elemzések

BrandZ Top 100: továbbra is a Toyota a legértékesebb autómárka

2019.06.20.

Összességében veszített globális gazdasági jelentőségéből az autóipar, a Toyota azonban stabilan őrzi iparági elsőségét a világ legértékesebb márkáit rangsoroló összeállításban.

Idén is összeállította a BrandZ Top 100 listát a piacelemzésekre szakosodott Kantar Millward Brown (rövidített nevén: Kantar) szervezet. Az autógyártók megfogyatkoztak a felsorolásban, idén mindössze hárman fértek be a legértékesebb száz vállalat közé, az iparági rangsor élén ugyanakkor nincs változás.

2006 óta immár 14. alkalommal adta ki BrandZ Top 100 márkaérték-összeállítását az amerikai Kantar. A tavalyi évhez képest hét százalékkal (a globális GDP-növekedés mértékének több mint kétszeresével), a 14 évvel ezelőttihez viszonyítva 126 százalékkal emelkedve 4,7 billió dollárra növelte összértékét a világ száz legértékesebb vállalata. Az első helyen immár nem a Google és nem is az Apple, hanem az Amazon áll.

Vállalat (helyezés változása)

Márka

Márkaérték (milliárd USD) és változása

Márka hozzá-járulás*

1. (+2) Amazon

Kereskedelem

315,505 (+52%)

4

2. (0)    Apple

Technológia

309,527 (+3%)

4

3. (-2)   Google

Technológia

309,000 (+2%)

4

4. (0)    Microsoft

Technológia

251,244 (+25%)

4

5. (2)    Visa

Fizetés

177,918 (+22%)

5

6. (0)    Facebook

Technológia

158,968 (-2%)

4

7. (2)    Alibaba

Kereskedelem

131,246 (+16%)

3

8. (-3)   Tencent

Technológia

130,862 (-27%)

4

9. (-1)   McDonald’s

Gyorsétterem

130,368 (+3%)

4

10. (0) AT&T

Telekommunikáció

108,375 (+2%)

3

*    Az érték azt méri (1–5 közötti skálán), hogy a vállalat értékéhez milyen mértékben járult hozzá a márka erőssége.

Míg tavaly öt autógyártó szerepelt a száz legértékesebb vállalat között, idén mindössze hárman fértek be az illusztris csoportba. Ez egybevág azzal a tízedik éve tapasztalható trenddel, amelyben az autóipar az összes gazdasági terület közül a legnagyobb visszaesést mutatja: míg a szórakoztató technológiák 345, a luxuscikkek 304, a kiskereskedelmi szolgáltatások 276 százalékkal növelték márkaértéküket, a Brandz Top 100 cégei pedig átlagosan 141 százalékkal érnek ma többet, mint egy évtizede, az autóipari szereplők értéke 32 százalékkal csökkent ugyanezen idő alatt. Ahogy Graham Staplehurst, a BrandZ globális stratégiai igazgatója fogalmazott: „A fogyasztókat jobban érdeklik azok a márkák, amelyek élményeket biztosítanak, mint amelyek termékeket állítanak elő.”

A tíz legértékesebb autómárka összesített márkaértékét a Kantar 139,7 milliárd dollárra teszi. Ez hét százalékkal kevesebb, mint tavaly – érdekes, hogy 2017 és 2018 között ugyanekkora volt a növekedés mértéke. Az idei visszaesés azért nem nagyobb, mert az automobil egyre erőteljesebb technológiai színtérként jelenik meg: mesterséges intelligencia, autonóm mobilitás, konnektivitás, általános digitális fejlődés szabja meg a kiutat az autógyártók számára. Az evolúció csúcsát jelen pillanatban a hibrid hajtástechnológia testesíti meg: a tisztán elektromos járművek a hosszú gyártási ciklusok, a hiányos töltő infrastruktúra és az igényekre késlekedve reagáló akkumulátorgyártó ipar miatt egyelőre nem tudnak kibontakozni.

