Jaguar

Bivalyerős kezdés – Jaguar F-Pace S TDV6 AWD

2017.03.16.

„A Jaguar legpraktikusabb sportautója” - mondja első SUV-járól, az F-Pace-ről a patinás márka. S miközben kétségkívül nem egy praktikus tulajdonsága akad az F-Pace-nek, mi inkább más erényeit emelnénk ki a tesztre kapott S TDV6-osnak: 300 lóerő, 700 Nm-es nyomaték, 6,2 másodperces gyorsulás.

Amikor a repülő nekilódul felszállás előtt, egyszerre érezni a masszív gép súlyát és azt az erőt, amely még ezt az irdatlan szerkezetet is megállíthatatlanul húzza, tolja előre. Hasonló érzés keríti hatalmába az embert, amikor a gázra tapos a Jaguar F-Pace „pilótafülkéjében”: a háromliteres, V6-os TDI motor játszi könnyedséggel lódítja meg az alumínium szerkezetes, körülbelül 1,9 tonnás autót. Belepréselődünk az ülésbe, és mire kinyögjük, hogy „annyááááám”, már százat mutat a kilométeróra.

Közel 1,9 tonna, de fürge mint egy hot hatch

Hivatalosan 6,2 másodperc alatt tudja a százas sprintet az F-Pace, ám a szikár számok ez esetben még csak körül sem írják az érzést. Egészen irracionális ugyanis az, ahogy a súlyos Jaguar hot hatch-ek fürgeségével indul meg. Az pedig már tényleg felfoghatatlan, ami száz felett történik: a 300 lóerő és a bődületes, 700 Nm-es nyomaték továbbá a hibátlanul kapcsolgató nyolcfokozatú, ZF-automata együtt elhiteti, hogy ez az autó tényleg addig gyorsul, amíg út van alatta.

Formatervezési bravúr a hátsó lámpatestek megalkotása

Bestiális külső

Ahogy a bent ülőkre letaglózóan hat a Jaguar ereje, úgy a külvilágot is sokkolja az F-Pace – és nem csak a V6-os dízel tekintély parancsoló hangja, meg a szürreális látvány, ahogy megindul a hatalmas autó. A Jaguar első SUV-ja ugyanis már egy helyben állva, vagy épp „csorogva” is vonzza a tekintetet - pedig ma már tényleg nem gyakori, hogy autó után forduljon a magyar utca népe.

Elképesztően sokan fordulnak utána az utcán. A kék szín és a 22 colos felni is sokat dob a megjelenésen

A magas, függőleges orr-rész a hatalmas hűtőráccsal és markáns levegőbeömlőkkel, a hosszú motorháztető, a kupészerű sziluett és a merészen lecsapott far a pengeszerű hátsó lámpákkal elképesztő összhatást teremt. Ezt a pompás designt ráadásul tovább lehet „tupírozni”: a kék szín még sportosabbá teszi a külcsínt, és a bestiális megjelentést fokozzák a 22 (!) colos felnik, meg az azokon feszülő 265/40-es gumik.

Klubház az utastérben

Ha kell, megy mint az ördög, megjelenése brutális és tekintély parancsoló, ám bent az utastérben nyoma sincs sportosságnak, erőfitogtatásnak - inkább elegáns, csöndes, nyugodt klubhelyiségben érzi odabenn magát az ember. Minőségi anyagok, finom bőr és precíz kidolgozás jellemzi a tágas belteret. A második üléssorban is bőséges a lábtér, fejtér, és a hátul is gombnyomásra dönthető háttámla, továbbá a külön szabályozható hőfokszabályzó a prémium kiszolgálás része.

Csúcstechnológia, luxus és kényelem az utastérben

Elől a hosszú távon is kifejezetten kényelmes – és a kocsi felépítéséből adódón – magasan lévő ülésekből tökéletes kilátás nyílik a világra. Fentről nézve ráadásul még nagyobbnak érződik az F-Pace: érdekes ez a vizuális tévedés, kívülről és bentről is hihetetlennek tűnik, hogy „csak” 4,7 méter hosszú és 2,1 méter széles az autó. S ha már méretek: alapesetben 650 literes a csomagtartó, igaz, ennél némileg szűkebb, ha teljes értékű pótkerék jár az autóhoz.

650 literes a csomagtér

Byte-ok, pixelek rengetege

A start gomb megnyomására – más Jaguar modellekből már ismert, de továbbra is hatásos módon – kiemelkedik középkonzolból a sebességváltó előválasztó gombja, és életre kelnek a sofőr előtti képernyők. A műszeregység helyén 12,3 colos méretben megjelenő grafika gyorsan áttekinthető: középre a sebességmérő és a táblafelismerő rendszer jelzései kerülnek, jobbra a fordulatszámérő, bal szélen pedig a menürendszer.

Gyorsan áttekinthető és könnyen kezelhető a menürendszer

Hasonlóan könnyen áttekinthető és gyorsan megtanulható a 10,2 colos kijelzőn megjelenített központi rendszer, amelyben a szegmensben szokásosnak mondható alkalmazások között jó néhány érdekességet is találni. Nem újdonság, mégis említésre méltó működése miatt az: a kamerák képét összefésülve átkonvertálva felülről is láthatjuk virtuális autónkat és a körülötte lévő valódi tereptárgyakat. Nem ilyen praktikus, de annál szórakoztatóbb, hogy tucatnyi szín közül választhatjuk meg az ajtókba, középkonzolba rejtett világítás színét. És persze – ahogy ebben a kategóriában elvárható – a legkorszerűbb vezetőt támogató rendszerek dolgoznak a biztonságunkért a radaros tempomattól a head up displayen át az All Surface Progress Control (ASPC) rendszerig, amely síkos úton mentheti meg életünket.

Mi mennyi?

A luxusnak és a menetteljesítménynek persze ára van. Ahhoz, hogy a majd két tonnás autó ilyen pokoli módon menjen, kellő mennyiségű üzemanyagra van szükség. Kétségtelen, forszírozott tempónál jócskán 10 liter fölé ugorhat a fogyasztás, ám a tényekhez tartozik az is: városon kívül, kényelmes, szabályos utazásánál kifejezetten kevés, 7 liter körüli gázolajjal is beéri az F-Pace.

A hátsó üléssor háttámlája is elektronikusan dönthető

Hasonlóképp relatív az ár: a TDV6 AWD a nyolc sebességes automatával, majd minden extrával felszerelve 25,5 millió forintba kerül listaáron – és ha nagyon-nagyon akarnánk, akkor ezt még lehet feljebb tornászni. Tény viszont, hogy ebben a konfigurációban kényelemben, biztonságban, formavilágban, de mindenekelőtt menetteljesítményekben olyat mutat az F-Pace, hogy kérdés sem lehet: szó sincs túlárazásról. Másfelől érdemes tekintetbe venni azt is, hogy figyelemre méltóan okosan alakították ki a Jaguar árlistáját. A remek formavilágú F-Pace-t már valamivel kevesebb, mint 13 millió forintért is meg lehet venni, ráadásul a 180 lóerős dízellel kínált belépő modell alapváltozat ugyan, de még véletlenül sem fapados verzió.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....