autóipar

Az uniós középmezőnyhöz 1,2 millió autóval kellene többnek futnia a hazai utakon

2024.03.20.

- Tavaly a járműipar szinte egyedüliként volt képes növekedést felmutatni az egyébként túlnyomórészt recesszióba süllyedő feldolgozóipari ágazatok között. A szektor motorját a folyamatosan érkező nagyberuházások hajtják, a keresleti oldalon ugyanakkor kihívásokkal néz szembe az autópiac - derült ki az MBH Bank ágazati kitekintő rendezvénysorozatának járműipari trendekről szóló keddi sajtóbeszélgetésén.

Az eseményről az MTI-hez eljuttatott összefoglaló felidézte, hogy a járműgyártás kibocsátása a nemzetgazdaság teljes kibocsátásához képest hozzávetőleg 10 százalék körül mozog, ám a bruttó hozzáadott érték alapján nagyjából 3,5 százalékos arányt mutat. Jelenleg a beszállítói szektor súlya az autógyárak teljesítményének mintegy felét teszi ki - így a szektor összesített hozzáadott értéke 6,0 százalék körül lehet.

Szabó Melinda, az MBH Bank ágazati elemzési vezetője szerint a járműgyártás termelését a jövőben tovább erősítheti, hogy a járműipari beruházások volumene tavaly kiugróan magas arányban, mintegy 41 százalékkal emelkedett.

Az autógyártásban folyamatosan növekvő hazai szerepvállalással ellentétben a magyarországi újautó-piac nem bonyolít igazán jelentős forgalmat. Tavaly a globálisan regisztrált újautó-eladások mindössze 21 százaléka kötődött Európához, és ennek nagyjából 0,7 százaléka, vagyis összesen 108 ezer új autó került itthon forgalomba. Horti Flóra, az MBH Bank szenior ágazati elemzője a magyar piac sajátosságaként emelte ki, hogy a piac nagyon kicsi, így az importőrök számára kevésbé vonzó, másrészt viszont az ipari jelenléte egyre fokozódik, emiatt sok márka mégis megkülönböztetett figyelmet szentel az országnak.

Az elemző felhívta a figyelmet arra, hogy több mint 30 százalékkal, 1,2 millió autóval kellene többnek futnia a hazai utakon ahhoz, hogy elérjük az uniós középmezőnyt. Ezzel összefüggésben pozitív fejleménynek mondta, hogy 2023-ban a használtautó-piac rekordközeli, 821 ezer darabos forgalmat bonyolított le.

Záhonyi Ádám, a bank járműipari ügyfélkapcsolatokért felelős vezetője kiemelte: a magas infláció és forintkamatszintek egyértelműen nehézséget jelentettek minden járműipari szereplőnek, amit még fokozott a hirtelen megugró készletszintek miatt növekvő működőtőke-igény. Idén várhatóan a banki finanszírozásban a saját forrású euróhitelek mellett a forinthitelek is egyre nagyobb teret nyernek. Ebben segítséget jelent a Bankszövetség és a Nemzetgazdasági Minisztérium januári megállapodása, melynek értelmében a cégek az új, változó kamatozású vállalati forinthiteleket a futamidő első hat hónapjában a BUBOR szintjével egyenlő kamatozással érhetik el - tette hozzá.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.15
A jövőben bármikor megváltoztathatjuk autónk színét, anélkül, hogy azt át kellene festeni, vagy le....
2024.05.15
Erősen megleckézetett Audi A6 tesztautóm, ami nem a hatásos első benyomásra megy rá, hanem szinte....
2024.05.15
Az élmezőnyben harcolva, erős pontszerzéssel mutatkozott be a Formula-4-es spanyol bajnokság....
2024.05.15
Kevésen múlt a tragédia egy tahó manőver miatt - nagyot mentett a Renault sofőrje. ..
2024.05.15
Immár nemcsak letöltendő börtönbüntetést, hanem vezetői engedélyének akár tíz évre szóló....
2024.05.15
A Honda Európában és Kínában e:Ny1-ként árulja ezt az autót, ezzel elérve, hogy szinte lehetetlen....
2024.05.15
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent szerdán, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....
2024.05.14
A Tesla részvényárfolyama 45%-kal esett vissza december végétől kezdve egy sor negatív hír és....
2024.05.14
Egy egyedülálló körkörös gazdálkodási kezdeményezés keretében a Toyota házon belül összegyűjtött....
2024.05.14
Évről évre kevesebbet érnek, mutatjuk, hogy miért és hogy mennyivel.   ..