ICDP

Átalakulóban a gyártók és kereskedők viszonya

2019.02.11.

A gyártók kereskedésekkel kötött szerződései általában tíz évente újulnak meg. Ennek nyilvánvaló oka, hogy ennyi idő alatt változnak annyit a piaci körülmények és a vásárlói igények, hogy érdemes legyen formálisan is alkalmazkodni az úgy helyzethez. Ennél gyakorlatiasabb indok, hogy az Európai Bizottság tízévente vizsgálja felül az aktuális szabályozást. Legutóbb 2013-ban adtak ki új „szabálykönyvet”, mégis, annak ellenére, hogy a következő szabályozás életbe lépéséig még négy év hátra van, számos gyártó új szerződéseket kötött kereskedőivel az utóbbi hónapokban.

Mindez azt jelenti, hogy négy év múlva ezek a szerződések újból változni fognak, a kereskedői szerződések megújítása pedig cseppet sem egyszerű feladat, ennek ellenére, a gyártók sorban kötnek újakat. Mégis miért? Erre kereste a választ az ICDP egyik legfrissebb kutatása.

A kutatószervezet az utóbbi évben sokat foglalkozott a „jövő kereskedőjének” definiálásával. Szerintük a jövőben kevesebb kereskedőre lesz szükség (a számok mezején ez azt jelenti, hogy 4%-os csökkenésre számítanak a következő néhány évben, ami az európai kereskedők létszámát illeti). Ezek a nagyobb kereskedők univerzálisabban fognak szolgáltatni és új fajta telephelyeken várják majd a vásárlókat (pop-up kereskedések, belvárosi kirendeltségek). Magyar szempontból ezt úgy kell elképzelni, hogy a Hovány hálózat tovább növekedik, míg kisebb, marginális társai lemorzsolódnak.

Bizonyos szempontból a mostanság megkötött szerződések beleillenek ebbe a mintába. Több márka esetében is elmondható, hogy az új megállapodások lényege, hogy olyan új megoldások és működési formák is szabályozva legyenek, amelyek eddig nem voltak, így például a korábban említett pop-up pontok.



​Porsche

Az új megjelenési formák szabályozása mellett szintén fontos, hogy a gyártók igyekeznek felkészülni az újfajta vásárlói igényekre, vagyis arra, hogy a vásárlók már nem csak egy terméket vásárolnak, hanem egy „csomagot”, amelynek az autó csak egy része az egyéb szolgáltatások mellett.

Új értékesítési csatornákat is belefoglaltak ezekbe a szerződésekbe, mint például az online értékesítés, amely bár egyelőre jelentéktelen, a jövőre nézve komoly potenciált rejt magában. Eddig gyakorlatilag minden esetben közvetlenül a gyártó értékesített az interneten keresztül, a jövőben viszont a kereskedők is részt vesznek a folyamatban.



​BMW

A Volkswagen csoport végezte el a legjelentősebb újításokat a kereskedői szerződéseit tekintve. Alapvetően úgy tűnik, a németek igyekeznek megkönnyíteni kereskedőik dolgát. Partnereik választhatnak, hogy milyen formában szeretnék értékesíteni, vagy éppen javítani a márka modelljeit, így biztosítva, hogy minden kereskedő a neki megfelelő formában működhessen (teljes körű szolgáltatást nyújtó kereskedés, szervíz, városi kirendeltség, stb.)



Volkswagen

A kutatást bemutató következő cikkünkben részletesen összefoglaljuk, hogy melyik márka milyen újításokat hozott az új szerződéseit tekintve.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.10
Bizonyos szabálysértések a közösségnek, azaz nekünk magunknak ártanak: szabálytalanul parkoló kocsi....
2024.05.10
Nem éppen turistacsalogató az új projekt.   ..
2024.05.10
Igazi mérföldkő a kínai Senjang város Dadong kerületében működő létesítmény gyártósoráról ma....
2024.05.10
Az M0-s autóút déli szektorán az M5-ös autópálya felé vezető oldalon összeütközött több jármű az 5-....
2024.05.10
Pofátlan(tan)ítás Salgótarjánban címmel tett közzé egy videót a Nógrád Vármegyei Rendőr-....
2024.05.10
Május 12-én a darlingtoni futamon jelenik meg a híres dizájn. ..
2024.05.10
A négyüléses luxusbusz és a hétszemélyes VIP utazójármű után egy harmadik üléskonfiguráció is....
2024.05.10
A hétvégén Jaramában kezdődik a Formula 4-es spanyol bajnokság, melynek mezőnyében ott lesz Hideg....
2024.05.10
Az 1983-ban bemutatott Peugeot 205 igazi telitalálat volt: szerették a vásárlók, megbízható volt,....
2024.05.10
Tarts velünk és alakítsd a jövőd! Ezzel a mottóval indul idén szeptemberben immár nyolcadik....