e-mobilitás

Didergő villanyautósok

2023.10.12.

Köztudott, hogy az akkumulátoros-elektromos gépkocsik fűtése leszívja a hajtóakkut, és drámaian lecsökkenti a hatótávot. De konkrétan mennyivel? Választ a német autóklub, az ADAC saját vizsgálatáról szóló cikkből kapunk. Télen nem sok jóra számíthatnak az e-autósok: lassan, nem kellően és korántsem egyenletesen melegszik fel az utastér, nem árt jól felöltözni, különösen hosszabb utazásra.

 

Nagyszerű dolog az elektromos autó, nála csak a belsőégésű motoros jobb… Évtizedekig hozzászoktunk, hogy az utóbbi jól bírja a hegyes, akár magashegyi utakat, könnyedén vontat utánfutót, egy tankkal kimegy a világból, és a hideg évszakban kellemesen melengeti utasait. Az utóbbit a motorban elégetett benzin, gázolaj veszteséghőjéből teszi – hatásfoka messze elmarad a száz százaléktól, jobb kályha, mint hajtómű. Ez persze hátrány, de ha megnézzünk a villanyautó hatékonyságát, ott is vannak veszteségek, az áramfejlesztésnél, transzformálásnál, a töltőberendezésben, tehát energetikai szempontból egyik sem győz kiütéssel. 

Visszatérve a novembertől márciusig tartó időszakra, sokan emlékeznek még, milyen nyomorúságosan gyenge volt a léghűtéses, kis teljesítményű VW Bogár, Trabant és Polski Fiat fűtése, nem ártott plédet teríteni az ülésre, és ráhajtani lábunkra. Milyen visszás, hogy a korszerű, a fenntarthatóság zálogának kikiáltott, kirívóan drága elektromos autókkal ugyanitt tarthatunk. Némiképp természetes ez, hiszen szintén a benzin-dízel korszakból tudjuk, hogy az akkunak ellensége a hideg, hányszor kellett megbikáznunk, mikor nem tudta beindítani a motort. Ha nincs tank a kocsiban, egyedül az akkura vagyunk utalva, amely sokkal kevesebb energiát képest tárolni, mint egy üzemanyagtartály.

Az ADAC különböző kategóriákból hét modellt vitt be mínusz tízfokos hidegkamrába, 16 órás időtartamra, utána húsz fokra fűtötték fel az utasteret. Megmérték, meddig tart a folyamat, mennyire egyenletes lett a hőfok az első és a második üléssorban. Mivel nem kell megvárni, hogy bemelegedjen a dugattyús motor, a tesztelt elektromos autók szellőzőiből nagyon hamar kezdett áradni forró levegő – a műszerfali rácsokból öt perc alatt 40 fokos levegő áramlott a volánra. A célhőfokot 12 perc alatt érte el a BMW iX, a VW ID.3 és a Hyundai Kona Elektro kissé később, a Fiat 500e, a Renault Zoe, a Tesla Model Y és a VW e-Up túllépte a fél órát. Ezalatt már beérhet munkahelyére valaki, még mindig vacogva. 

Vannak különbségek a kipróbált kocsik hőszigetelésében, egyesek lassan hűlnek le, rövid parkolások alatt, például élelmiszerboltnál, tehát kevesebb hőt kell pótolni, nem annyival romlik a hatótáv. Az ADAC vizsgálata szerint e diszciplínában a BMW és a VW ID.3 volt a legjobb, öt perc fűtéshiány után 16, illetve 15 fok volt a belső hőmérséklet, valamint fél óra múlva 10, illetve 9. A többiek hamarabb és nagyobb mértékben hűlnek le.

Feltűnt, hogy néhány típus utasterének hátsó részében félórányi fűtés után sem lett meleg – egyrészt spóroltak a gyártók a befúvókkal, és olyan stratégiát programoztak a vezérlésbe, hogy a hatótáv kapjon prioritást. Valamennyi tesztautó 1,5 - 2,3 kW-ot használt el a próbafűtésre – ha valaki, extrém forgalomtorlódásban tíz órát kénytelen állni, 15 - 20 kWh energiát veszít akkumulátorából. Ennyit probléma nélkül viselnek el az aktuális villanyautók, feltéve, hogy a kényszerszünet elején legalább félig fel volt töltve az akku. 

A vezető is befolyásolhatja az eredményeket. A légfűtés mellett melengetheti magát a kisebb energiafogyasztású ülés- és kormánykerék fűtéssel is. Néhány jármű kínál „Driver only“ módot, amely célzottan a vezetőhelyet fűti fel. Az Eco mód is takarékoskodik a fűtőteljesítménnyel – eszkimók, lékfürdőző emberek előnyben… 

Sokat számít, hogy valamennyi e-autó alapkivitelében van álló helyzeti előfűtés, töltés közben, aki (netán fűtött) garázsában tölti az akkut, illetve munkahelyének teremgarázsában, nem kell számolnia jégtömbbé fagyott kocsijának kiolvasztásával, felfűtésével. Hiszen ez a hálózatról megy, nem az akkutól, megkíméli a hatótávot. Az egészet okos telefonjának appjáról állíthatja be. Utcán parkolók csak irigyelhetik őket.  

Az ADAC másik tesztje tisztázta, hogy hány százalékkal csökken villanyautók hatótávja plusz 14 fokhoz képest mínusz hétben. Íme, az adatok: 




Hatótáv

+14 °C km

- 7 °C km

Veszteség %

Fiat 500e

244

182

25

Renault Zoe

351

244

30

Hyundai Kona e

215

147

32

Ford Mustang Mach-E

300

202

33

Lexus UX300e

224

141

37

Nissan Leaf e+

332

210

37

VW ID.3

324

162

50

Összességében nem vészes a kép, nem kell megfagyni egy villanyautóban, de erős hidegben jól fel kell öltözni, különösen a mostohán kezelt hátsó ülésen utazó gyerekekre ajánlatos vigyázni. Még egy szempont: tél idején, hosszú utazás előtt, belsőégésű motoros autóba is érdemes bepakolni, pufi dzsekit, prémsapkát, síkesztyűt, gumicsizmát, néhány takarót, hogy ne dermedjünk meg, ha leáll az autópálya, országút forgalma. Az e-mobilitás pionírjai fokozottan ügyeljenek e biztonsági óvórendszabályokra, az sem lenne kellemes, ha vészesen lemerülne az akku, mire tovább lehet indulni, ne kelljen az első lehetőségnél jó hosszú időre félreállni akkut tölteni. 

Mindennek két oldala van: az elektromos jármű helyi emisszió nélkül közlekedik, de ha jégvirág-csokorral üdvözli reggelente gazdáját, az csak sokára olvad le róla. 





 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....
2024.05.02
Az észak-amerikai tevékenységének bővítése során a Volkswagen-csoport fokozza együttműködési....
2024.05.02
A Székesfehérvári Járási Ügyészség vádat emelt azzal a férfival szemben, aki közel 10 km-en át....
2024.05.02
A Tesla megkezdi a Cyber Odyssey körutat Európában, melynek keretében sok országban, így nálunk is....
2024.05.02
A Győri Járási Ügyészség vádat emelt egy 38 éves férfival szemben, aki a korábbi közlekedési....
2024.05.02
És van rá logikus magyarázat.   ..
2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..