autókereskedelem

Autókereskedések egykor és most

2015.10.16.

Budapesten az 1930-as években a Liszt Ferenc tér-Jókai tér és Jókai utca környékét egyszerűen Csaló köznek hívták a rengeteg kétes autó- és autó-alkatrészkereskedő cég miatt. Egy rövid összefoglalás arról, honnan indult a hazai autókereskedelem

Ma egy márkakereskedés arculatát pontos szabályok határozzák meg. Az arculati kézikönyvben pontos előírások szerepelnek az alkalmazandó színekről, betűtípusokról, a kereskedés külső és belső elrendezéséről. A disztribútorok hálózatfejlesztési részlege segít a megfelelő elemek beszerzésében és elhelyezésében.
 
Nem volt ez mindig így. "Általános gyakorlat volt, hogy vállalkozó kedvű fiatalemberek ellátogattak a Párizsi Autókiállításra, ahonnan valamely autómárka képviseleti jogával tértek haza. Ezek után már csak egy bankot vagy vagyonos támogatót kellett találni, és máris megnyílhatott a bemutatóterem. Általában ezek a cégek két-három évig bírtak talpon maradni". Így emlékezett vissza Granasztói Pál építész gyerekkorára. Bátyja, az 1920-as években több ilyen vállalat alapításában is részt vett. A kedvező kereskedelmi egyezményeknek köszönhetően kedvező áron lehetett francia és amerikai márkájú automobilokat importálni. 1928-ban közel 100 cégnek volt képviselete Budapesten - ezek legtöbbje eléggé rövidéletűnek bizonyult. Mindezek mögött persze az állt, hogy a hazai autópiac meglehetősen csenevész volt: 1929-ben 2576 új autó talált gazdára.
 
Steinitz Ernő Alfa kereskedése, 1925
Steinitz Ernő Alfa Romeo szalonja 1925-ben (Nádor utca 11)
 
Rácz László, Honthy Hanna harmadik férje az 1930-as évek végén foglalkozott az Alfa Romeoval. Bemutatóterme a Liszt Ferenc téren volt. Forrás: MKVM
 
Nem csoda, hogy a kereskedők többféle márkával is foglalkoztak, sőt autók mellett motorok és néha más járművek is kiállításra kerültek. 1927-ben a Hahn Arthur és Társai cég, amely 1910-tól negyven éven keresztül árusította a Ford gyártmányait Budapest Belvárosában, a Kossuth Lajos utca 12 alatt nyitotta meg díszes bemutatótermét: "Minden budapesti ember ismeri ezt a valóban ragyogóan szép helyiséget, melynek másfél emeletes márvány portálja valóban egyik legszebb dísze a Kossuth Lajos uccának. Hahnék még szebbé akarják varázsolni ezt a helyiségen, és igen célszerűen rendezik be. A Ford-féle személy- és teherautókat, szántógépeket és az ipari célokra szolgáló tehervontatású Fordson traktorokat a földszinten lévő mintateremben fogják beraktározni, és ugyanitten lesz az alkatrészüzlet is, míg az irodahelyiségekül a félemeleti helyiségek fognak szolgálni".
 
A gazdasági válságot követően, az 1930-as években Magyarországon is megjelent a márkakereskedések rendszere. A Ford tulajdonában álló Ford Motor Rt a Váci út 45 alatt rendezte be a központját, míg a Magyar Fiat Automobil Rt az Aréna (ma Dózsa György) út 61 alatt építette fel főhadiszállását, míg a Mercedes-Benz a Csata utca 29 alatt székelt.
 
Fiat központ az Aréna (ma Dózsa György) út 61 alatt. Ma Suzuki és Peugeot kereskedés. Forrás: Építészeti Múzeum
 
A Méray Motorkerékpárgyár Rt, amely 1932 után már csak névleg volt "gyár", s valójában árufuvarozásból élt 1934-ben megkaparintotta a német Adler képviseletét, s a Lehel utca 10 szám alatt rendezkedtek be. Majláth Mihály pedig a Lehel tér-Bulcsú és Tüzér utcák között elterülő telekkomplexumon "építette fel pompás új otthonát". 
 
Adler szalon a Lehel utcában. 
 
Egy korabeli leírás hűen szemlélteti az akkori viszonyokat: "Az új Majláth ház főfrontja a Lehel térre nyílik. A 33 méter mély, trapéz alakú telket oldalain a Lehel, illetve Tüzér uccák határolják, a telek hátsó frontja 40 méterre szélesedik. A modern vonalú épület főfrontjának közepén forgóajtón át jutunk be az épületbe, ahol a földszinten, a bejárattól jobbra a DKW, balra a BMW kocsik világos, tágas mintatermeit találjuk. A hall hátsó része félkörű kiképzésben a felszerelési cikkek mintatermét fogadja be, melyhez a cég tradícióihoz híven hatalmas alkatrész-raktár csatlakozik. 
 
A háromnegyed részben az uccaszint fölé épült alagsorban tökéletesen kiépített termet taálunk a raktáron álló kocsik számára, és itt nyer elhelyezést a gépház, kovácsműhely, a Lehel uccára néző ablakaival teljesen újonnan berendezett javítóműhely, itt sorakoznak a szerelők mosdó, öltöző és étkező helyiségei is.
 
Az épület Tüzér uccai oldalán széles bejáró vezet a belső műhelyekhez. A szétágazó behajtás letérője a javítóműhelybe, az út egyenesen futó ága pedig az emelőkkel ellátott, legmodernebb felszerelésű szervizállomáshoz vezet.
Az üzletház emeleti traktusán nyernek elhelyezést az amerikai rendszerben felszerelt irodahelyiségek, a középre került főnöki szobával, az összes helyiségek áttekinthetők lesznek".
 
 
A legtöbb cég átvészelte a második világháborút, majd az 1948-as államosítások után ezek lettek a budapesti járműjavítás bástyái, az AFIT-hálózat első tagjai.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....