk jelentős terhelése mellett) “full extrás” kocsit varázsolunk.