alternatív energiaforrások

Áramot, hidrogént és vizet gyártó technológiát állított üzembe a Toyota

2023.09.27.

Kiemelkedő hatásfokú energiafejlesztő megoldást állított üzembe logisztikai központjában a Toyota. A Tri-Gen rendszer nevéhez méltóan három értékes terméket: elektromos energiát, hidrogént, valamint tiszta vizet állít elő fenntartható forrásból származó biometánból.

A hidrogén mint energiahordozó nem véletlenül áll hosszú ideje az ipar és a tudomány figyelmének a középpontjában. Egyrészt a hidrogénben tárolt energia több módon is felszabadítható, hőként éppúgy, mint elektromos energiaként. Másrészt bármelyiket választjuk, a folyamat teljesen tisztán megy végbe, az egyetlen melléktermék a vízpára. Harmadrészt a hidrogén a legváltozatosabb módokon állítható elő, a két leggyakoribb módszer (metán reformálása, elektrolízis) pedig könnyedén megvalósítható 100%-ban környezetbarát forrásokból (biometán, illetve megújuló energia felhasználásával.)

A Toyota a hidrogéntechnológia egyik legnagyobb autóipari támogatója és szakértője. Amellett, hogy üzemanyagcellás elektromos, illetve hidrogénüzemű belső égésű motorral hajtott járműveket fejleszt, ezeket a hajtástechnológiákat más közlekedési szegmensekben is igyekszik meghonosítani, a vasúttól kezdve a hajózáson át a szállítmányozásig. Ez azonban csak egy része a vállalat kapcsolódó tevékenységeinek, hiszen a többi iparági szereplőhöz hasonlóan a Toyota is tisztában van azzal, hogy a fosszilis üzemanyagokra épülő gazdaság modelljét csak akkor válthatja ki a tiszta hidrogénalapú társadalom, ha a piaci szereplők minél szélesebb körben ki tudják aknázni a hidrogénben rejlő potenciált.

Ezen a téren mérföldkőnek bizonyulhat az a világelső H2-fejlesztő rendszer, amelyet az üzemanyagcellás ipari megoldások egyik legnagyobb globális szakértőjeként jegyzett FuelCell Energy vállalattal karöltve dolgozott ki és valósított meg a Toyota. Amint neve is mutatja, a Tri-Gen technológia három terméket állít elő biometánból: hidrogént, elektromos áramot és tiszta vizet.

A Toyota kaliforniai logisztikai központjában (TLS) üzembe állított rendszer egyrészt akár 1,2 tonna hidrogént képes előállítani naponta. Ezt helyben használják fel üzemanyagként, részben a TLS belső használatú Toyota Mirai üzemanyagcellás szedánjaiban, részben azokban a nyerges vontatókban és speciális haszonjárművekben, amelyek a Long Beach-i teherkikötőben mozgatják a kimenő és beérkező konténereket. A megtermelt hidrogén mennyisége igény szerint változtatható.

A Tri-Gen rendszer emellett zöld elektromos energiát is előállít, méghozzá 2,3 megawattnyit. Ennek egy részét megint csak a TLS helyi igényeinek kielégítésére fordítják – a Toyota Logistics Services évente mintegy 200 00 Toyota és Lexus gépkocsi globális és kontinentális elosztását koordinálja –, a fennmaradó energiamennyiség felhasználásáról pedig ugyanúgy szabadon dönthet a vállalat, mint bármely más, megújuló forrásból származó elektromos energia esetén: jelenleg a dél-kaliforniai lakossági elektromos szolgáltatónak értékesítik azt.

A Tri-Gen harmadik, legkülönlegesebb (mellék)terméke a tiszta víz: a vegyi folyamat során naponta keletkező, több mint 5,3 köbméternyi vizet egyszerűen autómosásra használják, hogy a kikötőbe beérkező járműveket tisztán szállíthassák tovább a márkakereskedésekbe. Ezzel éves szinten közel kétmillió literrel csökkentik a telephely vízfogyasztását, ami különösen fontos Kaliforniában, ahol háromévnyi, szélsőséges mértékű aszályt követően most kezd helyrebilleni a térség vízháztartása.

Mindent összevetve a Tri-Gen rendszer alkalmazásával a TLS Port Beach-i telephelye éves szinten mintegy 9000 tonnával csökkentheti széndioxid-kibocsátását. A technológia működésének a kulcsa, hogy a hidrogén előállítása zöld metánból történjen. Ezt a Tir-Gen esetében úgynevezett irányított biometán-szállítással érik el: a gázszolgáltató az ügyfél megbízásából 100%-ban megújuló forrásból származó biometánt vásárol és tölt be a hálózatba, majd a fogyasztás helyszínén azzal ekvivalens fűtőértékű metánt vételeznek.

A rendszer további környezeti előnye, hogy a technológia hosszú távon biztosítja a konténerkikötő áruszállító járműveinek H2 üzemanyag-ellátását. A korábban alkalmazott, dízelüzemű járművek kiváltásával éves szinten 1,6 millió liter gázolaj elégetésétől, és ezzel összefüggésben több mint hat tonna, erősen egészségkárosító hatású NOx légkörbe jutásától kíméli meg közvetlen környezetét.

A Toyota és a FuelCell Energy most üzembe állított rendszere egyben kísérleti projektként is szolgál: amennyiben a hosszú távú tapasztalatok igazolják a várakozásokat, a partnerek megkezdhetik a technológia igény szerinti méretezését és széles körű bevezetését, és ezzel újabb fontos lépést tehetnek a hidrogénalapú gazdaság megvalósítása felé.

Fotók: Toyota, FuelCell, Forbes

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....