M3

BMW M3 Touring teszt: gyorsan járj, tovább élsz

2023.05.01.

A BMW M GmbH új karosszéria-kialakítással bővítette portfólióját a prémium középkategóriában. Az első BMW M3 Touring (G81) a motorsport hamisítatlan hangulatát markáns stílusjegyekkel és minden korábbinál praktikusabb adottságokkal egyesíti. 

m3t1

A turbós soros hathengeres benzinmotor, a nyolcfokozatú automatikus váltó és az M xDrive intelligens összkerékhajtás 510 lóerő maximális teljesítményben teljesedik ki. A kombi M3 kizárólag összkerékhajtással, Competition kivitelben érhető el. A piac szűk, ilyen teljesítménnyel csakis az Audi RS4 Avant és a Mercedes-AMG C 43 T-Modell képes szembeszállni. A gyors kombiknak van egyfajta vagánysága. Persze furcsán nézünk arra a fickóra (vagy nőre), aki az 500 literes csomagtartóból előkapja a fűnyírót, vagy a bűzös komposzttal teli zsákokat. Ha tele van a csomagtartó, esetleg a kutya is velünk van, visszafogott céges/családi kombiként hajtjuk. Ám ha a puttony üres és az út hívogatónak tűnik, akkor nem egy kombi van alattunk, hanem egy sportkocsi. Persze ez nehezebb és kevésbé merev, mint például egy BMW M4 kupé. De ez a sportkombi mindenre kész, minden évszakra és minden alkalomra alkalmas eszköz, és sokkal finomabban kezelhető, mint egy sportkupé.

m3t_4

A BMW M3 Touringot szemkápráztatóan, arcpirítóan jó gyorsan vezetni (akár a Nordschleifén is, ahol ez a széria kombi modell tartja a kategóriájában a pályarekordot 7:35.060 perccel), és mivel teljesen megegyezik a technikája a hármas kombiéval, egyben jól sikerült családi autó is.

m3t_belso

Hogy néz ki?

Már messziről ordít róla (persze ő is ordít épp eléggé), hogy M-es BMW, de csak a profik ismerik fel benne a világújdonságot, a kombi forma és hasznosság a hármas sorozat egyik legnagyobb ösztönzője, így nem csoda, ha családapák borulnak térdre láttán. Szép a színe, harmonikus a formavilága, de mégis, minden atlétikus porcikája tükrözi sportoló mivoltát, pont, ahogy egy vízilabdázóról vagy egy kajakosról látni messziről, hogy nem izaadtságszagú konditeremben szerezte deltás izomzatát. A kocsi a B oszlopig azonos a szedánnal, onnan azonban igazi kombi, kilenc centivel hosszabb is a négyajtósnál. 4794 milliméterre nyúlik, szélessége 1903 milliméter, magassága 1436 milliméter, tengelyek közti távolsága 2857 milliméter, fordulóköre 12,2 méter.

m3t_5

Az utastér felszereltsége gazdag, a látványt meghatározza a vezető felé forduló, egyetlen üvegfelület mögé épített, teljes egészében digitális műszerfal: egy 12,3 hüvelyk képátlójú műszeregység és egy 14,9 hüvelyk képernyő-átmérőjű központi kijelző párosa. A kormánykerék mögötti műszeregység új kijelző-grafikákkal, M-specifikus stílusban jeleníti meg a vezetéshez kapcsolódó összes releváns információt, miközben a központi kijelző főoldalán M-specifikus ikonok szolgáltatnak információt az autó aktuális beállításairól és a gumiabroncsok állapotáról.

m3t_hatso

Alapáras a memóriafunkcióval és ülésfűtéssel ellátott, elektromosan állítható BMW M sportülés szett, valamint a merino bőrkárpitozás. A BMW M3 Touring 40:20:40 arányban osztott hátsó üléssorában három teljes értékű ülés sorakozik. A hátsó üléssor háttámlája egyben és külön-külön, részekre osztva is lehajtható, amellyel a csomagtér alapesetben 500 literes térfogata akár 1510 literesre is bővíthető. Alapfelszereltség az automata csomagtérajtó-működtetés és a kettéosztott csomagtérajtó. A csomagtér padlója alá épített tárolórekeszben a csomagtér térelválasztó hálója is megtaláljuk, amely egy kanyargós út után szétválaszthatatlanul összefonódik az éppen vásárolt élelmiszerekkel, piperszerekkel és egyebekkel.

