jogosítvány

Country zene, szívómotor és a nagy Amerika – 5. rész

2019.10.07.

Milyen egyszerű Amerikában jogosítványt szerezni? Tarts velem következő írásomban ismét, New York autós szemszögből való vizsgálata után lássuk csak, európai alapokkal mennyire nehéz és mennyivel másabb az USA-ban jogosítványhoz jutni, ha letelt a 3 hónapos türelmi idő, amíg még rendben vagy az EU-s kártyáddal!

Kezdetben nem hittem volna, hogy valaha is sikerülni fog. Amikor az első kilométereket tettem meg, persze azt gondoltam, annyira sok szabály más errrefelé, hogy lehet, hogy a három hónapos, aktív vezetési időszak nem lesz elegendő hozzá, hogy itteni aszfaltbetyárrá avanzsáljanak. Tiltó tábla hiányban az elsőbbséget megadva lehet pirosnál jobbra fordulni, párhuzamos útszakaszok közötti U-kanyaros visszafordítóknál meg kell tanulni eltalálni a sávot, annak függvényében, hogy visszakanyarodsz-e vagy 180 fokban vagy csak 90-et tennél meg átvágva; itt a teli piros villog, ott a sárga nyíl pulzál; vajon 35, 40 vagy 45 a sebességlimit itt, ahol éppen nem látok táblát, vagy az iskola zóna miatt ebben a napszakban éppen még lassabban kell menni? Szabálytalan előzés 4 büntetőpont, agresszív vezetés szintén 4 pont (bármire rá lehet fogni, nemde?), gyorshajtás 5 mérföld/órás túllépés esetén szintén 4 pont, és voilá, repült a jogsi.

Ha megállít a rendőr, két manccsal a kormányba kell kapaszkodni, semmit esetre sem matatni meg előkészíteni a papírokat, mert könnyen lehet, hogy 9 mm-rel csökken az ép bőrfelületed átmérője már a kommunikáció megkezdése előtt. Vészvillogós autó a leállósávban vagy villogó rendőr, akkor itt Michigan államban eggyel arrébb kell sorolni, de vajon Ohióban és Kaliforniában is büntetnek ennek elmulasztásáért? Mert ha odaköltöznék és lenne állandó lakcímem, csinálhatnám a következő tesztet, mert államonként mások a szabályok.

Ami nagyon tetszik például, hogy jó előre meg kell állni az iskolabusz előtt, ha villog. A vészvillogó mellett a vezetőoldalon egy kihajtható STOP felirat is pulzál. Az első lökhárítónál egy lovaglópálca szerűség is kinyílik, nehogy valaki rögtön a busz mellől próbáljon a sávra lépni, túl nagy takarásból. Ilyenkor áll végig az utca, de tény, hogy nincs is gázolás. Az egyenruhások nagyon megharagudnak az ilyen jellegű elsőbbségadás elmulasztásáért, okkal. A másik kedvenc: szirénázva érkezik egy jármű. Összesen 5 sávon haladhat+kanyarodhat a forgalom oda-vissza, mégis mindenki kisorol és hamar állóra fékezi a járművét már abban a pillanatban, hogy a horizonton feltűnik a megkülönböztető jelzés. Nincs sumákolás, általában 3 tiszta sáv áll a rendőrök-mentők rendelkezésére.

Ami nem tetszik, például a szirénák gyenge hangja. Egyedül a tűzoltók jellegzetes kürtje üti meg az EU-s hangszintet, a többiek csak nyekeregnek, így nagyon nehéz dolgod lehet, amikor a kereszteződésben oldalról érkeznek. Ha halkan is, de szól a zene, nincs sok esélyed... Néha szimplán csak villognak a biztos urak, te meg csak térülsz-fordulsz, és azon kapod magad, egy villódzó karácsonyfára hasonlító, marcona Ford áll veled szemben a semmiből.

Miután kiismertem az itteni vezetési szokásokat és a fent említett szituációkat, az első ilyen kormányablakhoz hasonlító iroda felé vettem az irányt, természetesen két héttel előre időpontot foglalva, mert különben soha nem kerülsz sorra... Ha honosítani akarod a jogsit, úgy 70 dollárért lefordítják, ezen felül pedig autós iskolától függően 45-55 dollár a kötelező vizsga (a hétvégén drágább). Ha újat csinálsz, az első tétel csak 30 dollár, viszont számítógépes tesztvizsgát is teszel. Teljesen a nulláról kezdve itt kb. 160 ezer forint kompletten.

