Fiat Professional

Az olasz meló(s) 4. felvonása - Fiat Dobló Cargo hazai bemutató

2015.04.01.

A legszélesebb haszongépjármű palettával rendelkező márka (Fiat Professional) hazai importőre egy kétnapos sajtóesemény keretein belül ismertette meg a negyedik generációs Dobló újdonságait. A program is megérne egy misét, de az autó mindenképp…

Szöveg: Horváth Miklós, Fotó: Vezda László

Az öt évenként megújult (2000, 2005, 2010) kishaszonjármű átváltozása minden eddiginél komplexebb és átfogóbb, tudtuk meg Rémi Gábor kereskedelmi igazgatótól a bemutató második napján, ugyanis az első nap teljes egészében egy road movie-ba illő tesztről és játékos feladat végrehajtásról szólt. Az igencsak rendhagyó forgatókönyv legalább olyan jó benyomást keltett az újságírókban, mint az esemény főszereplője. Mielőtt azonban rátérnék a megújulás részleteire, helyezzük csak képbe magunkat a Fiat Professional európai és hazai helyzetét illetően.

A másfél évtizeddel ezelőtt bevezetett Doblóra 1,4 millió ügyfél választása esett világszerte - további képek a galériában

A torinói márka haszongépjármű üzletága 2014-ben több mint 510 ezer darab jármű eladásával, valamint az ezáltal megszerzett 11,5 százalékos piaci részesedéssel a 4. pozíciót érdemelte ki a tabellán. A 28 Uniós országból érkezett értékesítési darabszámok alapján egyébként a Volkswagen (15,4 százalék), a Renault (13,9 százalék) és a Ford (12,1 százalék) szerepel dobogós helyen, amit már csak azért érdekessé, hogy az említett márkák között 1,5-1,8 százalékpontos eltéréseket figyelhetünk meg, miközben a Fiat és a Ford között csupán hat tizedes az eltérés. A hazai haszongépjármű eladások ugyan darabszámban nem túl erősek, de a márka számára egy igencsak előkelő második hely megszerzését tették lehetővé. Ezen túlmenően a Dobló Cargo szegmensében itthon a negyedik, Európában pedig az ötödik helyre sikerült pozícionálnia magát a márkának – tájékoztatta a hallgatóságot a kereskedelmi igazgató.

Rémi Gábor - Kereskedelmi igazgató, Fiat Professional 

Elmúltak már azok az idők, mikor egy munkaeszköz esetében nem játszott fontos szerepet a dizájn. Ennek mentén lett a Dobló külső-belső formaterve személyautós felfogásban megtervezve és kivitelezve. A rengeteg praktikus részlet közül kiemelendő a kétszemélyes anyósülés, melynek belső támlájából könyöklőt vagy irattartót képezhetünk, a szélső támlát pedig hosszabb tárgyak szállításánál ugyancsak előredönthetjük és megtoldhatjuk a 217 cm-es hosszúságú rakteret (nagyobb tengelytávú kivitelnél) még néhány arasznyival alkalmasint. Az ülőlap alatti tárolóhelyekkel pedig az egyébként sem csekély kacatelnyelő kapacitást növelték már-már egyterűeknél megszokott szintűre. A térkínálat mellett az ergonómia, a burkolatok anyagai és a műszerfal kialakításában is nagyot lépett előre a modell. A legátütőbb és legfeltűnőbb változás a tesztvezetés során az utastér zajszintjének csökkenése volt. Számokban kifejezve csupán átlagosan 3 dB-lel alacsonyabb értéket ad meg a gyár, a gyakorlatban azonban sokkal többnek volt érezhető a javulás. Az általunk tesztelt 1.3 MJet II-es (90 LE) motor járáskultúrája, vibrációmentessége abszolút finom műszer benyomását keltette. Nem utolsó sorban pedig az autó dinamikus mozgatásához is elegendőnek bizonyult, noha terhelés nélkül futtattuk a verdát.

