Audi PB18 e-tron tanulmány

Elektromos és quattro: íme a jövő az Auditól

2019.02.28.

Megsimized, és kinyílik. Gombnyomásra, kormányostul úszik középre az egy ülés. Amúgy pályafókuszú versenygép az Audi PB18 e-tron.

Mivel még éppen nem volt 8 óra, amikor megnyitották volna hivatalosan is a standot, a lelkes autótörölgetők táborába csatlakoztam be azért, hogy néhány képet lőjek az Audikról és Porschékról még kora reggel, a nagy forgatag előtt. Óvatosnak kellett lennem, hiszen ugyan van magyar programozó a Forma 1-nél, illetve a Porsche design igazgatója is magyar – amelyek igen dicséretre és elismerésre méltó tények -, csak én voltam az a makacs, akire kétszer szólt rá a személyzet, hogy tessék megvárni a nyolc órát, amikor „nyit” a stand. Szóval óvatosan ezzel a hírnév dologgal, nem szeretnék akárkikre szégyent hozni magyarként!

De mégis ki a túró ne akarna lencsevégre kapni máris egy ilyen futurisztikus négykerekűt, mint ez a PB18 itt, kérem szépen? Mintha az ufók most helyezték volna az üvegkalickába. A Holdon nő a kínai gyapot, ezt az Audit meg egy távoli galaxisból dobták le az öreg kontinens legszebb világvárosának szívébe, Párizsba az idegenek. Jól látszik, hogy nemcsak a designerek, de a mérnökök is mindent beleadtak – azok a tervezők, akik köztudottan rettegnek a Teslától -, hogy valami ütőset készítsenek itt a Diesel-botrány meg a WLTP-s modellpaletta-nyírbálás idején.

A meghajtás tisztán elektromos. Hasonlít a klasszikus quattro-ra az összkerékhajtás, csak itt villanymotorok dolgoznak vektorvezérléssel, pályára optimalizált beállításokkal. A kocsi komplett tömege 1600 kg alatt van, amely a 800 V-os akksik mellett annyira nem is vészes: kompozit, alumínium és acél is felhasználásra került a karosszéria könnyedsége érdekében. Ami ezeknél is fontosabb technikai adat: 500 km-es hatótáv és akár 15 perces töltési idő, a nulláról maximumra „tankolva”. Hab a tortán a picivel több mint 2 másodperces 0-100-as sprint, illetve a 370 literes csomagtartó, amely a hétköznapokban is jól használható.

Apropó! A B-oszlophoz odaérinted a kezedet, majd jutalomfalatként kinyílik az első ajtó. Semmi kilincs! Aztán, a kormányon lévő gombbal csúszik ki és középre az ülés+kormány+műszercsoport kombináció egy egységként, ebbe a trióba pont beleillik még egy vezető is – ami elvégre nem árt.

Az elölről R8-asra, míg hátulról egy kicsit meghúzott vagy kihúzott A7-esre hasonlító jószág büszkén feszített az új R8 LMS koncepció mellett – ha már a klasszikus RS modellek kiszorultak a kiállított ínyencségek közül idén.

De izgalmakban így sem volt hiány, miután a klasszikus visszapillantók nélküli Audi e-tron is helyet kapott a standon. Ezt lestük meg Los Angeles-ben a világpremieren. Ára úgy 25 millió forint körül mozog, Németországban már ősztől rendelhető volt. Az árcédula hasonlít a Jaguar elektromos I-Pace modelljén lógóhoz, noha dinamizmusban kissé lemarad hozzá képest az e-tron: kevesebb, mint hat másodpercet vesz igénybe a 0-100-as sprint. A győri elektromotorok adta rendszerteljesítmény 300 kW és közel 700 Nm. Ez vajon elegendő ahhoz, hogy lepipálja a Mercedes elektromos SUV-ját?

A hatótáv növelésében kulcsfontosságú szerepet játszik a hatékony regenerációs fékezés és a jó visszatáplálás. Az e-tron ebben elég jó az Audi állítása szerint. Vagyis amint levettük a lábunkat a „gázpedálról”, máris intenzív motorfékkel csurgunk tovább.

Az Audi egyébként nemrég vagány koncepciót villantott a légitaxik terén. Az önvezető kocsitestbe drónon keresztól érkezik az utascella. Így egyszerre lehet egyesíteni a harmadik dimenzió adta mobilitási lehetőségeket és a lokálisan környezetbarát városi, elektrifikált, önvezető megoldásokat.

Az elektromos autók és a 3D nyomtatás térhódításával igen izgalmas jövő elé néz a mobilitás. Az marad talpon, aki komplett mobilitási szolgáltatóként tekint a közlekedésre – drónt foglalsz, tovább autózol, de közben meg is alszol valahol – vagyis a kerek egészet kell szem előtt tartani. Máskülönben nagyon megnehezítik a klasszikus autógyártók életét a jött-ment kínai startupok, akik mind anyagilag, mind darabszám-ügyileg jobb helyzetben vannak keleten – egy olyan piacon, ahol pár ezer tesztmodell nem tétel 1,3 milliárd emberre vetítve. S rövid távon gondolkozva, az áramjárta vonalat kissé hanyagolva, eközben bevetésre kész a biodízel üzemanyag a Volkswagennél.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....