BMW teszt

BMW X1: harmadik az isten igaza

2022.10.27.

A Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt BMW X1 harmadik generációja az elődmodellhez képest markánsabb formanyelvvel, bőségesebb helykínálattal, benzin-, dízelmotorokkal, lágy-, valamint konnektoros hibrid, illetve teljesen elektromos változatban és továbbfejlesztett digitális megoldásokkal már itthon is kapható. Erős benzines- és dízelmotorokkal próbáltuk ki.

 

x1_6

Villanymotor is besegít

A kipróbált motorok hatékonyságát és teljesítmény-leadását a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó lágy hibrid technológia második generációja és a hétfokozatú steptronic automatikus váltóba integrált elektromos motorja fokozza tovább. A váltó modellváltozattól függően az első tengelyre, vagy a BMW xDrive intelligens összkerékhajtáson keresztül mindkét tengelyre továbbítja a motor erejét.

x1_11

A négyhengeres benzinmotorral szerelt X1 xDrive23i modellben mindez 160 kW / 218 lóerő maximális teljesítményben teljesedik ki (a 150 kW / 204 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotor és a 14 kW / 19 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor együttműködéséből). Az új X1 xDrive23d lágy hibrid technológiával dolgozó, négyhengeres dízelmotorja 155 kW / 211 lóerő maximális teljesítmény leadására képes (a 145 kW / 197 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotor és a 14 kW / 19 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor együttműködéséből).

x1_13

A regensburgi gyárból néhány percenként megszületik egy X1-es, a márka szabadidőautó-kínálatának legfontosabb és legnépszerűbb darabja. Egy gyártósoron készül a BMW 1-es, 2-es Gran Tourer és X2-es modellekkel. Az X1 már a fejlett elsőkerékhajtású architektúrára (FAAR) épül, amelynek már nem sok köze van a régihez, és a motorjai is teljesen újak (két benzines, két dízel, valamint két plug-in hibrid - kb. 90 kilométeres elektromos hatótávval sorakozik a kínálatban és a virtuális szalonokban).

x1_12

A BMW X1, amelyből 2009 óta mintegy 2,75 millió darabot adtak el, tovább nőtt: 4,50 méter hosszú, 1,85 méter széles és 1,64 méter magas lett. A tengelytáv 2,20 centiméterrel 2,69 méterre nőtt. Az aerodinamikusabb SUV-karosszéria könnyű alumínium motorháztetővel és nagyobb vesékkel néz szembe a széllel. A kocsi légellenállási együtthatója javult (cd 0,27, zárt hűtőráccsal 0,26), ebben segítenek a karosszériával egy vonalban lévő ajtókilincsek, amelyekkel azonban nem könnyű kinyitni az ajtót.

x1_9

Otthonos és kényelmes

Ha bejutottunk, többé már nem akarunk kiszállni. Magasan és nagyon jól ülünk a sportos bőrülésekben, kevés kemény műanyag vesz körbe, annál több puha bőr, kellemesen hideg alumínium és lágy szőnyeg.

A nagy iX-hez hasonlóan a fedélzeti két, egyenként több mint tíz hüvelykes kijelzővel hajol a vezető felé. Az alkalmazásszerű almenük elég kicsinek, szinte zsúfoltnak tűnnek. Mivel az automatikus klímaberendezést mostantól az érintőképernyőn keresztül is vezérelhetjük, a kezelés jobban elvonja a figyelmet a forgalomtól. A felhasználói élményt amúgy javítja a BMW 8.0 operációs rendszer, a hatalmas ívelt kijelző és a funkciók többé-kevésbé logikus elrendezése. Ebben a modellben már el kell búcsúznunk az iDrive tekerőgombtól, minden szerepet az érintőképernyő, a fizikai gombok és a hangvezérlés vesz át.

x1_7

Hátul a BMW X1 megmarad annak a praktikus családi autónak, amely mindig is volt: a hátsó üléspad tologatható. Az elektromosan nyitható nagy méretű hátsó ajtó mögött 540 liternyi hely áll rendelkezésre, a három hátsó üléselem lehajtásával pedig akár 1600 liternyi cucc is elfér - 50 literrel több, mint az elődben.

Ami a vezetési asszisztenseket illeti, gyakorlatilag nincs különbség a nagyobb modellekhez képest. A béemvés mértékkel kis szabadidő-autó most már 210 kilométer/óra sebességnél is tartja a távolságot és a sávot, megbízhatóan vált sávot. A kanyargós utakon automatikusan csökkenti a sebességet, Németországban megáll a közlekedési lámpáknál, és 360 fokos kamerával figyeli a környezetét. Ha megrendeljük, kiterjesztett valósággal mutatja az utat - a navigációs képernyőn a repülő nyilak biztonságosan eligazítanak minket.

x1_8

Jól tapad az útra, könnyű az előzés

A felfüggesztés maradt feszes, a rossz jászsági utakon kiderült, hogy leginkább a keresztirányú illesztésekkel és a kátyúkkal küzd. Kanyarban csak enyhén imbolyog. Az egész kocsi inkább sportos, mint komfortos és a közvetlen kormányzás is illik hozzá.

A benzinmotoros csúcsmodell a 15 milliméterrel alacsonyabbra állított M-Sport felfüggesztést kapta, talán ezért éreztem annyira sportosnak az autót. Az X1 xDrive 23i erőteljes társ a mindennapokban, a 204 lóerős benzinmotort 14 kW-os generátor támogatja, ami finoman löki be a belső égésűt, és a bal oldali váltókar meghúzásakor felpörgeti. Jól megy a korán érkező 320 Nm-es nyomatéknak köszönhetően. Legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,1 másodperc alatt ugrik.

x1_3

A dízel kellemesebb fogadtatásban részesített, de csak kevéssel lágyabb a futóműve és mivel a hazaút Kétkútközből autópályán folytatódott, ezért a benzineshez hasonló, 7 liter körüli átlagfogyasztást mértünk, úgy, hogy egyáltalán nem kíméltük a kocsit. A négyhengeres dízelmotor legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, az xDrive 23d álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,4 másodperc alatt gyorsul fel.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....