Miskolc

Autógyárat szeretne Miskolc

2018.04.24.

Miskolcon 5 százalék alatti a munkanélküliség, folyamatosan települnek be az autóipari beszállítók, már több mint 7500-an dolgoznak a járműiparban, de egy valami még hiányzik a városnak: egy autógyár.

Beszállítóból nincs hiány, az ország legnagyobb külföldi munkáltatójának számító Boschnak két gyára is van Miskolcon, a harmadik nemrég váltott tulajdonost és épített egy mega logisztikai központot (SEG Automotive). Idén endületet vett a 2014-ben betelepülő Takata, ahol már 1700-an dolgoznak. Meglátogattuk a várost, amely nem az ország új Győrje kíván lenni, hanem az új Miskolc.

Autóipari fellegvár épül

2016-ban Toolstyle Kft. a Mechatronikai Ipari Parkban zöldmezős beruházást valósított meg, 2 millió eurós beruházási összeggel új csarnokot épített. A Bosch-cégcsoport minden gyáregysége is fejlesztett az elmúlt években. A Spinto Hungária Kft. három hektáros területet vásárolt, melyen megkezdte 5,9 milliárd forintos zöldmezős beruházását. A gyártás elindítása idén júniusra várható, a vállalat 140 új munkahelyet teremtett.

2017-re a francia tulajdonú Toolstyle új csarnoka felépült, a szingapúri székhelyű Patec megkezdte beruházását, bővített a német tulajdonú Gustav Wolf cégcsoport, és megjelentek olyan kisebb magyar cégek is, mint a Dinas Kft. Tavaly júliusban kezdte meg a gyártást a kínai Ten Pao Electronics Hungary Kft., terveik szerint 2021-re már több mint 300 embert foglalkoztatnak majd. Termékeik között több mint 1400 féle kapcsolóüzemi tápegység, 300 intelligens töltő és vezérlő szerepel. Szintén új betelepülő a GS Yuasa Corporation, amely 17 országban megközelítőleg 15 ezer munkavállalót foglalkoztat. Új beruházási helyszínük a Miskolc Déli Ipari Park, ahol lítiuminonos akkumulátorok gyártását tervezik 51 munkavállalóval.

Sosem látott fejlődés

- Miskolc az elmúlt fél évtizedben soha nem látott fejlődésen ment keresztül. Az infrastrukturális fejlesztések és a kedvező földrajzi elhelyezkedés miatt egyre több világcég dönt úgy, hogy itt rendezkedik be, vagy újabb beruházásokat hajt végre. A térség különösen a járműiparban erős, a borsodi megyeszékhelyen rövid idő alatt több ezer új állás jött létre – mondta el a Járműiparnak Kriza Ákos polgármester. Az elmúlt években az ország legnagyobb, ezerhektáros ipari parkjának kialakítását kezdték meg Miskolc városában. A folyamatban lévő nagyszabású beruházás már most több közlekedés-infrastruktúrát érintő fejlesztést is hozott, emellett járulékos befektetést is indukált, a rengeteg új munkavállalóval pedig a szolgáltató vállalkozások is jól jártak.

- Miskolc a kapujában áll annak, hogy világszinten jegyzett járműipari kutató- és fejlesztő bázissá váljon, amiben nagy szerepet játszik a megújult, a munkaerőpiac igényeivel összhangba kerülő szakemberképzés is – tette hozzá Szélyes Domokos, a Miskolc Holding gazdaságfejlesztési vezérigazgatója.

Néhány éve még a munkanélküliség által leginkább sújtott városok között emlegették Miskolcot, napjainkban viszont már sokkal jobb a helyzet: amíg 2010-ben 11,5 százalékos volt a munkanélküliség Miskolcon, ez a mutató mára 5,8 százalékra csökkent. Az új cégek, új beruházások ismertetését követően a városvezetők elárulták, hogy további cégek betelepüléséről is folynak tárgyalások, de az igazi vezérhajó, egy autógyár idecsábítása még várat magára. Mind Kriza Ákos, mind Szélyes Domokos megerősítették, hogy reményükről nem tettek le, dolgoznak azért és bíznak abban, hogy Miskolc és közvetlen régiója lesz Magyarország legújabb autóipari centruma.

