elektromos sportautó

Elektromos sokkolók ringen, közúton

2023.07.26.

Körrekorddal robbantott a prototípus, és a szériamodell sem marad el teljesítményben, csak példányszáma limitált.

A klasszikus brit sportkocsigyártók mellett a japánok is beszálltak a kiskategóriás elektromos sportkocsik versenyébe. Születési helyük igen csak távol áll egymástól, ellentétben koncepciójukkal, ami a klasszikus Lotus-zseni, Colin Chapman filozófiáját követi: könnyű súly, nagy teljesítmény. A benzines hőskorban ez egy tonna alatti tömeget jelentette, napjaink elektromos modelljeinél ez bizony jóval több.

Harminc éve kétszázas tempóra volt képes a hatszáz kilós Lotus Elan, legfrissebb utódai másfélszer-kétszer többet nyomnak a mérlegen, hála az akkucsomagoknak, viszont brutális teljesítményűek. A Formula-1-et is megjárt Max Chiltonnal a volánnál az első Spérling prototípus 2022-ben közel egy másodpercet vert a VW ID.R idejére, és 39,08-cal állított fel rekordot a Goodwood-i sebességfesztiválon. Az idei és immár szériamodell sem marad el teljesítményben, viszont példányszáma limitált.

Felesleges rákattanni darabonként 820 ezer fontos (359 millió Ft) alapárú McMurtry Spéirling Pure modellre, mert már mind a száz elkelt. Nem véletlenül, hiszen az ezer lóerős teljesítményű elektromos sokkoló többet tud mint a Forma 1-es pályagépek, hiszen az ott betiltott műszaki megoldásokat is alkalmazzák a mindössze egytonnás autóban, ami álló helyzetből másfél másodperc alatt éri el a százas tempót és 300 km/h sebességre képes.

Minden kiló tömegére jut egy lóerő, és relatíve könnyű súlya ellenére is iszonyatos a kanyarstabilitása, mert a sorozatgyártású Spéirling Pure modell is megkapja a kivételes tapadást biztosító ventilátoros leszorító rendszert, ami 3G-s oldalirányú gyorsulást enged miden sebességtartományban, überelve a Formula futamokon engedélyezett diffúzorokat, légterelőket

A karbon monocoque váz köré tekert U alakú 60 kWh-s akkumulátorcsomag táplálja a kétmotoros hátsó tengelyhajtást. A 3,4 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,05 méter magas Spéirling Pure együléses pilótafülkéjébe sirályszárnyas ajtókon keresztül lehet beszállnia az akár 2 méter magas, 150 kilós sofőrnek.

Rendszámot nem kaphat, tehát csak versenypályán, a McMurtry márkakupán indulhat a Spéirling Pure, ami egy töltéssel 10 körre képes a Silverstone National pályán, aztán 20 perc tankolás következik a bokszban. Hajtáslánc monitorján válogatni lehet hosszabb szakaszos, vagy nagyobb teljesítményű program között, utóbbinál 300 km/h tempóra képes.

A Spéirling elektronikai rendszerét összekötő kábelkötege 35 százalékkal könnyebb, mint a prototípusé és kisebb (18 colos) felnik is további súlycsökkentést eredményeztek. Állítható a kormánykerék és a pedáldoboz, vagyis minden a pilótához igazítható, már ha képes megfizetni a gépet és a nevezési díjat GT1 Sport Club részeként megrendezésre kerülő Spéirling Pure futamokra.

A legtöbb ringen már korlátozott a zajszint, ám villamoshajtásúakkal akár késő este, sőt éjszaka is lehet pályanapot rendezni.

Közúti közlekedésre is alkalmas, de a Spéirling Pure modellnél kevesebbet tud a klasszikus brit sportkocsi 2025-ös ajánlata: a Caterham karosszériája némi Bentley és Lotus hatást sugall, ami nem baj, sőt, viszonylag szolid méreteivel is elegáns megjelenésű.

A brit Project V a Caterham formája a dizájnigazgató Anthony Jannarelly műve, a prototípust az ldesign készítette, a sorozatgyártásra még két évet várni kell.

Az egyszerű konstrukció egyetlen 200 kW-os (272 LE) villanymotort kapott, 55 kWh kapacitású akkumulátora az első ülések elé és mögé került, hogy mélyebben ülő vezetővel is javuljon stabilitás. A lítiumion-egység 150 kW-tal tölthető, 20 százalékról 80 százalékra 15 perc alatt.

Az 1190 kilogrammos menetkész tömegű Project V álló helyzetből 4,5 másodperc alatt éri el a száza és végsebessége 230 km/óra, WLTP szerinti hatótávolsága 400 km.

A menetkész tömeg minimalizálását könnyűszerkezetes konstrukcióval érték el: az alumínium vázszerkezetet kompozit elemekl borítotják, és spóroltak az utasokkal is: a Project V 80 ezer fontos (36 millió Ft) alapváltozata 2+1 üléses, a négyszemélyes kivitel már feláras.

A digitális műszeregységen három üzemmódot (normál/sport/verseny) kínál, a Project V állítható futóművet, elöl 19, hátul 20 colos kerekeket kapott, az autó hossza 4255 mm, szélessége 1893 mm, magassága 1226 mm, tengelytávja 2581 mm.

A mezőny legfrissebbje és másfél tonnájával a legnehezebbje a Aim Company sportkocsija. A japán cég negyedszázada fejleszt benzinmotorokat, de napjainkban már elektromosra váltott: az APM200-hajtásláncra épített AIM EV Sport 01-es hátsókerék-hajtású modell két villanymotorjának rendszerteljesítménye 360 kW (490 LE), maximális forgatónyomaték 740 Nm.

A stabilitás és a helykihasználás miatt miatt négy csomagban építették be a 81 kWh összkapacitású akkumulátorokat, melyekkel 1425 kilogrammot nyom a kétüléses gép.

Az alumínium csővázra épült karbon-kompozit utascellát szénszálas laminátumból készült elemek borítják. A 2,4 méteres tengelytávú szárnyas ajtós kocsi hossza 3,9 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,2 méter.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
És van rá logikus magyarázat.   ..
2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....