m3t_csomagtarto

Az M-specifikus járművezérlővel testre szabható a jármű sportos DNS-e, a setup parancs közvetlen hozzáférést kínál a motor, a futómű, a kormánymű, a fékrendszer és az M xDrive intelligens összkerékhajtás beállításaihoz. A kormánykeréken található M1 és M2 memóriagombokkal két teljes, korábban elmentett járműbeállítás érhető el és aktiválható egyetlen gombnyomással - nálam az M1 jelentette a minden a legdurvább állásba kapcsolva, az M2 pedig minden takarékos üzemre korlátozva beállításokat. Az alapfelszereltség a tapadás-vezérlés, a drift analízis és a köridő funkció is. A középkonzolon elhelyezett M mode gombbal a vezetést támogató rendszerek reakciói (sport módban kikapcsolja a sávtartót, pálya módban (track) pedig mindent, még a képernyő is elsötétül), valamint a digitális műszeregységen megjelenített tartalmak állíthatók be. A BMW M3 Touring vezetői road, sport és track vezetési üzemmódok közül is választhatnak.

m3t_setup

Hogy megy?

A BMW M3 és a BMW M4 Competition kivitelei számára kifejlesztett, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotor maximális teljesítménye 375 kW / 510 lóerő, csúcs forgatónyomatéka pedig 650 Nm. A kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibrált, mindvégig egyenletes teljesítmény-leadásra képes, 3.0 liter hengerűrtartalmú erőforrás a BMW M4 GT3 versenyautó motorjához is kiváló műszaki alapot kínált, hiszen a technológia hűtési és kenési rendszerét a mérnökök úgy fejlesztették ki, hogy még a versenypályákon fellépő, extrém hossz- és oldalirányú gyorsulások közben is megbízhatóan működjön. Az elektronikusan vezérelt szelepekkel dolgozó, M-specifikus kipufogórendszer mindehhez érzelmekben gazdag, mély orgánumot társít, megidézve a nagyteljesítményű vezetés élményének motorsportos hangulatát.

m3t_motor

A motorhoz egy drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú M Steptronic automatikus váltó kapcsolódik, amely háromféle váltóprogramot kínál és a kormány mögötti váltófülekkel is vezérelhető. Az M xDrive intelligens összkerékhajtás - a hátsó tengelyen aktív M differenciálművel - minden vezetési szituációban gondoskodik arról, hogy a négy hajtott kerék mindegyikéhez az optimális tapadáshoz szükséges legpontosabb motorerő jusson, a BMW M3 Competition Touring így álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 3,6 másodperc alatt, 200 kilométer/órás tempóra pedig 12,9 másodperc alatt képes felgyorsulni. Végsebességét 250 kilométer/óránál elektronika korlátozza le, felárért akár 280 kilométer/órával is száguldozhatunk, ahol az megengedett. Fogyasztása erejéhez méltó, a közel 300 kilométeres tesztet 15,4 liter/100 kilométer fogyasztással zártam. Akinek ez sok, jelzem, hogy kevésbé élvezetes módon közlekedve 12 literrel is beéri 100 kilométerenként.

m3t_fogyasztas

Alap az összkerékhajtás, de ezt az aszfalthuszárok kedvükre változtathatják. A 4WD Sport összkerékhajtást aktiválva, a hátsókerékhajtás preferenciái szerint dolgozik az M xDrive, a kocsi még sportosabb arcát adja. A vezetési élmény fokozásaként a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC) kikapcsolásával 2WD hátsókerékhajtás aktiválható. A dinamikus menetstabilizáló rendszer kipörgésgátló funkcióját a motorvezérlő elektronikába integrálták a mérnökök. Alapfelszereltség az M dinamikus mód (M Dynamic Mode) és az M tapadásvezérlés (M Traction Control). Ha aktiváljuk a hátsókerékhajtás üzemmódot, a tíz fokozatban állíthatjuk be a kipörgésgátló funkció beavatkozási határértékét.

m3t_setup2

Milyen vezetni?

A kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó első kerékfelfüggesztés és az ötkaros hátsó kerékfelfüggesztés egyaránt M-specifikus kinematikai hangolást kapott, könnyűszerkezetes kialakítással és rendkívüli merevséggel. Az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű és a változó áttételű M Servotronic kormánymű a BMW M3 Touring alapfelszereltségének része. Az integrált fékrendszer kétféle pedálérzet-beállítást kínál. Az alapfelszereltségként kínált BMW M sport fékrendszer (tesztautómban ez volt) az opcionális extrafelszereltség részeként BMW M karbon-kerámia fékrendszerre cserélhető. Az elöl 19, hátul 20 hüvelyk méretű, kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsák ugyancsak az alapfelszereltségének részei - ennek ellenére a tesztautón 19-es (275/35-ös téli Michelinekkel) kerekek voltak elöl és hátul egyaránt.

