Mlada Boleslav

Az új Škoda Octavia – Jelentősen továbbfejlesztett technikával és dizájnnal érkezik a márka ikonja

2019.11.08.

A ŠKODA márka szíve, ikonja és volumenmodellje: 60 éves jubileumához illeszkedve mutatja be megújult „bestsellerét” a cseh autógyártó. A ŠKODA OCTAVIA negyedik generációja minden méretében növekedett, így hosszabb és szélesebb elődjénél, miközben még tágasabb csomagteret kínál. 

A ŠKODA új formai nyelvezetének köszönhetően az OCTAVIA érzelmekben még gazdagabb hatást kelt, teljes egészében új beltér-koncepciója pedig kiemelkedő funkcionalitását és egyedülálló térkínálatát igényes anyagválasztással, illetve ötletes részletmegoldásokkal ötvözi. Mindemellett számos új connectivity-megoldás és vezetői segédrendszer jelzi a márka innovációs erejét a kompaktkategóriában. Mindezen kvalitásokat kiemelkedően kedvező ár/érték-arány és a már jól megszokott, színvonalas ŠKODA-minőség teszi teljessé.

Bernhard Maier, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának elnöke hangsúlyozta: „Az OCTAVIA kiemelkedő jelentőségű a ŠKODA számára, ezért teljes egészében megújult. Az eredmény pedig minden idők legjobb OCTAVIA sorozata – amely még tágasabb, praktikusabb és biztonságosabb, mint valaha. Pontosan e modell hatvanadik születésnapján teszünk az új generációval újabb jelentős lépést előre. Az elmúlt hat évtized során az OCTAVIA nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat és a márka ilyen dinamikusan fejlődhetett, s meggyőződésem, hogy az új generáció is jelentős részt vállal abban, hogy e fejlődés folytatódjon.”

Az OCTAVIA 2019 januárban ünnepelte egykori gyártáskezdetének hatvanadik évfordulóját, ugyanis 1959 elején gördültek le e legendás modellsorozat első példányai a Mladá Boleslav-i szerelőszalagról. A kilencvenes évek közepén az első új generációs OCTAVIA vette át a kedvelt kompaktmodell örökségét, s 1959-es megjelenése óta a cseh autógyártó vállalat összesen több mint 6,5 millió darabot gyártott e sorozat tagjaiból. Az elmúlt évek során a nagyméretű kompaktkategóriájú modell harmadik generációja – világszerte mintegy 400 ezer eladott példányával – nagyjából egyharmadát tette ki a ŠKODA teljes értékesítésének. Jelenleg az OCTAVIA Csehországban, Ausztriában, Svájcban, Finnországban, Magyarországon, Lengyelországban, Szerbiában és Fehéroroszországban egyaránt a legnagyobb példányszámban értékesített modell. E sikermutatókban az OCTAVIA COMBI is meghatározó szerepet játszik, az eladott OCTAVIA modellek csaknem kétharmadát ugyanis e karosszériaváltozat teszi ki. Az OCTAVIA Európa legnagyobb darabszámban értékesített kombija, egyben a legkedveltebb importautó Németországban. A ŠKODA AUTO ennek megfelelően először kombiváltozatában vezeti be a piacra „bestsellere” legújabb generációját, a limuzinkivitel néhány héttel később érkezik.

Érzelmekben gazdag külső formavilág és megnövelt méretek

A ŠKODA OCTAVIA optikai különlegességei új első lökhárítója, illetve karakteres rajzolatú, új fényszórói. A kompaktmodell megnövelt hosszúsága és szélessége magabiztos karakterét hangsúlyozza: 4689 milliméteres hosszúságával a negyedik generációs ŠKODA OCTAVIA COMBI 22 milliméterrel hosszabb elődjénél, míg szélessége 15 milliméterrel 1829 milliméterre nőtt (a limuzinváltozat hosszúsága 19 milliméterrel 4689 milliméterre, szélessége pedig 15 milliméterrel 1829 milliméterre bővült), a tengelytáv 2686 milliméter. Az új tervezésű, laposan illeszkedő tetősín szintén a megnyújtott körvonalakat hangsúlyozza, s az erőteljes fellépésről akár 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsák is gondoskodhatnak.

