gyorsulás

Bődületes gyorsulási világcsúcs: egy másodperc alatt százon

2023.09.29.

 

Bődületes gyorsulási világcsúcsot állított fel egy zürichi diákcsoport által fejlesztett mini versenyautó: mindössze 0,96 másodperc alatt érte el az óránkénti száz kilométeres sebességet.

 

Az eddigi rekord a Stuttgarti Egyetem csapatáé volt, elektromos autójuk pont egy évvel ezelőtt 1,461 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből száz kilométeres sebességre. A zürichiek ezen az időn fél másodpercet javítottak, egyharmadot lefaragva az eddigi rekordból, ami igen tetemes előny. A Rimac Nevera labdába sem rúghat a három hónapja elért 1,81 másodperces idejével.

Mythen nevű mini elektromos versenyautót – vagy inkább go-kartot - a zürichi műszaki egyetem (ETH) és a Luzerni Alkalmazott Tudományok Egyetemének diákjaiból álló zürichi akadémiai motorsportklub (AMZ) csapata építette, amely évek óta kísérletezik rekordöntögető elektromos autókkal. Először 2014-ben, majd 2016-ban állított fel világcsúcsot. A kilenc évvel ezelőtti első világrekordjuk 1,785 másodperc volt, és harminc méter elengedő volt ahhoz, hogy a jármű felgyorsuljon nulláról százra.

A mostani rekordállításkor a szokatlan külsejű versenyautót egy hölgy, Kate Maggetti röpítette százra, vagyis az igen férfias versenyben jelen pillanatban nő áll az élen. Mindössze 12,3 métert kellett megtennie ahhoz, hogy háromszámjegyű adatot lásson a műszerfalon, és ekkor csaknem 3G gyorsulási erő tapasztotta a székhez. 

A Guinness World Records megerősítette, hogy a Mythen megdöntötte az elektromos autók gyorsulási világrekordját, és ezzel hihetetlenül magasra tette a mércét mindazok számára, akik a koronára pályáznak.

A Mythen összsúlya mindössze 140 kilogramm, köszönhetően a karbonból és alumíniumból készült méhsejtes szerkezetű váznak. A négy kerékagymotor összteljesítménye 326 lóerő, ami 2,32 lőerő/kilogrammot jelent, és ez olyan arány, amellyel a világ legerősebb elektromos hiperautói sem tudnak versenyezni.

Az autó teljesítménye tömegéhez képest akkora, hogy szinte lehetetlen a földön tartani.  A svájci diákcsapat ezért olyan vákuumos ventilátorrendszert fejlesztett ki, amely mint egy porszívó, az aszfalthoz szippantja az autót, rendkívüli stabilitást biztosítva. Az autónak nincsenek elől és hátul „szárnyai”, mint a Forma-1-es autóknak.

Az AMZ csapata olyan világcsúcsot állított fel, amely megdöntésére nem akármilyen mérnöki teljesítményre lesz szükség. De a svájci diákok nem is számítanak arra, hogy ez egyhamar megtörténik.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Peugeot a robogók gyártása terén is komoly múltra tekinthet vissza, s mióta létrejött, mindig....
2024.05.07
- Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá....
2024.05.07
Összeütközött egy nyerges vontató és egy tehervonat a Heves vármegyei Adácson, a Kossuth Lajos....
2024.05.07
Az elmúlt években a globális ellátási láncokra soha nem látott nyomás nehezedett a világgazdaság....
2024.05.07
A baleset a Balaton felé vezető oldalon, Szabadbattyánnál akadályozza a forgalmat - máshol is....
2024.05.07
- Amióta a BMW bejelentette, hogy Debrecenben építi fel legújabb autógyárát, ugrásszerűen nőtt az....
2024.05.07
Volt olyan gépkocsi, amelyik 50 km/óra helyett 84 km/órával közlekedett. Ezért 58 ezer 500 forint....
2024.05.07
A KLM szerint ezzel komfortosabb, ezáltal kellemesebb munkakörülményeket teremthetnek dolgozóik....
2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....