WRC
Nagy várakozás előzte meg az idei, nyár helyett őszre halasztott Finn-ralit, ugyanis tavaly a pandémia miatt elmaradt ez a verseny, amely amúgy a szurkolók és a pilóták kedvence is egyben. A Jyväskylä környéki, tükörsima murvás utak, a meseszép tájak, és a nagy ugratók természetesen idén is a versenyhez tartoznak, azonban a hidegebb idő miatt a fák már sárga leveleket hullatnak a pályák mellett, és a hideg miatt a tapadás sem olyan, mint amit a versenyzők itt megszoktak.
Bár előzetesen a Jyväskylä-központú Toyota sikerét lehetett várni (2017 óta csak ők nyertek itt), az első napot két Hyundai zárta az élen. Sokáig az elmúlt két Finn-rali győztese, Ott Tänak vezetett, de a nap záró, hatodik gyorsaságiján, Oittilán Breen elcsente a vezetést csapattársától. Ez volt 1994 után az első eset, hogy sötétben rendeztek gyorsasági szakaszt Finn-ralin, ami alaposan feladta a leckét a versenyzőknek, rendesen megkeveredett az eredménylista a szakasz után. Breen rendkívül magabiztosan vezetett a sötétben, aminek köszönhetően az 1,5 másodperces hátrányát 2,8 másodperces előnnyé változtatta itt Tänakkal szemben. Igaz, szoros volt a verseny, mögöttük is, az első öt helyezettet mindössze 7,9 másodperc választotta el egymástól a nap végén.
Breen és Tänak azonban kiemelkedett a mezőnyből, pénteken 2-2 gyorsaságit nyertek a 6-ból, és köztük sosem volt 4 másodpercnél nagyobb a különbség az összetettben. „Remek nap volt, minden pillanatát élveztem” – nyilatkozta Breen. Mindig érdekelt, milyen lehet itt sötétben menni, és az élmény felért a várakozásaimhoz. Holnap mindenki megpróbál majd találni valami kis extra teljesítményt, mi is így teszünk majd, nem akarjuk, hogy kicsússzon a kezünkből a vezetés” – tette hozzá az ír versenyző.
Elfyn Evans a legjobb toyotás, a walesi pilóta a sötétben mutatott bátor vezetésének, és szakaszgyőzelmének köszönhette, hogy a nap végén feljött az ötödikről a harmadik helyre az összetettben. Esapekka Lappi, a 2017-es győztes idén csak két versenyen indult, azokon is Rally2-es privát Volkswagennel, Finnországban azonban a Toyota adott neki egy gyári, igaz kétéves fejlesztésű Yarist. Lappi meghálálta a bizalmat, a napot a negyedik helyen zárta annak ellenére, hogy december óta nem vezetett WRC autót. Mögötte az elmúlt két verseny győztese, Kalle Rovanperä áll, a 21. születésnapját ünneplő fiatal versenyző ezúttal nem volt elégedett a saját és az autója teljesítményével sem, bár délutánra javult a tempója.
Thierry Neuville-ből hiányzott a magabiztosság, ami elengedhetetlen ezeken a gyors pályákon, ha valaki jó időket akar autózni. A belga több mint fél perccel lemaradva csak a hatodik helyen áll, 2,3 másodperccel a vb-esélyes Sébastien Ogier előtt. A franciának akkora az esélye a bajnokságban, hogy nem kell sietnie, igaz, nem is tudott volna, mert elsőként rajtolva neki kellett takarítania a pályákat a többiek előtt. A nap pillanatát Kacuta Takamotónak köszönhetjük, aki 160 km/h-s sebességnél egy 360 fokos piruettet mutatott be, és szerencséjére nem ütközött semminek a Toyotával. a japán volt a nyolcadik, megelőzve a csigalassú Fordokat. Az M-Sport már a szabályváltozást és új autókat hozó jövő évre koncentrál, ami meglátszik a teljesítményén.
A szuper szombatnak is nevezett nap lesz a leghosszabb a ralin, 152 km-t kell megtennie gyorsaságikon a mezőnynek, ami lehetőséget ad a helycserékre, plána, hogy ismét fognak sötétben menni a Harju nevű szakaszon a nap végén.
Az állás péntek este:
1. Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 Coupe WRC) 43m51.3s
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) +2.8s
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +6.1s
4. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) +6.7s
5. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +7.9s
6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +31.3s
7. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) +33.6s
8. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota Yaris WRC) +46.9s
9. Gus Greensmith/Chris Patterson (Ford Fiesta WRC) +1m20.6s
10. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta WRC) +1m48.9s