ICDP

Átalakulóban a gyártók és kereskedők viszonya

2019.02.11.

A gyártók kereskedésekkel kötött szerződései általában tíz évente újulnak meg. Ennek nyilvánvaló oka, hogy ennyi idő alatt változnak annyit a piaci körülmények és a vásárlói igények, hogy érdemes legyen formálisan is alkalmazkodni az úgy helyzethez. Ennél gyakorlatiasabb indok, hogy az Európai Bizottság tízévente vizsgálja felül az aktuális szabályozást. Legutóbb 2013-ban adtak ki új „szabálykönyvet”, mégis, annak ellenére, hogy a következő szabályozás életbe lépéséig még négy év hátra van, számos gyártó új szerződéseket kötött kereskedőivel az utóbbi hónapokban.

Mindez azt jelenti, hogy négy év múlva ezek a szerződések újból változni fognak, a kereskedői szerződések megújítása pedig cseppet sem egyszerű feladat, ennek ellenére, a gyártók sorban kötnek újakat. Mégis miért? Erre kereste a választ az ICDP egyik legfrissebb kutatása.

A kutatószervezet az utóbbi évben sokat foglalkozott a „jövő kereskedőjének” definiálásával. Szerintük a jövőben kevesebb kereskedőre lesz szükség (a számok mezején ez azt jelenti, hogy 4%-os csökkenésre számítanak a következő néhány évben, ami az európai kereskedők létszámát illeti). Ezek a nagyobb kereskedők univerzálisabban fognak szolgáltatni és új fajta telephelyeken várják majd a vásárlókat (pop-up kereskedések, belvárosi kirendeltségek). Magyar szempontból ezt úgy kell elképzelni, hogy a Hovány hálózat tovább növekedik, míg kisebb, marginális társai lemorzsolódnak.

Bizonyos szempontból a mostanság megkötött szerződések beleillenek ebbe a mintába. Több márka esetében is elmondható, hogy az új megállapodások lényege, hogy olyan új megoldások és működési formák is szabályozva legyenek, amelyek eddig nem voltak, így például a korábban említett pop-up pontok.



​Porsche

Az új megjelenési formák szabályozása mellett szintén fontos, hogy a gyártók igyekeznek felkészülni az újfajta vásárlói igényekre, vagyis arra, hogy a vásárlók már nem csak egy terméket vásárolnak, hanem egy „csomagot”, amelynek az autó csak egy része az egyéb szolgáltatások mellett.

Új értékesítési csatornákat is belefoglaltak ezekbe a szerződésekbe, mint például az online értékesítés, amely bár egyelőre jelentéktelen, a jövőre nézve komoly potenciált rejt magában. Eddig gyakorlatilag minden esetben közvetlenül a gyártó értékesített az interneten keresztül, a jövőben viszont a kereskedők is részt vesznek a folyamatban.



​BMW

A Volkswagen csoport végezte el a legjelentősebb újításokat a kereskedői szerződéseit tekintve. Alapvetően úgy tűnik, a németek igyekeznek megkönnyíteni kereskedőik dolgát. Partnereik választhatnak, hogy milyen formában szeretnék értékesíteni, vagy éppen javítani a márka modelljeit, így biztosítva, hogy minden kereskedő a neki megfelelő formában működhessen (teljes körű szolgáltatást nyújtó kereskedés, szervíz, városi kirendeltség, stb.)



Volkswagen

A kutatást bemutató következő cikkünkben részletesen összefoglaljuk, hogy melyik márka milyen újításokat hozott az új szerződéseit tekintve.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.04.19
Közzétették Európa egyik legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésének eredményeit. A brit....
2019.04.18
A tisztán elektromosüzemű Jaguar I-PACE a díj történetében először hármas győzelmet aratott a 2019-....
2019.04.18
Nagyszerű hatótáv adatokkal, de mégis élhető árcédulával boríthat asztalt a divatos crossoverek....
2019.04.18
Sebastian Vettel szerződése a következő szezon végén lejár, az Automobilwoche újságírói pedig....
2019.04.18
Három, egyenként közel egymillió forintos ösztöndíjat osztanak ki műegyetemi hallgatóknak és....
2019.04.18
Grigoris Georgiou Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.04.18
A SEAT továbbra is vezető helyen áll a sűrített földgáz (CNG) technológia bevezetésében, a lehető....
2019.04.18
Precíz részletességgel finomhangolt formanyelvével, innovatív felszereltségi opciói minden....
2019.04.18
A ŠKODA hármas győzelmével zárult az idei „év összkerékhajtású autói” szavazása: az....
2019.04.18
Komoly problémát okoz a nagyobb építőipari, vagy mezőgazdasági munkagépflottát üzemeltetők számára....