SUV

Country zene, szívómotor és a nagy Amerika – 3. rész

2019.06.05.

Miért van ennyi pickup és hatalmas autó itt Amerikában? Az itteni autós kultúra és közlekedési szokások egy szeletének bemutatását megcélzó cikksorozat következő részében megpróbáljuk kideríteni, hogy 187 centiméteres magassággal miért érzed magad hangyának egy-egy modell mellett. Azt hiszem, sikerült megtalálnom a tökéletes pillanatot és személyeket, hogy kísérletet tegyek a nagy autós életérzés megtapasztalására és közvetítésére.

Egy nemzetközi csapat gépészmérnökei közös ebéd mellett határoztak. A különböző modellek sorozatgyártásának bevezetését bármely márkánál igen komolyan veszik, ekkor a beszállítóktól kezdve a gyármunkásokig mindenkin van nyomás. Ezért aztán néha napján egy-egy közös ebéd és társalgás a kollégákkal jót tesz a vegyes csapat légkörének és koherenciájának.

Nemcsak az étterem, de az autó is meglepetés volt számunkra és számomra. Már régóta fortyogott bennem a kérdés, hogy ennek a pickup őrületnek meg ezeknek a négykerekű, csillagközi rombolóknak mi közük van az autózáshoz, és persze mi értelmük van ebben a köztudottan pazarlóbb társadalomban az Államokban.

Helyi összeszerelésű az Expedition. Louisville, Kentucky

Használati érték

Egy Ford Expedition gördült be elénk, a csoportvezető nagy elégedetten szállt ki és dobta oda elénk a kulcsot, hogy autózzunk egy picit kedvünk szerint. Már akkor tudtam, ez az ebédszünet ma különösen hosszú lesz...

Az autó 8 személyes, 2-3-3 üléskialakítással elölről kezdve. A különbség csupán csak annyi a többi nyolcszemélyeshez képest, hogy leghátul is elfér három felnőtt a három ülésen – értelmes testsúlybeli határok esetén, viszont a 187 centimmel a nyurga lábaimnak is akadt hely a családi hétszemélyesekkel ellentéteben, amelyek hossza természetesen sokkal szerényebb. Mert itt a tengelytáv kiviteltől függően 3,1-3,4 méter kb. Az elektromosan állítható támlájú leghátsó ülések mögött pedig még van csomagtér is, teljesen meglepődtem.

A középső könyöklőn egy gyermek elférne, de a sakktáblát is bőven kiteríthetnénk rajta, ha úgy tartaná kedvünk. Brutál szélesség társul az 5,3-5,6 méter hosszú (!!) kocsitesthez. Emellett egy W12-es Langversion el tud bújni...

Tehát egyfelől kétségtelen, hogy a mikrobuszok sajátos felépítését kevésbé kedvelők számára jó választás lehet ez a kategória, amelyben gyakorlatilag teljes értékű mind a 8 ülés, illetve minden földi jó elérhető olyan külső méretek mellett, hogy az Expedition öcsinek szólíthatja a Rangert.

A méreteknél és ebből kifolyólag a használati érték tárgyalása mellett maradva következzen egy nagy favorit, a Ford F-család. Az F150, F250 és F350 jelzéseket viselő modellek Amerikai nagy kedvencei, éves szinten majd’ egymilliót adnak el csak belőlük. De a Dodge vagy a Chevy nagyágyúit sem kell félteni az 5-700 ezres számaikkal.

Ezek a pickupoknál nagyobb truckok egyfelől paktikusak a farmereknek, munkásoknak, akik nagy és nehéz gépeket szállítanak velük,  illetve azoknak, akik egy évben párszor csónakjukat vagy motorjaikat/kvadjaikat dobják fel hátra. De ez a felhasználók kisebb hányada.

A többiek szimplán szeretik a truckokat, mert tökéletesen közvetítik az elpusztíthatatlanság életérzését. Jól néznek, mindenféle optikai csomag és belső luxus és csicsa is elérhető hozzájuk, vagyis a kényeztetés mellé egy „néha jól jöhet” praktikum társul. Tényleg nem nagyon használják ki őket. De akkor mégis miért van enyi belőlük?

A válasz ott keresendő, hogy egy kompakt SUV havi törlesztőrészletének áránál nem sokkal magasabbért is haza lehet vinni a nagyfiúkat. Egy Ford Kuga kezdő havi 80 ezres költsége mellett nem mutat sokkal rosszabbul az F150 kezdő 110 ezres számlája – szerintem, és sokak szerint sem. A körülbelül másfélszeres különbségnél többet kapunk, így az átlag minden este úgy tud lefeküdni, hogy szentül meg van róla győződve, a legjobb üzletet kötötte meg truckjával. Az F150 alapára 8,3, míg az Expeditioné 15,4 millió forint.

Mi a helyzet a fogyasztással?

Az Expedition V6-os biturbója 380 lóerőre képes, és bár Ecoboost meg minden, hatalmas testet mozgat: nem is írnak 12 liternél kedvezőbb fogyasztást sehova, hát aztán a városi dugókat képzeljük el ezzel a döggel... A truck vonalon él a dízel is, de csak a legújabbak közelítik meg fogyasztásban az elfogadható értéket, a régi vasak ezekből szemtelenül és feleslegesen sokat esznek. Nem esznek, zabálnak, és ezt pontosan jól tudta anno mindneki, a gyártó és a vevő is. Manapság sokat javult a helyzet, és a motorpaletta V6-os és V8-as, benzines és Diesel tagjai is hatékonyabbak.

Nos, ha a pénztárcád megengedné, neked szívesen lenne pár évig egy ilyen szép nagy csillagrombolód vagy truckod?

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.08.20
A 2019-es New York-i Nemzetközi Autószalonon szép standdal büszkélkedett a General Motors....
2019.08.20
Árverésre bocsátották a Toyota F1-es hagyatékának egyik darabját. A 2004-es versenyautó....
2019.08.20
Neil Campbell brit kerékpáros 280,557 kilométeres óránkénti sebességgel új csúcsot állított fel....
2019.08.20
Szerdán elkezdődik a III. kerületi Szentendrei út Mátyás király út és Pünkösdfürdő utca közötti,....
2019.08.20
Újabb részletek derültek ki a Gyulafirátót és Eplény között vasárnap délután történt súlyos....
2019.08.20
Elsőként a két tartományi főváros csatlakozott az olasz kormány elektromos mikromobilitási....
2019.08.19
Aki követte az elmúlt két év autóipari fejleményeit, az akár meg is lepődhet a cím láttán, hiszen....
2019.08.19
Lugosi Károly Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.08.19
A magyar rendőrök a német hatóságok által körözött személyautót foglaltak le a Csongrád megyei....
2019.08.19
Utrechtben felavatták a világ legnagyobb kerékpárgarázsát. Három szintjén összesen 12.500 kétkerekű....