Volkswgaen

App Store az autóban: nem sci-fi, valóság!

2020.02.02.

Az új Volkswagen Golf kapcsán sok újdonságról hallani: már kizárólag digitális műszerfallal érhető el, a Car2X rendszernek köszönhetően közvetlenül kommunikál a többi erre alkalmas autóval, az automata váltó kapcsolója már nem is csatlakozik mechanikusan a váltóhoz és még hosszan sorolhatnánk az érdekességeket, de a legizgalmasabb újdonság felett mintha sokszor elsiklanánk, pedig az “Over-the-Air” frissítések talán a legnagyobb újdonságot jelentik a németek zászlóshajójában.

Az Over the Air frissítés kissé olyan, mint a Mild-Hybrid: megpróbálhatjuk magyarra fordítani, de csak olyan torzszüleményekre jutunk, mint a “lágy” és “enyhe” hibrid kifejezések. Ezeket elkerülendő nem próbálkozunk “levegőn keresztüli” és hasonló fordításokkal, maradunk az Over the Air-nél. Nézzük hát, mi is ez:

A dolog lényege, hogy az autót annak átvétele után is tudjuk “extrázni”. Hosszú útra indul? Néhány kattintás az infotainment képernyőn és meg is vásárolhatja a navigációt az autóba, ha pedig autópályán megy, aktiváltathatja az adaptív, távolságtartó tempomatot. Ezek mellett például a wifi-hotspot és a távolsági-fényszóró asszisztens aktiválható utólag, ráadásul adott esetben meg sem kell vásárolni, ki is bérelhetjük akár rövidebb időszakokra is.

Hogy ez a vásárlók szempontjából miért jó, egyértelmű: gyakori problémája az autótulajdonosoknak, hogy bár szeretik a kocsijukat, egy-két dolgot hiányolnak belőle. Ezt problémát részben orvosolja az Over-the-Air frissítések bevezetése, hiszen a legyártott felszereltséghez utólag is választhatunk opciókat, ha azok egy szoftver telepítésével aktiválhatóak.

A gyártók részéről sem nehéz kitalálni a dolog előnyét: ha az autók specifikációja utólag is fejleszthető, akkor sokkal könnyebb és ami a legfontosabb, olcsóbb legyártani az autókat. A fizikai valójukat tekintve tehát két eltérő opciókkal felszerelt autó teljesen ugyanaz lesz, a különbség csak az aktivált szoftverek között lesz.

Ezt a lehetőséget egyébként a Tesla kezdte el, most a Golf nyolcadik verziójával a Volkswagen is elkezdte és biztosak lehetünk benne, hogy csak idő kérdése, amíg minden márka így gyártja majd a modelljeit. Ráadásul az útnak, amire a nyolcas Golf rálépett, még csak a legelején vagyunk.

Idő kérdése, hogy a technika eljusson arra a szintre, ahol egy adott modell különböző verziói között a különbség leginkább csak a külsőt és az aktivált opciókat jelenti majd. Elektromos autók esetében mindez az erőforrásra is kiterjedhet majd, ahogy az a Tesla esetében már most is így van.

De minden bizonnyal el fog jönni az az idő, amikor ma még elképzelhetetlennek tűnő megoldások is lehetségesek lesznek: télre aktiváljuk majd az összekerékhajtást, vagy éppen kiválasztjuk a fűtött ülések opciót, ha éppen úgy érezzük, ránkférne egy kis melegítés. Persze ez a távoli jövő és bár sci-fi-nek hangzik, tíz évvel ezelőtt a tempomat utólagos aktiválása is mesének tűnt volna.

Érdekes kérdés persze, hogy a gyártók mennyire tudják megvédeni rendszereiket? Ha valahol, Magyarországon nem kell magyarázni miért: ha a rendszer nem lesz betonbiztos, kevesen fogják kiválasztani a rendelésnél az utólag aktiválható opciókat, inkább majd a közeli műhelyben “megchipelik” nekik jó áron.

Minden bizonnyal erre fel van készülve minden gyártó, aki efféle technológiára adja a fejét, ugyanakkor érdekes lesz figyelni, hogyan fejlődik az Over-the-Air frissítések technológiája és mikor jön el az idő, amikor az alapfelszereltségű autóból néhány kattintással (és persze bankszámlánk jelentős terhelése mellett) “full extrás” kocsit varázsolunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....
2024.05.16
A mély válság közepette elválnak az amerikai Rivian cég és Frank Klein német operatív főnök útjai.....
2024.05.16
Szögekkel és csavarokkal teli deszkát tett a gyanúsított egy vasúti átjáróba. A tiszafüredi....
2024.05.16
Hatalmas tűzben huszonkét hajó semmisült meg az Isztriai-félszigeten, Medulin kikötőjében még....
2024.05.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.16
Kínában már van megfizethető elektromos miniautó. Hozzánk vajon mikor érhetnek el? ..
2024.05.15
Tartós holdi életre és járművek energiaellátására is felkészülnek a tudós űrhajósok, akiket....
2024.05.15
- Bliccelés elleni kampányt tartott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden: 71 121 utast....
2024.05.15
Az Európai Parlament új szabályokat vezet be azok ellen, akik nem fizetnek bírságot külföldön.   ..
2024.05.15
- A Waberer's International Nyrt. 196,7 millió euró árbevételt ért el az első negyedévben, ami 11,3....