Az új OCTAVIA a világ legjobb aerodinamikájú autói között

Új formavilága még karakteresebbé teszi a ŠKODA OCTAVIA megjelenését és kiváló aerodinamikai tulajdonságokat tett lehetővé. A limuzinváltozat légellenállási együtthatója (cw) 0,24-tól, míg az OCTAVIA COMBI kivitelé 0,26-tól indul, ezzel az új OCTAVIA a világ legkedvezőbb légellenállási tulajdonságokkal rendelkező autói közé tartozik, ami szén-dioxid-kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását is tovább mérsékelte.

Az első OCTAVIA LED Matrix-fényszórókkal

A keskenyebb fényszórók, valamint a hátsó lámpatestek egyaránt korszerű LED-technikával működnek, csúcsváltozatában pedig az OCTAVIA igazi különlegességet kínál – a LED-Matrix rendszert. E technika több egyedileg szabályozható szegmensből állítja elő fénykévéjét, a vezető így a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül is folyamatosan távolsági fénnyel autózhat. Az intelligens műszaki megoldás az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli a szemből érkező és az elöl haladó járműveket, illetve a fényvisszaverő öltözetű személyeket és fényvisszaverő objektumokat. A hazavezető fény (Coming/Leaving Home) funkció különleges fényanimációval üdvözli a vezetőt, amiben a LED hátsó lámpák is részt vesznek. Utóbbiak első ízben készülnek ŠKODA OCTAVIA modellben dinamikus irányjelzővel.

Új beltér-koncepció és kiemelkedő térkínálat

Az új ŠKODA OCTAVIA az immár megszokott, mély benyomást keltő térkínálatánál is tágasabb beltérrel szolgál, a hátul helyet foglalók például térdmagasságban még az eddigieknél is nagyobb, 78 milliméteres lábteret élvezhetnek. A járműkategória legnagyobb csomagterének térfogata a COMBI esetében 640, míg a limuzinváltozatban 600 literre bővült, s a ŠKODA mérnökei az utasteret is teljes egészében áttervezték. Az új kormánykerék kétküllős kialakítású és krómozott díszlécet hordoz, a multifunkciós változat gombjaival és új krómdizájn-görgetőkerekeivel pedig összesen tizennégy különböző funkció vezérelhető.

Ugyancsak új tervezés a középkonzol, az ajtókárpitok és a műszerfal, utóbbi modulrendszerűen különböző síkokból épül fel és a szabadon álló, nagyméretű központi multifunkciós képernyő alatti, színében elkülönülő felületével a ŠKODA-hűtőrács alakját idézi. Első ízben állnak rendelkezésre a hátat kímélő Ergo-ülések, amelyek a fűtés mellett kívánságra masszázsfunkciót és hűsítő szellőztetést is kínálnak. Az extrafelszerelésként rendelhető sportüléseket különösen aktív szellőzésű ThermoFlux szövetkárpit borítja, s kívánságra háromzónás Climatronic légkondicionáló berendezés is kapható az új OCTAVIA modellekhez. Amennyiben a felszereltség a kulcsnélküli nyitás rendszerét (KESSY) is tartalmazza, az új OCTAVIA mind a négy ajtaja így nyitható.

Az új OCTAVIA piaci bevezetésekor az Active, az Ambition és a Style felszereltségi szinteken áll rendelkezésre, a jövő év során pedig a robusztus OCTAVIA SCOUT és a sportos OCTAVIA RS is kiegészíti a kínálatot.

