halálos baleset

Ceglédbercel margójára

2018.05.26.

A 9 ember életét követelő baleset létrejöttében több tényező is közrejátszhatott

Súlyos, megrázó erejű halálos balesetről jöttek a hírek egymás után kedden kora este. Egy mikrobusz összes utasa életét vesztette, amikor a 4-es számú főúton, Ceglédbercelnél előzés közben frontálisan összeütköztek a szembe jövő homokszállító tehergépjárművel.

9 halott

A hivatalos statisztika szerint a pünkösdi hosszú hétvégén 10 ember veszítette életét az utakon, most egy pillanat alatt veszítettük majdnem ennyi embertársunkat egy újabb értelmetlen tragédiában.

(Forrás: police.hu)

Egy ilyen – ahogy hivatalosan nevezik – halálos tömegszerencsétlenség alapesetben is azonnal a címlapokra kerül, de a mostani eset vérfagyasztó különlegessége, hogy a sofőr a legnagyobb közösségi oldalon, telefonjával élőben közvetítette saját utazását. Persze ekkor még nem tudta, hogy ez lesz utolsó poszt.

Mi történt?

A Volkswagen Transporter T4 kilenc utasával haladt a 4-es főúton, miközben a sofőr élő közvetítést adott a Facebook-on. Nem sokkal később előzésbe kezdett a főúton, majd néhány másodperc múlva csak annyi látszik a videófelvételeken, hogy szemből, nagy sebességgel érkezik egy teherautó.

Esélyük sem volt a túlélésre, hiszen a megrakott dömper akár a 30 tonnás tömeget is meghaladhatja, szemben a kisbusz nagyságrendileg két tonnájával.

De hogy lehet az, hogy – legalább is a videófelvétel alapján – a sofőr egyáltalán nem veszi észre a közeledő teherkocsit, sőt, nem próbál meg semmilyen manővert a becsapódás előtt? Azonnal rávághatnánk, hogy mert a telefonját nézte, de ez talán nem ennyire egyszerű.

A telefonhasználat

A KRESZ szerint menet közben tilos a kézben tartott mobiltelefon használata. Mindegy, hogy telefonálni, Facebookozni vagy bármi mást szeretnénk tenni, tilos. Ezt nyilvánvalóan megszegte a román autóvezető.

Általános jelenség, hogy egyre kevesebb időt bírunk ki a telefonunk nélkül, amelyen főleg a közösségi oldalakat böngésszük, naponta akár tucatnyi alkalommal keresgélve, hogy kinek tetszett a bejegyzésünk, ki-mit tett fel magáról, vagy, hogy előállítsunk egy új posztot, ahogyan most is történt.

Amíg a hagyományos, nyomógombos telefonokon az ügyesebbek akár zsebből is tudtak SMS-t küldeni, az okostelefonok érintőképernyőjén megjelenő virtuális billentyűzeten nem lehet vakon gépelni.

Aki 60-al halad és közben 3 másodperce lenéz, hogy elolvasson egy hozzászólást, vagy beírjon egy szót, az pontosan 50 métert halad úgy, hogy a forgalom történéseit nem látja. Ugyanez a 3 másodperc 90 km/h-nál már 75 méter. Ennyi idő és távolság alatt a közlekedés képe alapvetően meg tud változni, például feltűnik szemből egy teherautó…

Reakció nélkül

A videó nézőinek feltűnhetett, hogy közvetlenül az ütközés előtti pillanatig nem történik semmi. A vezető egyetlen érdemi reakciója, vagyis inkább feltétlen reflexe az ütközés előtt a telefon elfordítása, vagy leejtése.

Azoknál a baleseteknél, ahol nem tapasztalható reakció, elsőként mindig az merül fel, hogy vezető elaludt a volánnál, most azonban ez ki van zárva, hiszen éppen videót készített. Csak az a megoldás marad, hogy a sofőr nem az utat nézte, még a telefonja képernyőjén sem, hanem vélhetően a videója alá érkező hozzászólásokat olvasta.

De hogyan lehet ennyire felelőtlen?

Biztosan csak felelőtlenség? Érdemes megfigyelni a videó részleteit. A mindössze 37 másodperces felvétel elején tíz másodpercen keresztül az osztott útpálya baloldali úttestjén közlekednek. Normális esetben az osztott útpálya jobb úttestjén kellene haladnunk, de a kép jobboldalán jól kivehető, hogy valamilyen munkavégzés miatt lezárták a másik útpályát, ezért oda-vissza, egy-egy sávon lehetett a bal úttesten közlekedni.

A kép az útszakasz tavaly év végi állapotát mutatja (forrás:NIF)

10 másodperc után a sofőr kamerát vált, és az előlapi lencsét kezdni használni, magát filmezi, illetve vélhetően hozzászólásokat is olvas, bár ezt kameraváltás nélkül is megtehette volna.

