páncélautó

Elektromos páncélos, avagy a félelem ára

2023.08.27.

Nincs titokzatosabb műfaj, mint a golyóálló autóké: egy kis történelem a legújabb apropóján.

Ütközéskor, boruláskor légzsák, biztonsági öv, fejtámla csökkenti a sérülésveszélyt, de mi véd meg az aknától, golyózáportól? A legpontosabb választ megtámadott politikusok adhatják meg. Például a spanyol miniszterelnök, aki ellen 1995. április 20-án követtek el Madridban brutális mennyiségű robbanóanyaggal merényletet: a 25 kilós távirányítású bomba José Maria Aznar Audi A8-asa alatt robbant, ám az ellenzéki politikus, későbbi kormányfő sértetlenül szállt ki a páncélozott limuzinból, melynek százméteres körzetében épületek dőltek össze, félszáz autóból lett roncs.

Az egykori egyiptomi elnök, Hoszni Mubarak S osztályú Mercedesét etiópiai látogatásakor terroristák támadták meg, a gyárilag páncélozott 560 SEL Guard megvédte, háláját levélben is kifejezte a német gyártónak.

1996. februárjában egy órán át kövekkel dobálták, kalapáccsal verték, kézifegyverekkel lőtték Hans Koschnick uniós követ autóját Mosztarban, de nem tudtak behatolni a 750iL Protection BMW-be, így az utasok testi sérülések nélkül megúszták a feldühödött fanatikusok támadását, mely biztosan lincselésbe fajult volna.

A példák is mutatják melyik három márka uralja a speciális járművek piacát, miközben egyre több a vetélytárs a golyóálló autók piacán, mert egyre nagyobb az igény. Ami biztos, hogy jó üzlet, bár az árak legalább annyira titkosak, mint a technológia és az ügyfélkör. Az biztos, hogy az alapmodellnél minimum kétszer drágább, mert újra kell gyártani minden darabot, méghozzá időigényes kézi munkával. Az árat befolyásolja a védettségi szint.

A védelmi fokozatokat V/B1-től V/B10-ig jelölik, a V/B4-es már ellenáll Uzinak és 44-es Magnumnak, ami legfeljebb utcai rablásnál elegendő. Komolyabb támadás ellen a V/B6-osnál kezdődik a megfelelő védelem, mert ezek páncélzata ellenáll a revolvergolyónál kétszer gyorsabb katonai lövedékeknek, valamint kézigránátoknak, robbanószerkezetek szilánkjainak.

Most a BMW olyat tesz, amit eddig még egyetlen autógyártó sem: piacra dobja páncélozott elektromos luxuslimuzinját.

A műfaj egyik klasszikusa 1978 óta valamennyi 7-es sorozat legújabb Protection modellje elektromos hajtású, ami különleges kihívás, hiszen az autók különleges védettsége már önmagában is komoly tömegtöbbletet jelent.

A különleges védelmet nyújtó járművek már rég nem csak páncélozottak, vannak golyóállóbb és könnyebb anyagok, márpedig az autó, és különösen egy elektromos esetében fontos a tömeg. Ha nehéz, nő a fogyasztása, ami jelentősen leszűkíti hatótávolságát, romlik manőverezőképessége, megnő fékútja, emiatt erősebb motort, futóművet és fékrendszert kell beépíteni,

Egyéb tartozékokról már nem is beszélve, hiszen külső támadás esetén nemcsak az aknák és golyózáporok ellen kell védeni az utasokat, hanem biztosítani kell a teljesen zárt utastér oxigénellátását is és tűzbiztonságát is.

Szeptemberben a müncheni IAA kiállításon tartják a világ első páncélozott elektromos luxuslimuzinjának premierjét. A BMW i7 Protection a német VPAM (Vereinigung der Prüfstellen für Angriffshemmende Materialien und Konstruktionen) tanúsítványa szerint teljesíti a VR9-es védelmi szabványt, ami a megrendelő kérésére némi felárért akár a maximális VR10-re növelhető.

Ennek a 7-es sorozatnak a fejlesztéskor már már tervezéskor figyelembe a védelmi igényeket.