Újdonság: Head-up kijelző és két 10-colos képernyő

Az új OCTAVIA az első ŠKODA-modellként szolgál Head-up kijelzővel, amely a fontos információkat – mint például a sebesség és a navigációs útmutatások – a szélvédőre vetítve, a vezető közvetlen látóterében jeleníti meg, aki így anélkül olvashatja le az adatokat, hogy közben tekintetét le kellene vennie az útról. Az új ŠKODA OCTAVIA infotainment-rendszerei kívánságra rádiós és televíziós streaming-szolgáltatást, illetve a Wireless SmartLink+ technika segítségével teljes vezeték nélküli okostelefon-csatlakoztatást is kínálnak. A külső médiaeszközök és USB-tárolók az összesen akár öt USB-C-aljzat közül a két elsőn keresztül közvetlenül is csatlakoztathatók az infotainment-rendszerre, s kívánságra hátul egy 230 voltos elektromos csatlakozóaljzat is rendelkezésre áll. A tökéletes hangzásvilágról az akusztikailag optimalizált utastér és az extrafelszerelésként kapható Canton hangrendszer gondoskodik.

Az új OCTAVIA számára a ŠKODA a Virtual Cockpit technikáját is továbbfejlesztette. A digitális és egyénileg konfigurálható műszeregység legújabb generációja 10 col átlójú kijelzőfelülettel készül, kezelése pedig még inkább felhasználóbaráttá vált. A vezető négyféle alapnézet – Basic, Classic, navigáció és vezetői segédrendszerek – közül választhat, majd a multifunkciós kormánykerék kezelőgombjaival rögzítheti a kívánt tartalmakat. Újdonság annak lehetősége, hogy a navigációs térkép két különböző nagyításban (zoom) jelenjen meg a Virtual Cockpit kijelzőfelületén, illetve az akár 10 col képátlójú központi képernyőn. A légkondicionáló berendezés az infotainment-rendszer képernyőjébe integrált alsó sávról kezelhető, míg az infotainment-kijelző alatti új érintőcsúszkával (Touchslider) egy ujjal a hangerő szabályozható, két ujjal pedig a navigációs térkép nagyítható, illetve kicsinyíthető (zoom).

DSG sebességváltó Shift-by-Wire technikával

Az első ŠKODA-modellként alkalmaz az új OCTAVIA Shift-by-Wire technikát a DSG sebességváltó vezérlésében, amely már nem mechanikus, hanem elektronikus úton továbbítja a vezető menetfokozat-választási utasításait a váltómű felé. Az OCTAVIA középkonzolján ez esetben a jól ismert DSG-váltókar helyett egy kisméretű kapcsolóval kialakított kezelőmodul található, amelyről az R (hátrameneti), az N (üres) és a D/S (előremenet/sport) menetfokozat, illetve egy külön gombbal a P (parkoló) állás választható.

Első ízben a kínálatban: innovatív vezetői segédrendszerek, például kikerülés-asszisztens és kiszállás-figyelmeztetés

Az OCTAVIA negyedik generációja számos új vezetői segédrendszert kínál, amelyek közül néhány első ízben kapható ŠKODA-modellhez. Az új kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) gyalogos- illetve kerékpárosgázolás vagy más járművel ütközés veszélye esetén a kormányzási nyomaték aktív felerősítésével támogatja a vezetőt, hogy ideális esetben kontrollált kikerülési manőverrel előzhesse meg a balesetet. A kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) rendszere még az ajtó kinyitása előtt jelzi, ha hátulról más jármű vagy kerékpáros közelít, de a kézérzékelés (Hands-on Detect) technikája segítségével az autó azt is ellenőrizheti, hogy a vezető rendszeresen megfogja-e a kormánykereket, vagy esetleg egészségügyi vészhelyzet miatt már nem uralja a járművet. Ilyen szükséghelyzetben a vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) egészen megállásig lefékezheti a gépkocsit.

Christian Strube, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja kiemelte: „Járműveink, valamint a bennülők és a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága a legmagasabb prioritást élvezi a ŠKODA fejlesztésében. Az OCTAVIA negyedik generációjának új biztonsági és vezetői segédrendszerei – mint például a kikerülés-asszisztens és a kiszállás-figyelmeztetés – révén immár új szintre emeljük és kategóriája egyik legbiztonságosabb tagjává tesszük OCTAVIA modellünket.”

