pártautók

Daimler és ZIL helyett páncélozott Škodát akart az elnök

2023.10.01.

A csehszlovák, cseh államfők 1926-óta használnak hazai gyártású autókat, elsőként Škodák viselték a P-1es rendszámot.

 

Az esseni Techno Classica sztárja volt a Škoda Hispano-Suiza 25/100-as, mely elnöki autóként is szolgált, de nemcsak magas beosztása miatt érdekes járműtörténeti darab. A Laurin & Klement cégből 1925-ben alakult a Škoda Auto nagyobb kocsikkal akarta bővíteni termékkínálatát, ezért partnert keresett.

A spanyol Hispano Suiza luxusmárkával történt megállapodás keretében 1926 és 1929 között száz H6B típust szereltek össze Mladá Boleslavban, 25/100-as jelzéssel. A 6,6 literes, soros hathengeres motorral százas tempóra volt képes a 3,7 méteres tengelytávú, 2 tonnás Skoda.

Bejött az üzlet a spanyol márkának, mert a Škodánál gyártott száz Hispano Suiza autóból harminchat Csehszlovákiában maradt, egyik vásárlója pedig Tomáš Garrigue Masaryk elnök volt, aki 280 ezer koronát fizetett az autóért.

Az autók többsége a háború idején eltűnt, megsemmisült, a fennmaradt példányok egyike 2010-ben került a Škoda gyári múzeumának gyűjteményébe. A 469-es alvázszámú autót eredetileg Robert Mandelík, a csehszlovákiai cukorfinomítók szövetségének elnöke vásárolta 1928. szeptember 22-én, az autót a második világháború után tűzoltókocsivá alakították, majd új tulajdonosa 2019-ben restauráltatta eredeti dokumentumok és a gyári archívum könyvei alapján.

A csehszlovák állami járműflottában több Tatra modell is szerepelt. A Tatraplan 77-est idézte az 1935-ös csepp formájú Skoda 935, ám az igazgató Karel Hrdlicka nem kedvelte a farmotoros konstrukciót, amit 2 literes, 4 hengeres OHV motor hajtott. Az áramvonalas prototípust azért is elkaszálták, mert akkoriban már készültek a Superb sorozatgyártására, a modellből több is szolgált a protokoll flottában.

A két márka közös története a háború után folytatódott, mert pártutasításra a Tatra személykocsi- gyártósait áttelepítették a Škodához, hogy Koprviniceben több teherautó és terepjáró készülhessen. 1951-52-ben kétezer Tatraplant szereltek össze Mlada Boleslavban.

VOS protokoll autó a Skoda múzeumben Fotó: Boros Jenő

Edvard Benes csehszlovák államelnöktől Klement Gottwald örökölte a pozícióval járó Daimler személyautót, ám ő inkább hazait akart. A megbízást a katonai járművekre szakosodott VOS (Vladny Osobny Special/Speciális Kormányzati Járművek Gyártója) kapta.

Az első csehszlovák elnöki autót a harci járművek szakértője, Oldrich Meduna mérnök tervezte.

A P-1 rendszámot sokáig Škoda viselte: az első VOS jelzésű modell 1948-ban készült 5190 köbcentiméteres, 110 kW teljesítményű Praga motorral, mellyel 115 km/h tempóra volt képes. A Škoda VOS több alkatrésze a korábbi protokoll autót szállító Tatra művektől származott, páncélozott karosszériája a Karosa üzemben készült.

A Škosa VOS hosszabb, páncélozott változata 52 mm vastag golyóálló ablakokkal volt ellátva, a 4,4 tonnás, 5,7 métere hosszú, 1,95 méter magas és 1,75 méter széles VOS modellből 1950 és 1952 között 107-et gyártottak. Ilyet használt Klement Gottwald (1896-1953) és Antonín Zápotocký (1884-1957) csehszlovák elnök.

A légkondicionálós változatból jutott Mao Ce Tung kínai pártfőtitkárnak, ez a darab a pekingi katonai múzeumban látható.

A Škoda VOS egy példánya a Mlada Boleslav-i márkamúzeum kollekciójában található.

A következő évtizedekben, egészen a vasfüggöny 1989-es lebontásáig a prágai várban túlnyomórészt a szovjet ZISz és ZIL modellek szolgáltak állami pártvezetői protokoll autóként. Az ezredforduló után ismét komoly szerepe kapott a Škoda Superb az állami flottában.

1993-ban, a független Cseh Köztársaság megalakulása után a márka visszatért az állami szolgálatba. Václav Havel (1936-2011), emberi jogi aktivista, későbbi államelnök nagy autórajongó volt. Többször személyesen tesztelte a legújabb Škoda modelleket, többek között Feliciát, Fabiát, Octaviát és a Superb első generációját.

A Havelt követő Václav Klaus két hivatali ciklusa alatt (2003-2013) a Superb I és Superb II modellcsalád limuzinjait használta. Kilencven évvel a Škoda Hispano-Suiza után több hazai márka is szolgált az állami járműflottában, 2016-ban Miloš Zeman elnök kapta meg a legújabb Superbet.

Miloš Zeman cseh elnök harmadik generációs Škoda Superbjét at prágai várban adták át 2015 nyarán: Black Magic színű topfelszereltségű Laurin & Klement modellt 2.0 TSI/206 kW benzinmotor hajtja DSG hétfokozatú automata sebességváltón át. A cseh állami vezetésnek mindig a legújabb Superb modellt szállítja a Škoda.

A Škoda újkori Superbjének első generációjával 2003-ban állt a cseh elnök szolgálatába. A harmadik generációs Superb 2015 júniusában került az elnöki flottába, az immár negyedik generációs elnöki Superbet 2022. áprilisban mutatták be a prágai Nemzeti Műszaki Múzeumban.

Ez is a leggazdagabban felszerelt Laurin & Klement változat, melynek mind a négy kerekét a 7 fokozatú DSG váltón át hajtja a 2 literes, 206 kW (280 LE) TSI benzinmotor.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
Szombathely térségében történt a súlyos baleset – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.16
A HangZóna mai vendége Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. ..
2024.05.16
Közel huszonkétezren látogattak el az idei Balatonfüred Concours d’Elegance-ra, amelyet a BMW Group....
2024.05.16
A „Terminál” a valóságban.   ..
2024.05.16
A Netrisk szerint a dízelmotoros, benzines, hibrid és elektromos új autók esetén az átlagdíj az....
2024.05.16
A szegedi Csonka János Technikumban tanul az ország két legjobb autószerelője és a legügyesebb....
2024.05.16
A Mazda Motor Corporation közzétette egész éves pénzügyi, illetve értékesítési eredményeit, és a....
2024.05.16
Az új Opel Frontera világpremierje után kiderült, hogy a SUV tisztán elektromos hajtású változata a....
2024.05.16
Összeütközött két kisteherautó Balatonkenesén, a Fő utcában – jelentette az Országos....
2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....