A Protection Core az első páncélozott acélból készült BMW utascella: az önhordó védőkeretre épített ajtók, golyóálló ablakok és a páncélozott padlólemez kombinációja hatékonyan véd aknák, repeszgránátok és drónokra erősített robbanószerkezetek ellen.

A BMW i7 Protection két villanymotorjának rendszer-teljesítménye 400 kW/544 LE és 745 Nm forgatónyomatéka álló helyzetből 9 másodperc alatt gyorsítja százra a páncélost, aminek sebességet elektronikusan 159 km/órában maximálták. Az elektromos i7 Protection WLTP-szabvány szerinti hatótávja 591-625 kilométer,

A benzines variáns 48V-os lágy hibrid rendszerrel kiegészített V8 hengeres, 4,4 literes motorja 530 lóerős és 750 Nm-t biztosít, az ugyancsak összkerékhajtású Xdrive 6,6 mp alatt gyorsul százra és kétszáz feletti tempóra képes. Az önzáró biztonsági tartály sérülés esetén megakadályozza az üzemanyagszivárgást, így a tűzveszélyt. A 20 colos keréktárcsákra szerelt Michelin Pax abroncsok nyomásvesztés esetén az autó nyolcvanas tempóra képes.

A Protection modellek környezetét kamerarendszer figyelheti a pilóta és a testőr, az autó alapfelszerelése a motoros ajtónyitás, valamint az ablakok elektromos fűtése.

Az opciók között szerepel külső-belső intercom rendszer, digitális belső tükör, automata tűzoltó-berendezés, fényhíd, több villogó és akár két zászlórúd.

Átlagos külső, kiugró képességek, ezek jellemzik a műfajt, melynek egyik specialistája az INKAS. A kanadai cég egy Toyota Land Cruiser terepjárón mutatta be, hogy a VPAM-VR7-es minősítésű járművük ellenáll a legelterjedtebb automata lőfegyverek - géppisztolyok, gépkarabélyok, könnyű géppuskák - 7,62×51-es és 5,56×45-ös lövedékeinek.

Az INKAS Toyotája megkapta a Stanag 4569-es NATO szabvány 2-es szintű igazolását, ami a csapatszállítók és könnyű páncélosok utasterének robbanások elleni védelméről szól.

A tesztelt Land Cruiserre 780 különböző kaliberű lövedéket lőttek, felülről hat, alulról négy kézigránátot kapott, miközben alatta két aknát, mellette 15 kg-nyi TNT-t robbantottak fel.

Különleges megoldások is születtek a műfajban, az A8 L Security érdekessége volt az Audi által szabadalmaztatott vész-kiszálló rendszer, mely komoly baleset esetén segít. ha a vezető, vagy a hátsó utas megnyomja a leplombált vészkapcsolót és meghúzza valamelyik belső kilincset, akkor az ajtók zsanérjaiba épített pirotechnikai betétek lerobbantják a deformálódott karosszériáról az ajtót, ami így könnyen kinyomható ütközéskor, boruláskor.

Az Audi A8L utasterének páncélozása önmagában 720 kilogrammnyi, az üvegezés további 300 kilogrammnyi tömegtöbbletet jelent, a speciális védelmi felszerelések beépítése pedig autónként 450 munkaóra.

A W12-es, 500 lóerős teljesítményű és 625 newtonméter forgatónyomatékú benzinmotorral az Audi A8 L Security álló helyzetből 7,3 másodperc éri el a százas tempót és 210 kilométer/órás sebességre képes.

Népszerű modell a sivatagi gazdagok között a hatkerekű AMG G osztály, melyet a Texas Armoring páncélzat beépítésével V/B6+ védelmi szintre alakított, így a karosszéria védelmet nyújt AK-47-es Kalasnyikov és M16-os lövedék ellen. Az eredetileg 3,7 tonnás modell tömege másfélszeresére, ára többszörösére nőtt, másfél millió dollárért lehet megrendelni.

FotóK: Audi, BMW, Mercedes, Toyota, Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..