A számítógépes vizsgán körülbelül 50-60 kérdés van. Szépen beülsz a sarokba az érintőképernyő elé, csak egy kamera figyel a csalás esetére vonatkozó aláírt eltiltónyilatkozat betűi mellett. Három nagy témakör van, összesen 11-12 hibázási lehetőséggel, viszont témakörönként vannak minimumpontok. A kérdések vonatkoznak például vezetési helyzetekre, sajátos állami szabályokra, táblákra. Sokkal egyszerűbb minden, mint otthon, nincsen négy járműves kereszteződés teli táblákkal meg rendőrbácsi karjelzésekkel, vagyis igyekezni kell elkerülni a frontális ütközést, esőben lámpát kapcsolsz, a marihuána pedig a látás mellett hat az időérzékelésünkre, és nem legális; valamint a szerény számú jelzőtáblák között krumpli-alma szinten azért különbséget tudsz tenni, meg amúgy is a legtöbbre betűvel ki van írva, mit ne csinálj... Aki otthon becsületesen felkészült az elméletből, megvan a gyakorlata, egy cseppet sem aggódhat idekint, mert sokkal magasabbak az elvárások nálunk magyaroknál. Több tábla, villamos-busz-zebra-biciklis kombó... Itt fél év alatt körülbelül 20 gyalogost és kerékpárost engedtem át a zebrán, és el sem akarták hinni, hogy megállt valaki. Alig van belőlük.

Szemvizsgálat, felírják a szemed színét, a magasságodat, a tömegedet, válaszolsz néhány egészségügyi és lakhelyi kérdésre, jön a többi személyes adat, aztán egy papírlappal minimum 30 napig valaki jogsissal kell együtt vezetned, ennél hamarabb nem jelentkezhetsz vizsgára.

A gyakorlati vizsgán az első feladatok közé tartozott egy vonal előtti megállás (hogy érzed-e a kocsi orrát), innen balra hátra bólyák közé betolatás, majd egy párhuzamos parkolási feladvány következett. Nem számít, ferde vagy-e, a lényeg, hogy ne üss le sok bólyát, csak legyél benne a körülhatárolt területben. Amint kész egy feladat, duddantasz, majd jön az oktató és mondja, hogy volt-e hiba. Csak azért is összeszedtem egy hibapontot, legalább egy legyen már, egy leheletnyit ferde voltam a párhuzamos parkolásnál. De nem mágus vagyok, hanem az ötméteres kocsitest ellenére az automata váltó, a tolatókamera és a billenős tükrök tették a dolgukat. Itt te viszed a kocsit a vizsgára, égjen az összes lámpa, ne legyen betörve a szélvédő és nagy vonalakban már jó is vagy – kis túlzással. Újabb meglepetés! Mellesleg megjegyzendő, kötelező műszaki vizsga sincs, mindenki maga felel járműve állapotáért, ezért kőkeményen szétrohadt és kerékkitörésre hajlamos autók bőven akadnak. Talán nálunk a kötelező műszaki nem is olyan rossz két évente az itteni helyzetet elnézve...

A következő lépésben irány a forgalom, autópályázás is kell sávváltással. 120 km/órás a limit itt. A vizsgáztató nem hajszol bele semmilyen veszélyes helyzetbe, nem kötekedik, néha kérdez, amúgy írogat és figyel. A vezetés közben azt éreztem, valahogy magyar honban sokkal nagyobb valószínűséggel buktatnak... Más a hozzáállás, itt 14 évesen már külön engedéllyel vezethetsz valamely államban. Az ügyesebbeknek 16-18 évesen saját autójuk van. Itt nagyon gyerekcipőben jár a tömegközlekedés néhány nagyvárost leszámítva, szóval minek is szúrjanak ki a vizsgáztatók (és az állam) a dolgozó jónéppel, amikor itt a mindennapjaid nélkülözhetetlen állomása a vezetés Amerika-szerte.

Beváltandó igazolás, majd kalap-kabát, két héten belül postázzák a jogsit.

Tarts velem a cikksorozat következő részében is, amelyben használt autót fogunk/próbálunk vásárolni az USA-ban. Vajon itt jobb a helyzet ezen a téren?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....