Különösen gazdaságos, korszerű motorok és a mild-hibrid technika premierje

Az új ŠKODA OCTAVIA igen gazdaságos és modern TDI- és TSI-erőforrásokkal készül, amelyek a jóval kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságokkal közösen hatékonyan mérséklik az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A dízel- és benzinmotorok kínálatát különösen környezetkímélő földgázüzemű (CNG) hajtás, valamint hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) változatok és ŠKODA-modellben első ízben mild-hibrid technikával kiegészített motorok teszik teljessé. Amennyiben a 81 kW (110 LE) teljesítményű, háromhengeres 1.0 TSI és a 110 kilowattos (150 LE), négyhengeres 1.5 TSI erőforrás a hétfokozatú DSG sebességváltóhoz csatlakozik, 48-voltos szíjhajtású indítógenerátorral és ugyancsak 48-voltos lítiumion-akkumulátorral egészülnek ki, így a leállított belsőégésű motor melletti szabad gördülés („vitorlázás”), a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás, illetve a belsőégésű erőforrásnak nyújtott elektromos rásegítés (boost) is lehetővé válik. Mindemellett a motor újraindítását is mérsékelt zaj- és rezgésszint jellemzi. Mindkét erőforrás hatfokozatú manuális sebességváltóval, mild-hibrid technika nélkül is választható. Az 1.5 TSI aggregáthoz csatlakozó sebességváltó magas forgatónyomatékszintekhez készült új fejlesztés, amelyet az OCTAVIA dízelmotorjaival is alkalmaznak. A 140 kW (190 LE) teljesítményű 2.0 TSI aggregát kizárólag hétfokozatú DSG váltóművel és összkerékhajtással szerepel a kínálatban. Mindegyik TSI-motor Otto-részecskeszűrővel készül.

Hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtás két teljesítménylépcsőben

A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel készülő első ŠKODA, a SUPERB iV után a cseh márka az új OCTAVIA modelljét is kínálja az 1.4 TSI benzinmotor és – immár OCTAVIA iV modellként – egy elektromos motor kombinációjával, mégpedig két teljesítménylépcsőben is, a 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményű kivitel mellett ugyanis egy 180 kilowattos (245 LE) verzió is szerepel a tervekben. Mindkét változathoz hatfokozatú DSG sebességváltó tartozik.

Új EVO-generációs dízelmotorok akár 80 százalékkal alacsonyabb nitrogén-oxid-kibocsátással

Az új OCTAVIA palettáján összesen három új dízelmotor öleli fel a 85 kW (115 LE) és a 147 kW (200 LE) közötti teljesítménytartományt. A TDI-aggregátok összlökettérogata egyaránt 2,0 liter és az új fejlesztésű EVO-generáció tagjai, s egyszerre nyomatékgazdag, takarékos és különösen tiszta üzeműek. Dízel-részecskeszűrőjük mellett e motorok az SCR kipufogógáz-utánkezelési rendszer egy új fejlesztési fázisát kapják, amely az úgynevezett Twindosing-eljárás során célzottan, két egymás mögött elrendezett SCR-katalizátor elé fecskendezi be az AdBlue adalékanyagot. E módszer, valamint a második, kiegészítő katalizátor mintegy 80 százalékkal mérsékli a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását az egyes erőforrások elődgenerációjához viszonyítva, az EVO-motorok így már most biztosítják a jövőbeni Euro 6d kipufogógáz-szabvány előírásai teljesítésének műszaki feltételeit. A 110 kW (150 LE) és a 147 kW (200 LE) teljesítményváltozat kívánságra összkerékhajtással is rendelhető.

A G-TEC földgázüzemű változat

A ŠKODA AUTO az OCTAVIA negyedik generációját is kínálja G-TEC változatban, azaz különösen környezetkímélő, földgázüzemű hajtásrendszerrel. A szén-dioxid-kibocsátás itt további mintegy 25 százalékkal csökken a benzinüzemhez képest, miközben jóval kisebb a nitrogén-oxidok (NOx) és gyakorlatilag megszűnik a koromrészecskék emissziója. Az 1.5 TSI-motor teljesítménye ez esetben 96 kW (130 LE) és kifejezetten földgázüzemre (CNG) készül. A három CNG-tartály kapacitása összesen 17,7 kilogramm, s szükség esetére egy kilencliteres benzintank is rendelkezésre áll. Az OCTAVIA G-TEC mindkét karosszériaváltozatához hatfokozatú manuális vagy hétfokozatú DSG sebességváltó rendelhető.

