ZF

Balesetmentes közlekedést ígér a német beszállító

2017.08.10.

A hazánkban is gyártó német ZF olyan vezetősegítő rendszereket mutatott be, amelyek drasztikusan felgyorsítják az önvezető autók fejlesztését és megteremtik a balesetmentes közlekedés feltételeit. A Vision Zero terv első fejezetében éberségfigyelő és a forgalommal szemben haladásra figyelmeztető rendszereket kínál az autógyártóknak a beszállító.

A Vision Zero Vehicle koncepció elektronikus és mechanikus gátakat szab, amelyekkel számos baleset megelőzhető és elkerülhető. Ma a gyorshajtás után a második legfőbb baleseti ok a vezető figyelmetlensége. A forgalommal szemben közlekedő autósok pedig többnyire nagyon súlyos, sok esetben végzetes balesetet okoznak. A ZF innovációi ezt a két problémát iktatják ki. A friedrichshafeni nagyvállalat régóta dolgozik ezen a programon.

Lát, gondolkodik, cselekszik – ezzel a szlogennel jelent meg a ZF a 2016-os haszonjármű-kiállításon (IAA). tehát nemcsak a személy-, hanem a teherjárművek biztonságát is szem előtt tartják, amikor olyan járműrendszereket terveznek, amelyek révén a járművek látni, gondolkozni és cselekedni is tudnak. Ezeket a fejlett vezetéstámogató rendszereket a ZF Innovation Truck 2016 tanulmányjármű foglalja egybe, amely számos érzékelője segítségével a jármű teljes környezetét felméri, nagy teljesítményű számítógépe villámgyorsan meghozza a legjobb döntést, majd korszerű elektromechanikus berendezései, például kormányműve, végrehajtják ezt.

A Vision Zero Vechicle projekt keretében a vállalat már tavaly új vezetéstámogató rendszereket mutatott be. Ilyen a sávtartó, vagy a kikerülési segéd, amely lehetővé teszi, hogy a tehergépkocsi önmaga kerüljön ki akadályokat, illetve fékezzen. A mindennapi munkát is megkönnyítik, egy másik segéd automatikus manőverezésre képes, például beavatkozás nélkül, hatékonyan rátolat a rakodórámpára. Ehhez a jármű hálózatba kapcsolódik a rakodóhely rendszerével, amely kiszámítja a célponthoz vezető irányt, majd ezt wifin keresztül továbbítja a járműben működő telematikai rendszernek. Innentől a jármű saját rendszere veszi át az irányítást, és az automatizált sebességváltó segítségével akár elektromos üzemben is a rámpához vezetheti a szerelvényt. A ZF nagy hangsúlyt fektet a haszonjárművekben alkalmazható hibrid, illetve tisztán elektromos hajtásláncok fejlesztésére is. De térjünk vissza a jelenbe, a ZF legújabb fejlesztéseihez.

Éberségfigyelő

Az Allianz Zentrum für Technik felmérése alapján a német utakon tíz halálos balesetből egyet figyelmetlen vezető okoz. 2016-ban emiatt 350 ember halt meg Németországban, 94-gyel több, mint ittas vezetés miatt. Hasonlóan magas az USA-ban figyelmetlen vezetők miatt meghalt személyek száma, 2015-ben 3477 életet oltott ki a vezető figyelmetlensége. A Virgina Tech Transportation Institute tavalyi felméréséből kiderül, hogy az autóvezetők a vezetés idő felében alapvetően mással vannak elfoglalva (52 százalék). A volánnál töltött idő 6,4 százalékában például a telefonjukkal vannak elfoglalva, miközben tény, hogy az SMS-írás vezetés közben tízszeresére növeli a balesetek kockázatát.

A ZF éberségfigyelője pont ezekben az esetekben avatkozik be. Lézer alapú, tanulásra képes belső kamerával figyeli a sofőrt, illetve annak fejét. A 3D-s szkennernek a videokamerákhoz képest az az előnye, hogy rossz látási körülmények között, gyenge fénynél is alkalmazható. Képes azonnal felismerni, ha a vezető nem az utat figyeli. Veszély esetén képi és hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt és megfeszíti a biztonsági öveket. Ezzel egyidőben az asszisztens képes átvenni a kormányzást, még kanyargós uton is. Ha a vezető továbbra sem reagál, a rendszer elveszi a motor nyomatékát, de arra is képes, hogy biztonságos helyen leállítsa a járművet.

Ámokfutásgátló

A ZF újdonsága segít megelőzni a nálunk is gyakori, forgalommal szemben autópályán közlekedő ámokfutást. Az USA-ban a forgalommal szemben hajtók évente 360 ember halálát okozzák (2004-2009 közötti vizsgálat adatai alapján). Németországban tavaly 12-en haltak meg emiatt, de mintegy 2200 esetben hajtott fel valaki rossz irányban a pályára (a német ADAC autóklub adatai alapján). Akárcsak Ausztriában, Németországban is azonnal bemondják a rádióadók, ha ez megtörténik. A segéd működése egyszerű, amennyiben az autós tiltó tábla ellenére akar felhajtani az autópályára, a rendszer előbb fény- és hangjelzéssel figyelmezteti. Ezzel egyidőben a kormány visszajelzése is megváltozik, jelezve a sofőrnek, hogy rossz irányba fordul. Ha a sofőr nem reagál a vészjelzésekre, az autó fedélzeti rendszere a leállósáv szélére kényszeríti a kocsit, előbb lelassítja az autót, majd teljesen megállítja, miközben a vészvillogóval és a távolsági fényszóróval figyelmezteti a veszélyre a többi autóst.

Az autó további mozgása csak akkor lehetséges, ha a vezető hátramenetben próbál kihajtani a pályáról, vagy ha van lehetőség bármilyen más menekülőút (műszaki bekötő) használatára. A rendszer működését nagy felbontású térképadatok, kamerával észlelt közúti jelzések, útburkolati jelek és jelzőtáblák segítik.

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....