Van szakképzett utánpótlás

A potenciális munkaerő ösztönzésére a nagy járműipari beszállítók, mint a Bosch, a Takata, vagy a Shinwa a Miskolci Egyetemmel együttműködve többek között célzott anyagfejlesztési kutatásokat folytatnak, és közreműködnek a járműipari mérnök egyetemi szak képzési struktúrájának kialakításában is. - A Miskolci Egyetem a kezdő mérnökök körében szinte teljes mértékben biztosítani tudja nekünk az utánpótlást. Két karral is szoros együttműködést alakítottunk ki, a gazdasági és a gépészmérnöki területről érkeznek hozzánk a legtöbben. A gyakornoki programunk keretében a hetük felét itt, másik felét pedig az egyetemen töltik: a szellemi tudásukat hozzák magukkal, itt a gyakorlatra épülő tréningeket kapják meg kollégáinktól. Ez a fajta együttműködés mindegyik fél számára előnyös: a program végére mi egy komplett, kész kollégát nevelünk ki, az egyetem még értékesebb diplomát ad, a diák pedig rögtön egy biztos, hosszú távú munkalehetőséghez jut - mondta Bottyán Zsolt, a Shinwa Precision Hungary Kft. gyárigazgatója.

Dől a pénz

A nemzetközi szinten elismert járműipari cégek napjainkban több mint 7500 embert foglalkoztatnak a városban, az itt készülő alkatrészek és végtermékek a multinacionális vállalatokon keresztül a világ számos pontjára eljutnak. Itt működik a Nohac Észak-magyarországi Autóipari Klaszter központja, amely 77 tagjával az egyik legnagyobb autóipari érdekkört képviseli Magyarországon. - A nagyvállalatok betelepülése, tevékenységük folyamatos bővülése országos szinten is kiemelkedő eredményt hozott: a helyi adóbevételek összege Miskolcon a megyei jogú városok közül a 2. legnagyobb mértékben, összesen több mint 1 milliárd forinttal növekedett a 2017-es évben – mutatott rá Kriza Ákos.

A kedvező változásokat jól szemlélteti a francia-magyar érdekeltségű, gázturbina- és gázmotorok, gépalkatrészek gyártására és forgácsolására szakosodott Toolstyle Kft. esete is. A cég 2002-ben érkezett Miskolcra, majd 2016 őszén egy 4200 négyzetméteres gyártócsarnok felépítésével bővítették kapacitásukat a Mechatronikai Parkban.

- A tulajdonosok még a Digép 3-as telepére érkeztek, majd 2006-ban egy újabb, autóipari tevékenység indításához a közeli Felsőzsolcát választották, mert akkor ehhez még nem voltak meg az igényeinknek megfelelő körülmények Miskolcon. Azóta viszont komoly változások történtek, a Déli Ipari Park valamint a Mechatronikai Park kétségkívül világszínvonalú minőséget képvisel, ezért is vállaltuk a 2,2 millió euró értékű befektetést és az új telephely felépítését – mondta Filip Csaba, a Toolstyle Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető a körülmények mellett a város elhelyezkedését is kiemelkedőnek tartja: - Miskolc az országon belül bárhonnan könnyen megközelíthető, sőt északi fekvése kifejezetten kedvező az exportorientált cégeknek, mert nagyon közel van Szlovákia és Ukrajna is. Azt gondolom, hogy a kelet felől és kelet felé irányuló forgalomban a város már a közeljövőben központi szerepet tölthet be. De említhetném a rendelkezésre álló munkaerőt is, az egyetem miatt ebben nagyon jó helyzetben vagyunk.

Az álláskeresők száma is jelentősen csökkent, még 2010-ben 12 ezer álláskeresőt jegyeztek, addig 2017-ben 4800-at, a város adóbevételei 2017-ben meghaladták a 14,44 milliárd forintot, az iparűzési adó megközelítette a 10 milliárd forintot.

Biró Csongor

Fotók: a szerző felvételei

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.05.20
Kaotikusan indult a WTCR holland versenyhétvégéjének első futama. Michelisz Norbert és Yvan Muller....
2018.05.20
Egy elektromos kerékpárral közlekedő férfi vesztette életét Vámosmikolán – adta hírül a police.hu. ..
2018.05.20
Megtalálták a pénteken Havanna közelében lezuhant Boieng-737-200 típusú utasszállító egyik....
2018.05.20
Tóbiás és Balambér imád biciklizni, de van, amikor az időjárás meggátolja őket a kerékpározásban.....
2018.05.20
A moldvai megyéket Bukaresttel, illetve Erdéllyel összekötő A7-es és A8-as autópálya megépítéséért....
2018.05.20
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által kiadott legfrissebb jelentés szerint az első....
2018.05.20
Egymást érték a karambolok az ország útjain szombaton. Tragédiák is történtek – derül ki a police.....
2018.05.20
Mivel büntetések sorával fogják vissza a túl gyors Hyundaiokat a WTCR-ben, a magyar pilóta csak a....
2018.05.20
A brit prémiumgyártó egy kerekeken guruló ajándékkal készült „az év esküvőjére”: Harry herceg és....
2018.05.20
Sima győzelmet aratott az elektromos formula autók szériájának Berlinben rendezett futamán a....