vezetés közben

Életveszélyes álmosság - ne üljünk fáradtan volánhoz

2016.02.02.

2014-ben 290 baleset történt annak következtében, hogy a sofőr elaludt a volánnál. Ez a statisztikai adat egy új jogszabályt is életre hívott: 2016-től alvásteszten is meg kell felelnünk, hogy jogosítványhoz jussunk. A volán mögötti álmosság komoly veszélyt jelent, hiszen reflexeink olyan mértékben lelassulnak, mintha alkoholos befolyásoltság alatt állnánk. Ha ittasan eszünkbe sem jut vezetni, fáradtan miért kockáztatnánk? A Generali a Biztonságért Alapítvány most összeszedte a tudnivalókat a volán mögötti fáradtságról.

Alvásvizsgálatok a balesetek elkerülésére

A vezetés közbeni fáradtság súlyos következményeit 2015-től jogilag is igyekeznek visszaszorítani:  a jogosítvány megszerzéséhez és megújításához szükséges egészségügyi alkalmassági vizsgálatok idén már a légzészavart is szűrik. Ha ugyanis a háziorvosi  teszteken felmerül az alvás közbeni légzészavar gyanúja, alapos alvásvizsgálatokra kötelezik azt, aki vezetői engedélyt szeretne. Ezekkel a vizsgálatokkal ugyanis teljes bizonyossággal kimutatható az alvászavar, más néven az alvási apnoé.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint a teljes magyar felnőtt lakosság 2-4 százalékát érintő betegség valójában az alvás közben ki-ki maradó légzést jelenti.  Az ebben szenvedők éjszaka többször is felébredhetnek, illetve alvási fázisaik sem kellően mélyek, ezért napközben kialvatlanok lehetnek. A kialakult krónikus fáradtság pedig negatívan befolyásolhatja a vezetési képességeiket.

Rövid kihagyás is életveszélyes lehet

A súlyos fáradtság, kimerültség miatt akaratlanul is le-le bukhat a fejünk. Az úgynevezett mikroalvás rövid ideig, általában 1-5 másodpercig tartó mély, öntudatlan állapotot jelent, ami a volán mögött végzetes kimenetelű lehet. Egy 90-100 km/óra sebességgel haladó járművel ez alatt a  pár másodperc alatt 100-150 métert is megtehetünk mindenféle kontroll vagy irányítás nélkül. Nem kizárt azonban az akár 30 másodpercesre elnyúló mikroalvás sem.

Fáradtság a téli hónapokban

Nem kell azonban alvásproblémákkal küzdenünk ahhoz, hogy a hosszú téli hónapok alatt a napközbeni fáradtság és aluszékonyság vegyen erőt rajtunk: a tél során jóval kevesebb napfény ér minket, kevésbé változatosan és vitamindúsan étkezünk, valamint sokkal kevesebbet mozgunk a szabadban. Ennek következtében szervezetünk legyengülhet, kifáradhat, koncentráló képességünk csökken, reflexeink lassulnak, reakcióidőnk megnő.

Megoldások és praktikák

Lehetőség szerint ne induljunk útnak fáradtan. Ha hosszabb utat tervezünk, célszerű kialudni magunkat előtte. Ha út közben mégis elkap minket a fáradtság, álljunk meg egy rövid pihenőre. Semmiképp ne az út mellett parkoljunk le, keressünk egy félreeső parkolóhelyet vagy egy út menti pihenőt.

Hosszabb, monoton útszakaszon történő vezetésnél megelőzésként, még fáradtságérzet nélkül is ajánlott két óránként 10-20 perces szünetet tartanunk és a járműből kiszállva megmozgatni végtagjainkat, hogy felfrissítsük a vérkeringést. Fogyasszunk megfelelő mennyiségű folyadékot, ha kell, együnk egy keveset. Szellőztessünk többször, hideg időben is inkább mérsékeljük a fűtést a jármű utasterében és melankolikus zene helyett pörgősebb ritmusokat válasszunk.

Ha egyedül vezetünk, és nem ül mellettünk egy figyelmes és szórakoztató útitárs, a technika is segítségünkre lehet: ma már számos, a sofőr éberségét figyelő eszköz kapható. A fülre rakható készülékek közös tulajdonsága, hogy éles hangot adnak ki, ha a vezető feje 15–20 fokot előrebillen, vagyis vélhetőleg elszundikál. Emellett az autógyártók is igyekeznek olyan berendezéseket kifejleszteni, melyek megakadályozzák a vezetés közbeni elalvást. Ezek az eszközök figyelik például a szem- és fejmozgást, az elalvásra utaló, természetellenes kormánymozdulatokat, és szükség esetén riasztással hozzák újra éber állapotba a sofőrt.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.12.16
Gőgös Károly Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.12.16
A Toyotához tartozó Daihatsu bemutatta a Terios harmadik generációját. ..
2017.12.16
Az M70-es autóút Letenye és Tornyiszentmiklós közötti szakasza a Zala megyei Csörnyeföld közelében....
2017.12.16
2018. január 1-jétől az osztrák Generali is a cégcsoport közép-kelet-európai régióját (Generali CEE....
2017.12.16
Az Allison Transmission a héten jelentette be Szalavári Ottó kinevezését a globális marketing....
2017.12.16
Bajók Gábor egyike azoknak, akik részt vehettek a rendszerváltás utáni években az újkori hazai....
2017.12.16
A Waberer’s és a MOL Magyarország két évvel meghosszabbította évtizedes együttműködését. A 2019.....
2017.12.16
Ismét járható az M1-es autópálya a főváros felé a 107-es kilométer térségében, ahol szombat reggel....
2017.12.16
A Skoda az elmúlt évben létrehozott Münchenben egy start-up-ot, a neve CareDriver, amely....
2017.12.16
10 éves születésnapját ünnepelte a kétszeres EB győztes, kétszeres angol bajnok OXXO Racing Team. A....