Lancia

Csodagéppel támad a Lancia

2023.05.02.

Kár lenne érte! Így gondolják ezt a Stellantis vezetői is, akik beindították márkamentő akciójukat.

 

Még utolsó versenyén is nyert a márkalapító Vincenzo Lancia 1910 május 8-án, amikor pilótaként 113,6 km/órás átlagsebességgel győzött Lancia Gamma 20 HP jelzésű autójával. A márka sportsikereit több is követte, 1955 októberében a legendás Alberto Ascari polpozicíókat szerzett és több versenyt nyert Lanciaval.

A hatvanas években már a raliban is tarolt a Lancia, a Fulvia HF, a Stratos, a Monte Carlo és a 037-es murván és havas pályán verhetetlen volt.

Mindez már csak sporttörténelem, mert évek óta haláltusáját vívja a klasszikus olasz márka, amelynek nemes és patinás neve jó eséllyel lenne komoly szereplő a prémium szegmensben.

Pedig több próbálkozás is volt, de az FCA konszernnél nem jött be az átcímkézés: az európai piacon Lancia jelvénnyel forgalmazott Chryslerek jók voltak, többek között azért is, mert több fődarabjai az előző tulajdonos, a Mercedest is birtokló Daimlertől származtak. Ennek köszönhetően az igazán amerikai fazonú, ám nálunk inkább csak maffiózókat idéző 300-as a legjobban használható automata sebességváltóval készült.

Igazi szenzáció volt a Dialogos, melyet a Vatikánnak ajándékoztak, a 2000-es pápamobil szériaváltozatát Thesis néven forgalmazták, ám a hangzatos név sem mentette meg a bukástól az elegáns limuzint.

Ami biztos, hogy eldőlt a háziverseny, mert az Alfa az első menetben kiütötte a Lanciát, talán nem véletlenül, hiszen az egykor legendás márka mintha másfél évtizede mellékvágányon döcögne, mert sem neve, sem formája nem adta vissza az egykori rali legenda hangulatát. A menedzsment hibája, hogy folyamatosan pusztultak az ős Lanciák DNS-ei.

Az utolsó Deltaként ismert, de ma már nem gyártott modell kicsit futurista, kicsit családi kocsi, de öreguras fazonja nem aratott sikert, különösen azok között, akik gyerekként rajongtak a ralik királyáért. Pedig pont erre a korosabb nemzedékre számított az olasz márka és a a tulajdonos Fiat-Chrysler Automobiles konszern vezetése. Nem jött be a Lancia jelvényes amerikai Chrysler, és már a minik piacáról is kivonult a cég, mely egyetlen megmaradt modelljét, az Ypsilont, a Fiat 500-assal együtt gyártotta a lengyelországi Tichyben.

A remény halál meg utoljára és talán a legendás olasz márka is megújul, ezt bizonyítja a tulajdonos

Stellantis vezérkarának értékmentő akciója, melynek első lépéseként bevetették a Pu+Ra HPE tanulmánymodellt. A név a letisztult (pure), és radikális formanyelvre utal, a HPE pedig a high power electric, vagyis nagyteljesítményű elektromos szavak rövidítése.

És nem mellékesen a HPE fémjelezte majd félévszázada a Lancia sportos kombiját. A HPE a high performance estate szavak kezdőbetűnek rövidítéséből született és ez fémjelezte a legendás Lancia Betát.

Megjelenésében a Pu+Ra HPE a sikeres őst, a ralimodellt idézi, ám technikájában már XXI. századi autó. Műszaki oldalról csak annyit árult el az olasz márka, hogy a 2024-ben bemutatkozó Ypsilon alapjaira épül és természetesen elektromos hajtású lesz. 2026-tól már csak akkumulátoros elektromos (BEV) autókat mutat majd be a Lancia, és a következő Delta 2028-as színre lépésével lezárul a belsőégés motorok korszak.

A Pu+Ra HPE tervezői a 2024-ben debütáló új Ypsilonról csak annyit árultak el, hogy hatótávolsága 700 kilométer, akkupakkja gyorstöltéssel tíz perc alatt tankolható 80 százalékosra, energiafogyasztása pedig pedig 10 kWh/100 kilométer.

A kevés száraz műszaki adatnál izgalmasabbak formai megoldásai, melyek hatékony üzemmódját is segítik: áramlástanilag optimalizált karosszéria, alacsony tetővonal, két digitális külső tükör, burkolt fenéklemez, valamint optimalizált súrlódású és minimális légellenállású négy Goodyear abroncs.

Nem spórolt a cég a digitális rendszerek ismertetésével: asound, air, light augmentation (azaz hang-, levegő- és fényjavítás ) kifejezés betűszava a SALA rendszer minimalista érintőfelületén vezérelhető többek között a klíma, infotainment, valamint a külső/belső világítás.

A klasszikus szórakoztató üzemmód online kapcsolattal biztosít hozzáférést filmekhez, játékokhoz közösségi csatornákhoz.

Az új Chameleon rendszer a külső környezeti viszonyokhoz igazítja az utastéri hangulatot, aminek része az elektrokrómosan elsötétíthető belsőtér.

Stellantis fejlesztésű adalék a mesterséges intelligencia alapú vezérlés, mely előjelzi a vezető és az utasok hangulatát, vagyis testre szabott prediktív élményt ad, ennek neve TAPE, amit az tailored predictive experience szavak kezdőbetűiből kreáltak.

A Lancia Pu+Ra HPE fő erőssége a formája, amit a Cassina luxusbútor-márka csapatával kreáltak. Az autóiparban szokatlan megoldások eredetire sikerültek, mert nem csak a kerekeken dominál a kör alakzat, hanem a tetőablakon, az első és hátsó ülések kezelőfelületein, a műszerfal is félköríves.

Különösen jól áll az autó hátulján a Stratost idéző körlámpás világítás és a lebegő Lancia felirat.

A Lancia Pu+Ra HPE utastéri felületei hetven százalékban fenntartható forrásból származnak: az ajtópanelek márványporból és újrahasznosított szövetből készültek, a nemes ásvány megjelenését puha tapintással kombinálva, miközben vízálló. A kerek asztalkákat biocellulóz-acetátból gyártják, az utastér hátsó felét krómmentesen cserzett nubukbőr és fahulladékból előállított berakás borítja, a padlószőnyeg természetes gyapjúból készült.

Fotók: Stellantis/Lancia

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....