Toyota Motor Company

Elhunyt a zseni, aki minden korábbinál sikeresebb világcéggé tette a Toyotát

2018.01.11.

Tokiói otthonában 88 évesen meghalt a Toyota-dinasztia alapítójának unokája, Tojoda Tacuro, aki nélkül a cég talán soha nem vált volna azzá, ami: a világ legértékesebb és legmeghatározóbb autógyártójává

Tojoda Tacuro 1929. június 1-jén született Nagoja városában. Nagyapja, Tojoda Szakicsi (1867-1930) ebben az évben adta el forradalmi újdonságának, az automata szövőszéknek a szabadalmi jogait egy brit nagyvállalatnak, hogy fia (Tacuro édesapja, az ekkor 35 éves Kiicsiro) az így megszerzett tőkéből megvalósíthassa álmát, az automobil-fejlesztést és -gyártást. Az ifjú Tacuro tehát szó szerint egyidős a japán autóiparral.

Ő és bátyja, Tojoda Soicsiro (sz. 1925) együtt gyarapodtak a későbbi autógyárral, és magától értetődő volt, hogy mindketten kulcsszerepet vállalnak a családi cégben. Míg Soicsiro a gépjárművek gyártásával foglalkozó Toyota Motor Company és az értékesítésre alapított Toyota Motor Sales fúziójából létrehozott új nagyvállalatot, a Toyota Motor Corporationt tette sikeresen és harmonikusan működő szervezetté, Tacuro, aki 1992-ben követte bátyját a TMC elnöki székében, új, nemzetközi alapokra helyezte a csoport működését.

Soicsiro nélkül tehát ma nem létezne a Toyota, Tacuro munkássága nélkül pedig ki tudja, mikor vált volna a világ meghatározó autóipari vállalatává, a globális gazdaság egyik leginnovatívabb szereplőjévé.

Tacuro ugyanis, aki a tokiói egyetemen megszerzett gépészmérnöki diplomáját 1958-ban gazdasági tanulmányokkal egészítette ki New Yorkban (MBA diploma, 1958), meggyőződéssel hitte, hogy az autóiparban a nemzetközi együttműködéseké a jövő, ezért személyesen vezette azokat a tárgyalásokat, amelyek eredményeként 1984-ban megnyílt a NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.) kaliforniai üzeme, a General Motors és a Toyota vegyes vállalata. A TMC ekkor vetette meg a lábát az Egyesült Államokban, és honosította meg nem csupán saját gyártásában, de a General Motors üzleti kultúrájában és azon keresztül az egész észak-amerikai autóiparban a Toyota gyártási rendszert (TPS), a modern vállalatirányítási rendszerek atyjának tartott Lean rendszer közvetlen előfutárát.

Innentől kezdve Toyoda Tacuro volt a TMC nemzetközi tevékenységeinek élharcosa, a NUMMI első elnöke, aki sikeresen ötvözte a japán és amerikai vállalati kultúrát, és amelynek eredményeként 2008-ra a Toyota vált az Egyesült Államok legnagyobb autógyártójává. A vállalat észak-amerikai tevékenységei keretében a mai napig több mint 33 millió személygépkocsit és haszonjárművet állított elő, jelenleg az USA tíz helyszínén gyárt tíz különböző típust, valamint gépjármű-alkatrészeket és fődarabokat. Közvetlenül 36 ezer, áttételesen több mint tízszer ennyi, 360 ezer embernek biztosítanak munkát az Egyesült Államokban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.23
Teszteltük a kisebbik Skoda SUV-ot ..
2018.10.23
A Volkswagen és a Microsoft új stratégiai megállapodást kötött. A két cég együtt fejleszti ki a....
2018.10.23
Egy szentesi családi ház előtt álló személyautót lopott el egy helybeli fiatal, akit két társa....
2018.10.23
Boguljob Antanasijevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.10.23
Elsődleges információk szerint több ember megsérült abban a balesetben, amelyben két személyautó....
2018.10.23
A három vállalat együttműködéséből egy felelős nyersanyag-kitermelésre és innovatív gyártási....
2018.10.23
A ködös, borús, esős idő miatt megváltoznak a látási és útviszonyok. Időben készüljön fel az őszi....
2018.10.23
Sokszor sejlik fel bennem ez a gondolat, amikor egy 200-300 kilométeres utazás során legalább....
2018.10.23
Közúti baleset résztvevője volt Peter Pellegrini szlovák kormányfőt szállító gépkocsi kedden....
2018.10.23
Hűtőfolyadék-szivárgás által okozott gyulladásveszély miatt világszerte 1,6 millió autót hív vissza....