özönvíz
Tegnap délután öt óra körül érte el Budapestet a jeges monszun. Ömlött megint, mintha dézsából öntenék. Az iroda ablakában néztem, ahogyan egyre durvább lett a helyzet. Aztán alábbhagyott és a helyzetet kihasználva pattantam gyorsan autóba, hogy hazamenjek Angyalföldre.
Béke tér
A XIII. kerületi Béke téren sajnos évek óta – finoman fogalmazva – nem tökéletes a csapadékvíz elvezetés. Megszokottá vált, hogy a Béke tér és környéke ilyenkor – ahogy mondani szokták – elesik. Az Egressy útról egyszerűen nem lehetett kihajtani a Hungária körútra, ezért az Amerikai út – M3 – Kacsóh Pongrác felüljáró útvonalon próbálkoztam, ami meglepetésemre egész tűrhető volt.
Áthajtottam a Hungária krt. – Lehel utca kereszteződésen. Gondoltam, hogy baj lehet a szomszédos Béke térnél, ezért tovább mentem és néhány utcával arrébb jobbra fordultam, majd szerencsésen hazaértem.
Mélygarázs
Szerencsére a házban, ahol lakunk nem önti el a mélygarázst még az ilyen kivételesen nagy zápor sem. Ahogyan ott törölgetem a szélvédőket, hallom, hogy három srác hitehagyottan tol egy autót. Amikor ráfordultak arra a részre, ahol én is parkolok, láttam, hogy a szomszéd ismerős srác és két segítője tolja az Audi A6 Avant-ot, aminek minden irányjelzője folyamatosan világít.
Kiderült, hogy megpróbáltak átkelni a Béke téren… sikertelenül. A szomszéd azt mesélte, hogy gyakorlatilag választása sem volt, mert az autók haladtak, menni kellett. Aztán arra figyelt fel, hogy a víz egyre magasabb, átcsap a motorház fedélen, oldalt pedig csaknem az ablak vonaláig ér.
Azt tudni kell, hogy a bő tizenéves négykarikás kombi olyan becsben van tartva, amilyet ritkán látni. És most? Ki tudja, milyen károkat okozott a mindenhová befolyt víz. Szegény tulajdonos, láttam rajta, hogy még nem is értette meg, hogy talán a segítőivel utolsó útjára kísérték az Audit.
Terepszemle
Elhatároztam, hogy felveszek valami játszós ruhát és magam is megnézem a kialakult helyzetet a Béke téren. Amikor odaértem gondolatban átkereszteltem Háború térre. A kereszteződésben és az oda torkolló útvonalakon fél méteresnél is magasabb vízben mindenhol elakadt autók álltak. A gyalogosok térdig gázoltak a rettenetesen koszos lében, ki-ki próbált a maga módszerével próbált átjutni a gázlón.
Ahogyan kifelé sétáltam, a Szegedi úton már sorakoztak a lerobbant autók. Egy Audi A2 immár szomorú tulajdonosa félmeztelenre vetkőzve állt az idő közben újra szakadni kezdett esőben. Akárcsak az A6-osnak, az A2-esnek is égett minden irányjelzője folyamatosan. Úgy látszik az Audik így jelzik, hogy beáztak, vagy hasonló zárlatot okoz a víz a vezérlőegységekben.
Áthajtásos büntetés
Nem értem, hogy miért próbál meg valaki mindenáron átmenni a vízen. Miért nem értjük meg, hogy átlagos személyautónkat nem arra tervezték, hogy vízben, vízen közlekedjünk velük. Egyszerűen nem bírják ki a túl magas vízszintet!
Több problémával is szembe kell néznünk. A legbrutálisabb, hogy ha a levegőrendszer vizet szív be. A folyadékok ugyanis nem összenyomhatók, és ha az égéstérbe jut a víz, akkor az ott felfelé mozgó dugattyú megakad. A leggyengébb láncszem a hajtókar, ami ilyenkor meggörbül. Gyakorlatilag azonnali a motorhalál.
A videón látható Clio végül eddig jutott
A motortér sincsen hermetikusan lezárva. Elektromos vezetékek, csatlakozók, a kocsi vezérlőegységei mind víz alá kerülnek. Az okozott kár nem mindig azonnal fog jelentkezni. A víz elősegíti a korróziót, a csatlakozók rozsdásak lesznek. Lehet, hogy a rossz érintkezés miatti problémák csak később jelentkeznek majd, úgyhogy aki tegnap vízibuszozott, az ne csodálkozzon, ha néhány nap, esetleg hét múlva kezd el furcsa dolgokat produkálni az autó.
Befolyik az utastérbe is
Ami az Audi A6 érkezésekor feltűnt, az a penetráns szag volt. Az összefolyó esővíz mindent felszed az utcáról a kutyaürüléktől kezdve a szemétdarabokig. A víz bejut az utastérbe és azon túl, hogy a kárpitok koszosak lesznek, meg kell majd küzdenünk (vagy barátkoznunk) az irgalmatlan bűzzel is.
Ezen kívül az utastér is tele van gombokkal, csatlakozókkal, kábelekkel. Egy elektromos ülésállítás, vagy a padló alatt futó milliónyi vezeték cseréje nem két fillér lesz.
Hogy ilyen esetben számíthatunk-e a biztosító CASCO helytállására, nem tudom. Talán joggal hivatkozhatnak arra a legtöbb esetben, hogy „kérem szépen, nem kellett volna belehajtani a vízbe!”
Jön még kutyára dér
Biztosak lehetünk abban, hogy nem ez volt az egyetlen özönvíz szerű esőzés az idén. Néhány hetente meg fog ismétlődni a folyamat. Értsük meg végre! Szükségtelen kockázatokat vállal az, aki bármilyen okból belehajt az összegyűlt vízbe.
Újra béke a Béke téren, reggelre eltűnt a víz. A közterület fenntartók egy helyre gyűjtik az elhagyott rendszámokat
Az autó használati jellege mellett értéktárgy is. Egy rossz döntés, és százezres károkat okozunk magunknak pillanatok alatt!
Ezért ha legközelebb esik, meg se próbáljanak vízbe hajtani. Forduljanak vissza mindenáron és várakozzanak biztonságos helyen, amíg megszűnik a veszély!