Ilyen egy vérbeli olasz, funkcionális és kényelmes utastér, ami félig raktér célt is szolgál, ha kell

A formavilág megítélése ízlés dolga, a beltér minőségi metamorfózisát pedig a képekre bíznám, hiszen több olyan részlet is szót érdemel, amiről ez a kategória valójában szól. Ilyen például az 1005 kg-os hasznos teherbírás és az akár 5,4 köbméteres raktérkapacitás. A kerékdobok közötti 1,23 méteres távolság és a rövid tengelytáv esetén mért 1,82 méteres raktérhossz két Euro raklap szállítását is lehetővé teszi. Ezen felül pedig a 130 (alapverzió) és 155 cm-es belmagasság is hozzájárul ahhoz, hogy az elődmodellhez hasonlóan az új széria is kategória első raktérkapacitással nyerjen híveket magának. Piactól függetlenül az új Dobló Cargo kínálata négyféle karosszériatípusból (Cargo, Combi, WorkUp és padlólemezes-alvázas), kétféle tetőmagasságból és kétféle tengelytávból áll, mindemellett pedig a korábbi modellből is ismert többféle válaszfal lehetőség is rendelkezésére áll a raktér és az utastér igény szerinti elszeparálására.

A bursai Tofas üzemben (Törökország) készülő Doblók a választott felszereltségi szinttől függően kétféle infotainment rendszert kínálnak. Létezik egy Bluetooth rádiós, USB csatlakozós kivitel, a UConnect 5 hüvelykes érintőképernyőről vezérelhető, TomTom navigációs egységgel felszerelt verzió pedig csúcskivitelnek számít a konfigurációban. A hatékony flottakezelés elősegítése érdekében a Gateway fedélzeti elektronikus hálózatra csatlakozást is elérhetővé tették a tervezők, mely által a flottakezelő operátorok számára mindenkor elérhető és lekérdezhető, valamint FMS rendszerben exportálható is a jármű állapotát, helyzetét meghatározó információhalmaz.

A Bi-link felfüggesztés valóban bevált. Kevés helyet foglal és nagy teherbíró kapacitással ruházza fel az autót

A motorkínálatban négyféle turbódízel erőforrás szerepel és két benzines, melyek mindegyike teljesíti az Euro 5+ normákat, sőt! Utóbbiak, melyek sajnos még a kevésbé népszerű kategóriába tartoznak kishazánkban, Euro 6-os besorolásúak. A belépő szintű motor egy 95 lóerős 1.4 literes 16 szelepes egység, és ugyanezzel a hengerűrtartalommal és turbófeltöltővel egy benzin-gázos motor is szerepel a kínálatban. A gázolajos egységek között a második generációs Multijetek szerepelnek a palettán, melyek mindegyike 1800 baros befecskendezési nyomáson üzemelő, gyorsabb injektoros tüzelőanyag ellátó rendszert kapott. A csendesebb járáskultúrát a befecskendezési sűrűség módosításával érték el, melynek köszönhetően a NOx- és koromrészecskék kibocsátása is lecsökkent. Hengerűrtartalom és teljesítmény szerint egyhármas, egyhatos és kétliteres motorokkal operálnak a jövevények. Az 1,3 literes motor 90 lóerőt és 200 Nm-es nyomatékot teljesít, az 1,6 literes két teljesítmény lépcsőben elérhető (105 LE/290 Nm-es és 90 LE/200 Nm-es), melyek közül a kisebbet robotizált automatával szerepeltetik a kínálatban. A legnagyobb teljesítményt pedig a kétliteres, 135 lovas, 320 Nm-es nyomatékot produkáló MJet II jelenti.

Egy kör a gokart pályán...