Újabb 10 másodperc telik el, mire a kamera visszavált a hátlapra, és megint az utat látjuk, de valami megváltozott. Most az első képkockákhoz képest minden megfordult. A jobb úttesten közlekedünk, és mire újra éles képet látunk, az tárul elénk, hogy a jobb úttest baloldali sávjában egy platós kisteherautó hosszú előzésbe kezd.

Már 30-nál jár másodpercmutató, amikor a sofőr előzésbe kezd és behalad a fehér Fiat Punto mellé – még 3 másodperc a balesetig - majd a Renault Master mellé, ekkor már csak néhány pillanat van hátra.

Miért nem figyelt egyáltalán?

Amíg kb. 10 másodpercig a sofőrt látjuk a videón, nyilvánvaló, hogy a bal úttestről, a jobb úttestre terelték mindkét irány forgalmát. De mivel a jobb úttestre való áthaladáskor is a telefonnal lehetett elfoglalva, azt gondolhatta, hogy a terelésnek egyszerűen vége van, ismét kétszer két sávos az út. Ezt a tudatot erősíthette benne, hogy szembejövő forgalom hiányában egy platós kisteherkocsi hosszú előzést hajtott végre.

Az átterelés képzeletbeli helyszíne - valószínűleg itt hagyott figyelmen kívül jelzéseket a sofőr (Grafika: Rusznák András - Virtual Crash 3.0 demo)

Gyanútlanul megkezdte az átsorolást balra, egyáltalán nem számítva szembejövő forgalomra. De ekkor még mindig lett volna esély elkerülni a balesetet, legalább is, ami a sérülések súlyosságát illeti. Azonban a sofőr a telefont figyeli, azon sem a képet, hanem inkább a hozzászólásokat, így történhetett, hogy érdemi reagálás nélkül, frontálisan ütköztek neki a homokszállítónak, ezzel saját élete mellett nyolc társáét is kioltva.

A legkevesebbszer egytényezős

Általában elmondható, hogy egy-egy baleset létrejöttének nincsen egyedüliként megnevezhető oka. Bár most is azt mondhatnánk, hogy ennek a tragédiának kizárólag az az oka, hogy „telefonált” a sofőr. Valójában – ha helyes a fenti mechanizmus – az is kellett hozzá, hogy a terelés pályát váltson, hogy megtévesztő módon éppen ne legyen szembeforgalom, egy másik autó hosszan előzzön.

A telefonhasználat nyilvánvalóan közrejátszott, de elképzelhető, hogy a megtévesztés anélkül is kialakult volna, plusz adott volt egy több országon keresztül közlekedő sofőr, adott esetben fáradtan és kimerülten a volán mögött. A rádió babrálásával, vagy evés-ivás közben ugyanígy kihagyhatta volna azt a később végzetesnek bizonyuló pillanatot, amikor nem vette észre a teherautó.

A szakértő kollégák és a rendőrség meg fogja vizsgálni a körülményeket nagyon részletesen. Biztos vagyok benne, hogy nyomozás lezártával pontos képet fogunk kapni a történtekről, de addig kérem, jól jegyezzük meg a következőket.

Nincs és nem is lehet semmi olyan körülmény, ami indokolná, hogy vezetés közben bármi másra figyeljünk a szemünkkel. A szabály célja nem a tiltás, hanem védeni próbál: ne használjuk a telefont vezetés közben!

FONTOS: a cikkben leírtak kizárólag az interneten közzétett videófelvétel alapján születtek, helyszíni adatok, és egyéb a balesettel összefüggő információk nélkül. A cikkben leírtak főképp feltételezéseken alapulnak és nem minősülnek tényközlésnek.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.22
Chen Sun Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2018.06.22
Tim Gábor pályaversenyzésben már megszokta, hogy az autósporttal jár a műszaki hiba. Voltak idényei....
2018.06.22
Partneri megállapodást kötött a SEAT és a Shazam. Ennek köszönhetően a spanyol vállalat lett az....
2018.06.22
A világbajnoki címvédő Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Forma-1-es Francia Nagydíj pénteki első....
2018.06.22
Hobby modellezést tekintve, a futómű beállítása és ennek a témának a boncolgatása nem feltétlenül....
2018.06.22
A mértékadó FLEETEUROPE a Corporate Vehicle Observatory (Cégautó Figyelő) 2018-as barométerének....
2018.06.22
Magyar Mapei Betonkenu Kupának ad otthon június 22-én, pénteken a Moson-Duna aranyparti szakasza....
2018.06.22
A főút Alap és Alsószentiván közötti szakaszát teljes szélességében lezárták - jelentette a VÉSZ....
2018.06.22
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság alapszabályában rögzítetteknek....
2018.06.22
A Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) és a Világ Erőforrásai Intézet (WRI) együttműködési....