m3t_6

Vezetése majdnem olyan parádés, mint az M3-asé. Jó, 85 kilóval nehezebb, mint a négyajtós. És jó, 25 kiló plusz merevítésre volt szükség hátul, hogy a karosszéria torziós merevsége megmaradjon. A több üveg és a fém tető (a szedán teteje karbon) miatt a tömegközéppontja is eltolódott. És akkor mi van? Smafu? Á, dehogy! A Touring a hízást (19 mázsát nyom a mérlegen) jól álcázza, rendelkezik mindazzal a magabiztossággal, agresszivitással és tempóval, amit a BMW M3-asban megszoktunk. Ha beröffented, gyorsan elfelejted, hogy ez egy kombi, és belemerülsz a vezetésébe. Ez rossz hír lehet a kutyának, akit jobb, ha otthon, vagy a csajodnál hagysz. Ráadásul a hangélmény még tökéletesebb a kombiban, mert a sofőrrel egy légtérben a nagy (általában üres) doboz alatt van a kipufogó. A hang egy része sajnos mesterséges, de a kidörgők, a kályhacsövek az M hang funkció aktiválásával megtelnek élettel. A hangzás és a hangélmény elmesélhetetlen. Pro tipp: ha meglátsz egy ilyen M3 kombit az utcán, menj mögé, vagy mellé, kapcsold ki a rádiót/podcastet/spotit, húzd le az összes ablakot és élvezd a muzsikát. Ha elég bátor vagy, könyörögj egy bátor gázadásért. Pár napig volt csak nálam a kocsi, de kaptam ilyen kérést. És még durvábbat is.

m3_kormany

A kormányzás megfontolt, ésszerű, nem kapkod, nem xboxszerű, hanem olyan, mintha nehéz fém és gumitárgyakat mozgatnál a kezeddel. A karosszéria viselkedése kifogástalan, nem ficánkol, merev és maga(bolond)biztos. A futómű komfort beállításban is feszes, de a legsportosabb állásban sem rázza le a vesédet (mivel már komfortban lerázta...).

A váltó igyekszik, többnyire tökéletes, néha azonban egy-egy visszaváltásnál megakad és nem tudja tartani a lépést a meglóduló fordulatszámmal. Kézzel váltva igazán izgalmas az autó, de avatatlan, szűz kezekben néha ledadog, hiába jelzi előbb sárga, majd vörös fényekkel, hogy kapcsolj már, te szerencsétlen.

m3t_valto

Bár erősen hátsókerékhajtás-centrikus a 4WD beállítás, nem dobálja a esetlenül és kéretlenül a farát. A rendszer csak a legszélsőségesebb körülmények között küldi a teljesítmény legfeljebb 50 százalékát az első kerékre, amúgy egy hátsókerék-hajtású autó egyensúlyát és érzetét kapjuk, a jobb tapadás biztonsági hálójával együtt. Nem úgy mint a V10-es BMW 5 Touring esetében, amelynél minden körforgalom a vég kezdetét jelenthette.

m3t_drift_analiser

Mennyibe kerül?

Alapára 34,4 millió forint, tesztautónk kapott pár extrát: lézervilágítást, parkolóasszisztenst, vezetősegédek tömkelegét, komfortbejutást, egyedi színt, harman/kardon hifit, M kompozit fékeket, hővédő üvegezést, aktív ülésszellőztetést, amivel az ára 39 millió forint környékére ugrott. Ebben a kategóriában ez nem számít soknak. A 450 lóerős RS4 Avant indulóára 31,52 millió forint (hasonlóan felextrázva 44 millió forint), a Mercedes 422 lovas sportkombiját pedig 31,801 millióért kergethetjük haza (hasonló felszereltséggel 38,9 millió forintért).

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....
2024.05.16
A mély válság közepette elválnak az amerikai Rivian cég és Frank Klein német operatív főnök útjai.....
2024.05.16
Szögekkel és csavarokkal teli deszkát tett a gyanúsított egy vasúti átjáróba. A tiszafüredi....
2024.05.16
Hatalmas tűzben huszonkét hajó semmisült meg az Isztriai-félszigeten, Medulin kikötőjében még....
2024.05.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.16
Kínában már van megfizethető elektromos miniautó. Hozzánk vajon mikor érhetnek el? ..
2024.05.15
Tartós holdi életre és járművek energiaellátására is felkészülnek a tudós űrhajósok, akiket....
2024.05.15
- Bliccelés elleni kampányt tartott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden: 71 121 utast....
2024.05.15
Az Európai Parlament új szabályokat vezet be azok ellen, akik nem fizetnek bírságot külföldön.   ..
2024.05.15
- A Waberer's International Nyrt. 196,7 millió euró árbevételt ért el az első negyedévben, ami 11,3....