Érdekesség a gázos kivitelek esetében, hogy a padló alatt elhelyezett tartályokkal egyáltalán nem csorbítottak a raktér helykínálatán. A rövid tengelytávú változat négy darab tartályának összesített térfogata 95 liter, amibe 16,15 kilogrammnyi CNG üzemanyag tölthető, míg a hosszú tengelytávú kivitelnél 130 liter, azaz 21,1 kilogramm gáz tárolására van lehetőség. E mellett pedig mindkét kivitel hatótávolságát még egy 22 literes benzintartály is kiegészíti, ergo idővel megfontolandó alternatíva lesz a CNG-s kivitel, nemcsak az egy tankolással megtehető távolság, hanem annak ára miatt is.

Előtte azonban foldúton is kipróbáltuk

A menettapasztalatokról tényleg csupán dióhéjban tudunk számot adni, hiszen a két nap alatt leginkább csak Üllő és Kecskemét között és környékén autóztunk az új Doblóval. A rövidtávú ismerkedés azonban tényleg jó benyomást keltett még a személyautós kényelemhez szokott sofőröknél is. A gyár által megadott 4,4 literes átlagfogyasztás abszolút teljesíthető értéknek tűnt az 1.3 M-Jet esetében, mellyel a feladatok közötti távokat abszolváltuk, de leginkább a csendes utastér nyerte el a tetszésünket, valamint az, hogy hengerűrtartalomtól és teljesítménytől függetlenül mindegyik erőforrás 1500-as fordulaton adja le a maximális nyomatékát.

És végül a bizonyíték, hogy a naptár fotózás háttereként is jól teljesített a Dobló

Ami biztonságot illeti, a szériafelszereltség része a menetstabilizáló, az ABS, az elektronikus fékerőelosztó, a kipörgésgátló és a vészfék asszisztens, melyet akár dombsegéd rendszerrel is kiegészíthetünk. A teljesség igénye nélküli felsorolásból azonban az elülső és oldallégzsákokat sem hagyhatjuk ki, csakúgy, mint az Uniós norma szerint előírt abroncsnyomás-ellenőrző rendszert sem.

Sajnos a raktér ezúttal háttérbe szorult!

Ahogy azt a bevezetőben is említettem, a bemutató programja az elmúlt évek egyik legrendhagyóbb és legszínesebb sajtóeseményének minősíthető, hiszen az óvodás gyerekeknek előadott Dobló Színházas bábjátéktól a Playboy nyuszis Dobló naptár fotózáson át olyannyira széles skálán tették próbára az újságírók ügyességét és kreativitását a szervezők, amire nem volt példa a közlemúltban. Cserébe mi is próbára tettük a tesztautókat országúton, földúton, gokartpályán és autópályán, ahogy azt a képek is alátámasztják.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.01.21
Werner Weresch, a Porsche üzemi tanácsának elnöke azt szeretné elérni, hogy a cég tíz évig....
2020.01.21
A magyarországi közlekedésbiztonsági tapasztalatok megosztására és a halálos balesetek....
2020.01.21
Nyolc Veszprém megyei város 31 élelmiszerboltjában telepített az ittas járművezetés veszélyére intő....
2020.01.21
2020. évre szóló e-matricából elővételben, tavaly decemberben megközelítően 150 ezer fogyott, húsz....
2020.01.20
Új Mercedes-Benz Conecto Next Generation autóbuszok állnak forgalomba Budapesten, az első tizenhat....
2020.01.20
A szakszerű javítás a csere lenne, de az több mint 260.000 Ft-ra rúg. Ki fizeti a révészt? ..
2020.01.20
Úgy tűnik, a Manchester City katalán edzőjének folyamatosan meggyűlik a baja Nagy-Britanniában a....
2020.01.20
Borta Ambrozie Ovidiu Romániából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.01.20
A kecskeméti Neumann János Egyetem és a baden-württenbergi Albstadt-Sigmaringen Egyetem 36....
2020.01.20
A francia PSA autóipari csoport eladásai tíz százalékkal csökkentek tavaly a 2018-as értékesítési....