A tíz legértékesebb autógyártó márkaértéke*:

 

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2010

Toyota

29,151  

29,987  

28,660  

29,501  

28,913  

29,598  

24,497  

21,779  

21,769  

Mercedes

23,355  

25,684  

23,513  

22,708  

21,786  

21,535  

17,952  

16,111  

13,736  

BMW

23,326  

25,624  

24,559  

26,837  

26,349  

25,730  

24,015  

24,623  

21,816  

Honda

11,749  

12,695  

12,163  

13,195  

13,332  

14,085  

12,401  

12,647  

14,303  

Ford

11,211  

12,742  

13,065  

13,084  

13,106  

11,812  

7,556  

7,025  

7,039  

Nissan

10,554  

11,425  

11,341  

11,479  

11,411  

11,104  

10,186  

9,853  

8,607  

Tesla

9,285  

9,415  

5,876  

4,436  

-

-

-

-

-

Audi

8,556  

9,630  

9,393  

9,497  

10,127  

7,058  

5,545  

4,703  

3,624  

VW

6,707  

5,986  

-

-

9,283  

8,403  

8,790  

8,519  

6,994  

Porsche

5,817  

-

5,141  

4,438  

-

-

-

-

12,021  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*milliárd dollár

A Toyota legjobb autógyártóként a százas toplista 41. helyén áll, a Mercedes-Benz az 54., a BMW az 55. helyen végzett – mindkét márka kilenc helyet zuhant 2018-hoz képes. A Ford és a Honda tavaly még fent voltak a listán, idén már nem fértek fel a százas listára. A BrandZ Top 100 kezdete, azaz 2006 óta mindössze két év volt, amikor nem a Toyota vezette az autógyártók rangsorát – ezekben az években a második helyre lépett vissza.

„A globális jelenlét hatalmas szerepet játszik a Toyota pozíciójában. Minden területen optimális modellkínálattal van jelen a márka. Emellett az emberek az alternatív energia úttörőjeként tekintenek a Toyotára – elemezte a Toyota sikerének titkát Graham Staplehurst. Szintén összecseng az általános fogyasztói trendekkel, hogy a Toyota egyre inkább mobilitási szolgáltatóként, nem pedig autógyártóként lép fel a világ számos pontján. A márka több autómegosztó, illetve last mile mobilitási szolgáltatást is üzemeltet kísérleti jelleggel; rövid időn belül pedig Európában is bevezeti azokat a mikrojárműveket, amelyek pont az ilyen jellegű szolgáltatásokban juthatnak kulcsszerephez.

Évek óta aggodalommal figyeli az autóipar, hogy a fiatal vásárlók fokozatosan elfordulnak az autózás jelenségétől. A márkaérték meghatározásában fontos tényező a márkák iránt táplált „szeretet és kötődés”. Miközben a világ tíz legértékesebb márkája esetében az átlagos szeretet-index 109, a tíz legértékesebb autómárkánál ugyanez az érték csupán 98 (a Top 100 márka átlagához viszonyítva.) Vannak persze kivételek. Dél-Amerikában és a Közel-Keleten még mindig intenzíven rajonganak az autókért, különösen a Toyotákért. Világszerte a Toyota vezeti az autóipar „szeretet-indexét”: nem kevesebb, mint hét országban, köztük az Egyesült Államokban végzett az élen.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.14
Miközben erős adminisztratív hátszél dagasztja a villanyautózás vitorláját, csendben belép a....
2019.10.14
Európa első számú autóipari szaklapjának szerkesztői a személyautók kategóriájában az új generációs....
2019.10.14
- A digitalizáció és a fenntarthatóság a kulcsa annak, hogy a KLM hosszútávon megmaradjon a piacon....
2019.10.14
- A piaci várakozásoknál kevesebb autót szállított, de így is értékesítési rekordot ért el a....
2019.10.14
A vitorlás szezon végét jelentő tradicionális regatta fényét a BMW Vision M NEXT tanulmányautó és....
2019.10.14
Egy piros sapka a történelmi rekordot meghozó győzelmi serlegben – a hatodik bajnoki győzelem....
2019.10.14
Magyarország területén október 11-én 0 órától 13-án 24 óráig a rendőrök 175 személyi sérüléses....
2019.10.13
A 100. rész: tekintélyes, szép és erős, 8 éves 5-ös GT BMW. Ha minden jó, bőven ötmillió felett tud....
2019.10.13
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Abszolút fapados.  ..
2019.10.13
A Hyundai hidrogénhajtású kamionjai 2020-ban forgalomba állnak Svájcban. A szükséges infrastruktúra....