szakmunkások

Beruházásokat veszélyeztet a szakképzett munkaerő hiánya

2016.01.08.

Nagyon sok magyar város irigykedve tekint Győr munkaerő-piaci mutatóira. A probléma ott nem az, hogyan biztosítsanak munkát az embereknek, ellenkezőleg, több a meghirdetett állás, mint a szakember. A szakemberek hiánya persze óriási gond, hiszen gátolja a további fejlesztéseket, beruházásokat. A győri vállalkozások munkaerő igényének megoldási lehetőségein az önkormányzat is dolgozik, e témában hívott össze konferenciát a közelmúltban a Győri Nemzetközi Ipari Park. Kft.-vel közösen Győr polgármestere.

Érezzük a problémát, az önkormányzat nyitott és cselekvésre szánta el magát – jelentette ki a polgármester a vállalkozók előtt, egyúttal arra kérte őket, ahogy eddig is, közösen, együtt gondolkodva próbálják megtalálni a megoldásokat. Borkai Zsolt hangsúlyozta, számít a vállalkozások javaslataira, támogatására, mert ezt a problémát az önkormányzat egyedül nem tudja kezelni.

Az Audi elszipkázza a munkaerőt - panaszolták a magyar vállalkozók, mások úgy vélekedtek, ha az Audi emeli a fizetéseket, követni kell a példáját.

Egyeztetéseket folytattunk a Nemzetgazdasági Minisztériumban, hogyan tudnánk Győrben a munkaerőhiányt enyhíteni – jelezte Borkai Zsolt, hogy gőzerővel dolgoznak a megoldáson, majd felvázolta a konkrét elképzeléseket.

Az önkormányzat a magyar állam segítségével 300 új bérlakás építését kezdené meg a közeljövőben. S bár a városban 4500 lakás van az önkormányzat tulajdonában, Debrecenben ez a szám a kétezret sem éri el, úgy tűnik, ez sem elégséges. Győrben a lakásárak sokkal magasabbak, mint a keleti országrészben. Így hiába adja el valaki a lakását Kelet-Magyarországon, abból Győrben nem tud ingatlant venni. A felépítendő bérlakásokba olyan szakemberek költözhetnének, akik Győrben vállalnak munkát.

Borkai Zsolt úgy vélekedett, az egyetem kollégiumának bővítése ugyancsak jó hatással lenne a győri lakáshelyzetre, azok a hallgatók, akik most albérletben laknak, kollégiumba kerülnének, s albérletek szabadulnának fel. Ahogy a bérlakásépítés, úgy a kollégiumbővítés is állami segítséget igényel.

A polgármester felvetette a munkásszállók építésének szükségességét. Azok, akik nem akarnak vagy a drága ingatlanárak miatt nem tudnak Győrbe költözni, munkásszállón laknának és hétvégére utaznának haza otthonukba. Ez azonban a cégek részvétele és szerepvállalása nélkül nem megy.

A Nemaknál is gond a szakképzett munkaerő hiánya. 

A vállalkozók felvették, hogy komoly költségeket ró rájuk az, hogy Győr száz kilométeres körzetéből szállítják munkába a dolgozókat. A kisebb vagy nagyobb buszok egy része pár emberrel közlekedik. A felvetésre reagálva Borkai Zsolt arra kérte az ipari park ügyvezető igazgatóját, Görög Tibort, hogy dolgozzák ki a koordináció részleteit, a járatok összehangolásával az önkormányzat kész segíteni a cégeket, hogy munkatársaikat költségtakarékosan tudják eljuttatni a munkahelyekre.

Konkrét polgármesteri ígéret volt az is, hogy az önkormányzat kész a Győrben dolgozók lakhatását támogatni, ha erre létre hoznak egy alapot, akkor már az idei költségvetésbe betervezik ennek forrását.

A konferencián Földesi Péter, a Széchenyi István Egyetem rektora azt hangsúlyozta, Győr munkaerőimportra szorul, ez azonban nem megy örökké. Szerinte a cégeknek a magasabb technikai fejlesztés felé kellene elmozdulnia, s nem a további élő munkaerőt igénylő extenzív fejlesztés irányába.

Földesi Péter rektor struktúraváltást sürget, kevesebb élőmunka, több hozzáadott érték. 

Mikóczi Tamás, a Győr-Moson-Sopron Megyei Ipari és Kereskedelmi Kamara társelnöke elmondta, a három-négy évvel ezelőtti kísérlet, hogy Kelet-Magyarországról hozzanak munkaerőt Győrbe, nem hozott sikert. 160 emberből mindössze húszan telepedtek le a városban.

Az egyik győri cég ötven milliárd forintos beruházása kerül veszélybe, ha nem lesz munkaerő a városban – fogalmazott.

Az Audi régóta saját kézbe vette a szakképzést, hogy biztosítsa a munkaerőt. 

Major Ernő, a megyei kormányhivatal foglalkoztatási főosztályvezetője azt emelte ki, hiába van pénz képzésekre, ha nincs jelentkező. Szerinte a külföldre ment fiatalokat haza kellene csábítani és a külföldre készülőket itthon tartani, ami az állam, az önkormányzat és a munkaadók összefogásával sikerülhet. Földesi Péter ezt azzal egészítette ki, fontos a pénz, de a fiatalok a jövőképet is igénylik.

A fiatalokat haza kell hozni, de a vállalkozásoknak a zsebükbe kell nyúlniuk – hangzott el a konferencián.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.08.20
Mottó: "A közlekedés moslékai". Egy internetre feltöltött videóból tudjuk, hogy mi történt, de....
2017.08.20
A Forma-1 szabályai folyamatosan változnak, de mégis mindig ugyanazok a kritikák érkeznek, véli a....
2017.08.20
Repültek és törtek a vadonatúj Volkswagenek, miután kisiklott egy autókat szállító tehervonat....
2017.08.20
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Gyorsan el a városból, mert nem leszek....
2017.08.20
A jó hangulatú statikus versenynapok és a hétközi kánikula után az időjárás kissé megviccelte a....
2017.08.20
A Magna Steyr Thondorf-ban levő gyárában készül 2018-tól a BMW Z4 - írja a Kleine Zeitung. ..
2017.08.20
Michel Roman Franciországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.08.20
Augusztus vége felé járva érkezik el országunk egyik legfontosabb ünnepe, az államalapítás....
2017.08.20
Az M-Sport észt versenyzője jó úton van első aszfaltos győzelme felé, a vb-pontversenyben vezető....
2017.08.20
A megnövekedett forgalom miatt torlódnak a személygépjárművek a hegyeshalmi határátlépési pont....