járműgyártás

A Cápa reinkarnációja – DS 3 CROSSBACK

2019.06.20.

Nehéz műfaj létrehozni egy előző kor kiemelkedő alkotásának mai interpretációját. Puszta felfrissítés kevés lehet, túl sok változás elfedheti az eredetit. Írni sem könnyű róla, nekem, aki megfigyeltem a valaha volt legmerészebb, leginvenciózusabb, legvagányabb, korának környezetéből, sőt az egész járműipar történetéből legmagasabban kiemelkedő autó, a Citroen DS „Cápa” 1955-ös születését, tündöklését a hatvanas években, majd átlényegülését elegancia-versenyek becses veteránjává, és most a jelen autósaival szeretnék érzékeltetni valamit. 

Sejtem, hogy az új DS vásárlóját nem nosztalgia vezeti, tán nem is érdekli különösebben a múlt – épp ezért hozom szóba mégis, hiszen a PSA csoport legfiatalabb márkája, az akkori típusjelzést választva nevéül, a régi dicsőséget felélesztve akar újat elérni.

Tehát pár szó az elődről. Letisztult, áramvonalas formájával, cicomátlan eleganciájával, a tetőív végén villogó indexével, egyküllős volánjával, a lebegés érzését adó légrugózásával, kanyarfényszórójával és egész lényével annyira újszerű volt, mintha földönkívüliek szálltak volna le vele, ugyanakkor tágasságban, praktikumban is magas mércét állított fel. Ma legalább repülnie, vízen járnia kéne egy kocsinak, hogy ennyire felülmúlja az egyenletesen nívós konkurenciát – akár saját konszern-rokonait. Az viszont megfizethetetlen lenne, míg a Cápa árban is versenyképes volt.  

A hazánkban idén megjelent DS, a PSA csoport legfiatalabb, ötödik márkája, a DS 7 után második típusaként prezentálja a DS 3 CROSSBACK kompakt autót. Mivel tud kiugrani korunk uniformizált mezőnyéből? Hogyan lehet eredeti, mikor a PSA Common Modular Platformjára és műszaki alapjára épül? Úgy, hogy a francia luxus hagyományait ülteti át modern autóba, „high-tech stílusikonba”. Kár, hogy az efféle hívószavakat annyira elkoptatta a bármit szédelgően feldicsérni hajlamos globális reklám és marketing, hogy már akkor sem figyelünk fel, ha tényleg van benne valami. Nos, lássuk azt a valamit!

Csúcstechnikában csakugyan nincs hiány, kis lökettérfogatú és hengerszámú, de jól felturbózott motorok hajtanak (a kipróbált PureTech 155 Automatic La Premiére változaté 1199 köbcentis, 155 lóerős, 240 newtonméteres, automatája nyolcfokozatú). Összetett DS MATRIX LED VISION fényszóró világítja körbe az előttünk haladó vagy szembejövő járműveket; az ADML PROXIMITY kulcsnélküli zár- és motorindító rendszer automatikusan emeli ki a karosszériába süllyesztett kilincseket az autó megközelítésekor; a teljesen digitális vezetőhely, a műszerfal, a vetített kijelzés, a multimédiás képernyő és a vezetőtámogató rendszerek arzenálja valamint a FOCAL hangrendszer is minden igényt kielégít. A DS büszkén mutat rá a szegmens legnagyobb, 18 colos kerékméretére – ennek gyakorlati előnyeit illetően vannak kétségeim, de hogy divatos és mutatós, az vitathatatlan.

Stílus? Kicsit messzebbről nézve könnyen összetéveszthető a kocsi más hasonló jellegűekkel, aprólékosan megvizsgálva viszont csakugyan egyéni. Nem az övvonalból kiemelkedő „cápauszonyra” gondolok, mert alig felismerhető, ráadásul a jobb oldalon háttal áll a menetiránynak, a nagyszájú hűtőmaszk sem egyedülálló – hanem amit legtöbbet lát a tulajdonos, és utasa: a belső tér! Uralkodó motívuma a rombuszokból álló „gyémánt” mintázat, amely a Breguet luxuskarórák „girosált” számlapját, sőt, némi fantáziával, a Louvre üvegpiramisát jutathatja eszünkbe. Az ülések kemény, a testet jól tartó és hosszú idő alatt sem összeeső habszivacsát antikolt, tetszetős mintájú bőrrel kárpitozzák. Elöl pazar a helykínálat, hátul csak középtermetig kényelmes igazán, a DS 3 elsősorban szinglik, párok és kisebb gyerekes szülők kocsija.

Az egyéni ízlés érvényesítésére ötféle DS Inspiráció – DS MONTMARTRE, DS BASTILLE, DS PERFORMANCE Line, DS RIVOLI, DS OPERA és a „La Première” bevezető limitált széria ad lehetőséget, ezek határozzák meg az autó belsejének stílusát. A kárpit lehet szemcsézett vagy „Art Leather” nappa bőr, gyöngyszem-öltéses, gyémántmintás dísztűzésű, fonott mintás, vagy Alcantara. Az autó külsejét selyemfényű vagy texturált, csillogó fekete fémdíszítések dobják fel.

Vezetni pozitív élmény! Halk a motor, a tenyérbe simuló váltókaron kívül volánbillentyűkkel is kezelhető automata finoman, simán, de gyors reflexekkel váltogatja a fokozatokat, a rugózás jól simítja el az úthibákat, miközben elég feszes egy szórakoztató kanyargáshoz. A tolatást szép nagy kamerakép könnyíti meg, és a mindig változó forgalmi helyzetekben nagy segítség a vetített kijelzés, amelynek jóvoltából egyfolytában szemmel tarthatjuk a többi járművet. Az ajtók kinyílása, becsukódása, a kapcsolók működése éppúgy gondos munkáról és jó minőségről tanúskodik, mint a részletek gusztálgatása.  

Mibe kerül mindez? A DS 3 CROSSBACK árjegyzéke is értéket sugall, 7 millió190 ezertől tízmillió 840 ezerig terjed a skála, amelyet extrákkal lehet megtoldani. Ahhoz képest, hogy egy rafináltan kifinomult kocsi mellé azt az érzést is megkapja a vevő, hogy a Citroen Cápa egy más korba transzponált utódját kapja meg, nem tűnik túlzottnak. Aki pedig még szuperebb technikára vágyik, várjon még egy kicsit: 2019 végén jön a teljesen elektromos hajtású változat, az E-TENSE. A Cápából villanyos rája lett – míg a tengerben félelmetesek e lények, autóként az avantgárdot képviselik.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Volvo Construction Equipment (Volvo CE) elérhetővé teszi az elektromos töltési megoldások 48V DC....
2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....