Bemutató

A digitális korszak autója a VW Golf VIII

2019.10.25.

Ez már több egy autótípus nemzedékváltásánál, helyesebb korszakváltásról beszélni, hiszen mesterséges intelligenciát kapott a „vas”, az új Golf már az okostelefon, az okosotthon világába illik bele. Vezetőjét nemcsak segíti, támogatja, kényezteti, hanem akár helyettesítheti is.

Mindig különösen érdekes a Volkswagen Golf egy-egy új generációja, hiszen az akkoriban már az ósdiság megtestesüléseként számon tartott Bogarat 1974-ben leváltva, a kompakt kategória igazodási pontjává lett a napjainkig 35 milliós darabszámban gyártott autó. Egymást követő kiadásain jól lemérhető az igények és a műszaki lehetőségek változása: eleinte klasszikus gépezet volt, ma már jóformán számítógép-periféria. Szinte azt mondhatnánk, hogy életet lehelt bele a digitalizáció, a Golf emberi hangon beszélget gazdájával, igyekszik kitalálni gondolatait, eszközből asszisztenssé lépett elő.

Annyira így van ez, hogy Münchenben, a műtermi bemutatón, alig ejtettek szót acélról, praktikumot meghatározó adatokról. Intézzük is el gyorsan azt, ami autó a Golfban: fő méretei nem változtak (4284/1789/1456 mm, tengelytáv 2636 mm), miként vélhetően tágassága, teherbírása, futó- és kormányműve sem. Homlokfelülete mégis csökkent valamelyest, és kiválónak számít a 0,275-ös légellenállási alaktényező. A motorválaszték viszont a kategória legszélesebbje lett, benne ötféle hibrid (48 voltos lágy hibrid eTSI és konnektoros hibrid eHybrid) áll rendelkezésre. A hatékonyság jegyében a fogyasztás és az emisszió 12 százalékot elérő csökkenésével számolhatnak a különféle változatok vevői. Az viszont már kérdéses, hogy mennyire felel meg a kíméletes autózás nemes eszményének a legpotensebb eHybrid, a GTE a 245 lóereje, nem beszélve a 90-től 300 lóerőig terjedő teljesítményskála felső végéről… Ez volna a fenntarthatóság záloga?

A kijelzőket és a kezelőszerveket következetesen digitalizálták, a vezető előtt a grafikus, konfigurálható Innovision Cockpit szinte folytonos, tíz és nyolc colos képernyői egyesítenek mindent, ami a tájékoztatáshoz, szórakoztatáshoz és a sokféle funkcióhoz szükséges. A VW-nél újdonságnak számít a szélvédőre vetített kijelzés. A kapcsolókat érintőfelületek váltották fel, minden érzésre, ösztönszerűen használható, de még nagyszerűbb lehetőség beszédben intézni sok mindent. A „Halló Volkswagen!” megszólításra „Igen, kérem?” és „Mit szeretne?” kérdéssel válaszol a Golf. Elnavigál a bemondott helyre, befűt a „Fázom!” szóra, méghozzá kifinomult mikrofonjaival érzékelve, hogy a vezető vagy az utas jelezte igényét, és ennek megfelelően állítja a klímát.  

Virtuális útitársnőnk Alexa, egy internetes applikáció, „aki” a felhőben tárolt adatbázisból tud megválaszolni mindenféle kérdést, vagy a távolból működteti az okosotthon különféle háztartási berendezéseit. Az autó személyes beállításai, mint az üléshelyzet, a kedvelt hőfok, a rádióadó, a hangulatvilágítás, a kijelzők konfigurálása, szintén a felhőben vannak, és bármikor lehívhatók – akármelyik családtag ül a volánhoz, a „saját autóját” vezetheti.

Valamennyi okosságot lehetetlen itt felsorolni, csak érzékeltetésül mutatok rá néhányra. Az állandó online-kapcsolatú Golf „We Connect” alapszolgáltatása tesz lehetővé streaminget, webrádió-hallgatást, a „We Upgrade” jóvoltából utólag is élesíthetők funkciók, rendszerek, és az okostelefon nyugdíjba küldheti az autókulcsot. Apró, de fontos újítás, hogy sötétben nem kapcsolható ki a mozgó autó világítása – téves kezelés kizárva. A duplakuplungos váltó kicsinyke kapcsolókarja már csak elektromos impulzusokat küld, és akár lassú előremenetben is tolatásba mozdítható, a többit elintézi az elektronika.

Miközben megtartották a futómű alapkonstrukcióját, bejött az aktív DCC szabályozás, INDIVIDUAL, COMFORT, ECO és Sport módokkal. Lesznek összkerékhajtású kivitelek is.   

Európa első autótípusaként kapta meg, szériában, a Golf VIII a Car2X kommunikációt, amellyel más járművek és a közlekedési infrastruktúra jeleit fogva segít elkerülni baleseteket. Pozitív, hogy már alapkivitelben is jár a sávtartó és az előteret pásztázó rendszer. Egy további asszisztens bekanyarodáskor védi ki a karambolt a szembe jövőkkel: nemcsak látható és hallható jelzésekkel figyelmeztet, hanem állóra is fékez, ha kell. Mindez akkor érvényesül, ha egyáltalán akar vezetni az ember. Ha nincs kedve hozzá, 210 kilométeres sebességig vállalja át a kormányzást, a gázadást és a fékezést a Travel Assist. A többi járművet vakítás nélkül körülvilágító mátrixfényszórót szintén LED-es hátsó lámpa és dinamikus futófénnyel villogó irányjelző egészíti ki, miközben az utasteret sokféle hangulatvilágítás valamelyikével lehet feldobni.

Mindezek ismeretében nem tűnik elrugaszkodottnak a Volkswagen állítása, miszerint a nyolcadik Golf új korszakot vezet be az autózásban, azáltal, hogy tömegmodellben tesz elérhetővé átfogóan összerendezett digitális szolgáltatásokat, gyökeresen megreformálva az autókezelést. Van akkora az előrelépés, mint anno a Bogártól a Golfig? Talán igen – egy más autóvilágba érkezik az ember.  

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....