Három futómű-opció és adaptív futóműszabályzás (DCC)

Alapkivitelű futóműve mellett két további változat is választható az OCTAVIA számára: az egyik a karosszériát 15 milliméterrel mélyebbre süllyesztő sportfutómű, míg a másik a szabadmagasságot ugyancsak 15 milliméterrel megnövelő, kimondottan a gyenge minőségű utakra készült futóműkivitel. Kívánságra az adaptív futóműszabályzás (Dynamic Chassis Control; DCC) is rendelkezésre áll, amely folyamatosan illeszti a rugózás és a lengéscsillapítás működését, a menetprofil-választás rendszerével (Driving Mode Select) pedig különböző üzemmódokat is kínál. A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű modellek szabadmagassága a DCC esetében is változatlan marad, míg minden további modellváltozaté 10 milliméterrel csökken.

„Simply Clever”: alváscsomag, AdBlue komfort-betöltőnyílás, USB-C-aljzat a tetőkonzolban

Hűen a ŠKODA „Simply Clever” filozófiájához az új OCTAVIA is magasfokú funkcionalitást kínál, emellett számos, a márkára jellemző „Simply Clever” részletmegoldással könnyíti a vezető és utasai mindennapi mobilitását. Első ízben rendelhető OCTAVIA modellhez az alváscsomag, amely a hátsó ülésén két megnövelt méretű, különösen kényelmes fejtámlát és egy plédet kínál. Ugyancsak újdonság a csomagtartó kényelmesen használható, továbbfejlesztett rakodóháló-összeállítása, illetve a csomagtérroló automatikus kireteszelése az OCTAVIA COMBI modellben. A csomagtérborítás alatt multifunkciós zseb szolgál további rakodóhellyel. A hátsó ajtók gyerekzárja elektromosan működtethető, az első üléstámlák hátoldalán pedig az okostelefonok számára kialakított két rakodózseb áll a hátul ülők rendelkezésére. Elöl és kívánságra hátul is két-két USB-C-aljzat található, s újdonság a belső visszapillantó tükör feletti tetőkonzolba extrafelszerelésként rendelhető további USB-C-csatlakozó. A ŠKODA immár klasszikus megoldása a vezető ajtajában kialakított rekeszben elhelyezett esernyő, ahol már a ŠKODA eredeti tartozékként kapható kézikefe is elhelyezhető. Az OCTAVIA modellekben is megjelenik az ablakmosótartály betöltőnyílásába integrált tölcsér, a kívánságra rendelhető vonófej pedig a megfelelő gomb megnyomásával elektromosan a csomagtérből reteszelhető ki. Szintén újdonság az AdBlue-tartály komfort-betöltőnyílása, amely teherautó-töltőpisztollyal is lehetővé teszi az utántöltést.

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.11.12
Egyre határozottabban fogalmazódik meg igény „lábnyomot” nem hagyó autókra, amelyek nem bocsátanak....
2019.11.12
Az ABB ügyfelek, politikusok és médiaképviselők részvételével megtartott avatóünnepségen, a svájci....
2019.11.12
Saeed Sadeghi Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.11.12
Míg nálunk a villanyautók és az SUV-k között éleződik a versengés, addig Amerika tesz a trendekre,....
2019.11.12
A Camion Truck&Bus magazin 24. alkalommal hirdette meg "Az év haszongépjárműve" pályázatot,....
2019.11.12
Amikor azt a jelzőt halljuk egy autóról vagy motorról, hogy legendás akkor általában valami remén..
2019.11.12
A CUPRA folytatja küldetését a teljesítmény, a kifinomultság és az egyediség tökéletes....
2019.11.12
Szinte biztos, hogy november végén bejelenti első hálózatról tölthető hibrid modelljének érkezését....
2019.11.12
Halálra gázolt egy autó egy gyalogos nőt a 81-es főúton Győr külterületén kedd reggel - közölte a....
2019.11.12
Az Audi „Charge & Fly” elnevezéssel egy ingyenes kezdeményezést indít a müncheni repülőtéren,....