Lamborghini Aventador

Elkészült az utolsó Lamborghini Aventador, felidézzük a típus történetét – 1. rész

2022.11.04.

Egy korszak véget ért Sant’Agata Bolognesében: az LP 780-4 Ultimae kiadás volt az utolsó, hibrid hajtás nélküli, szívó V12-es motorral hajtott Lamborghini.

Aventador LP 700-4

Az Aventador története

A Murciélago utódának szánt, 2011-ben, a Genfi Autószalonon bemutatott Aventador LP 700-4 a nevét a 700 lóerős teljesítményéről és az állandó négykerék-hajtásáról kapta. A teljesen házon belül kifejlesztett új, 60 fokos hengerszögű V12-es erőforrás új technológiákkal, időtálló dizájnnal és nem utolsósorban elképesztő teljesítménnyel rendelkezett. „Az Aventadorral két generációt ugrottunk előre dizájn és technológia tekintetében, a modell mérföldkő volt a cég életében, hiszen ez volt a zászlóshajónk 11 éven át. A V12-es motor a Lamborghini örökségének része a vállalat korai napjai óta; ez volt a büszkeségeink dobogó szíve a Miurától a Diablóig, a Countachtól a Murciélagóig” – mondta Stefan Winkelmann, az Automobili Lamborghini elnök-vezérigazgatója a genfi bevezetéskor.

Aventador LP 700-4

Az Aventadorból 8 különféle változat és összesen 11 465 példány készült, a világ minden részére szállították az ügyfeleknek. Jól mutatja a sikert, hogy a Lamborghini több Aventadort adott el, mint az összes korábbi V12-es modelljéből összesen; a típus ötödik évében érte el a vállalat az 5000. leszállított példányt, ami megegyezik a legyártott Murciélagók teljes számával, 2020 szeptemberében pedig már a 10 ezredik Aventadort is leszállították. Minden legyártott Aventador műalkotásnak számít; a példányok 85 százalékát az Ad Personam részleg szabta személyre, amely összesen 200 egyedi színt és díszítést készített az Aventador számára.

Aventador LP 700-4

Több mint 10 egyedi és limitált szériás kiadás is megjelent a típusból; volt, amelyik körrekordot állított fel (például az SVJ 2018-ban a Nürburringen), ami rangos díjat nyert, volt, amit művészeti projektekhez használtak, és volt, ami mozifilmben (például a 2012-es Batman – A sötét lovag - Felemelkedésben), vagy videojátékban szerepelt.

Mitől vált legendássá?

Aventador LP 700-4

A Murciélago technikáját elhagyó, teljesen tiszta lappal tervezett Aventador sikere három pilléren nyugodott. A Filippo Perini felügyeletével, házon belül készült dizájnon, a szintén saját fejlesztésű, merev és könnyű karbon monocoque-on, és a 6,5 literes szívó V12-esen. Utóbbi már a legelső változatában is 700 lóerőt adott le 8250-es fordulatszámon, a nyomatéka pedig 690 Nm volt. Már ezzel is megvolt 3 másodpercen belül a százas sprint az Aventadornak, a végsebessége pedig elérte a 350 km/h-t. A hatalmas erőt egy egykuplungos, 50 ezredmásodperces váltásra képes robotizált váltó továbbította a négy kerék felé. A high-tech nyomórudas felfüggesztés az együléses versenyautókat idézte.

Aventador LP 700-4

Kevesen tudják, hogy a Lamborghini az Aventador bemutatása után azonnal felállított egy „repülő doktorok” nevű mérnökcsapatot, amely a világot járta, hogy a megsérült autók szénszálas monocoque-jának állapotát felmérje, a szereléshez tanácsokkal szolgáljon, esetleg magát a javítást is végrehajtsa.

A hírhedt Nürburgring Nordschleife versenypályán két körrekordot is felállított a típus: az Aventador LP 750-4 SV 2015-ben már 7 perc alatti kört futott (6:59:75), 2018-ban az Aventador SVJ pedig visszaszerezte a Lamborghini szériaautós rekordját 6:44,97-es idővel (amit azóta a Porsche ismét megdöntött).

Milyen változatok érkeztek később?

Aventador LP 700-4 Roadster

Az Aventador LP 700-4 debütálását követően 2012 decemberében jelentették be az elmaradhatatlan nyitott verziót. A felső, pillekönnyű szénszálas panelek eltávolításával a roadster nyitott tetős vezetési élményt nyújtott, a tetőt az első csomagtartóban lehetett tárolni. 2013 elején, Miamiban rendezték a dinamikus bemutatót, amely során (a polgármester és a Szövetségi Légiközlekedési Hatóság külön engedélyével) egy nyitott Aventador a repülőtér kifutóján 338 km/h sebességgel száguldott, ami gyorsabb volt, mint a repülőgépek felszállási sebessége.

Aventador LP 750-4 SuperVeloce

A 2015-ben, a Genfi Autószalonon bemutatott Aventador LP 750-4 SuperVeloce 50 lóerős teljesítménynövekedést és 50 kg-os tömegcsökkentést hozott az elképesztően jó, 2:1-es tömeg-teljesítmény arány elérése érdekében. De új volt az aerodinamika is, beleértve a rögzített szénszálas szárnyat. 0-100 km/h-ról 2,8 másodpercre javult a gyorsulás. Az SV kupé darabszámát 600-ra, az SV Roadsterét 500-ra korlátozták, néhány hónapon belül el is fogyott mind.

Aventador S

2016 márciusáig több mint 5000 darab Aventadort szállítottak le, és még annak az évnek a decemberében bejelentették a frissített Aventador S-t, aminek hivatalos bemutatóját a 2017-es Genfi Autószalonon tartották. A Lamborghini új dizájnfőnöke, Mitja Borkert felügyelte azokat a tervezési módosításokat, amelyek akár 50 százalékkal nagyobb aero-hatékonyságot és 130 százalékkal nagyobb első leszorítóerőt biztosítottak a ráncfelvarrott szupersportkocsinak. 700-ról 740 lóerőre nőtt a teljesítmény, de az igazi újdonság a négykerék-kormányzás, a MagnaRide futómű és a Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA) volt, amely központilag vezérelt minden, hajtással és futóművel kapcsolatos elektronikus rendszert. Az Aventador S Roadstert a Frankfurti Autószalonon mutatták be 2017 őszén.

Aventador SVJ

2018. augusztusában mutatkozott be a csúcsverzió, az Aventador SVJ, aminek nevében a Jota utótag a versenypályára való alkalmasságra utalt. A gyár tesztpilótája, Marco Mapelli egy ilyen autóval 6:44.97-es köridőt ért el a Nürburgring Nordschleifén 2018 júliusában, ezzel újra megszerezte a Lamborghininek a szériaautók rekordját. Az SVJ átdolgozott V12-es motorja már 770 lóerőt produkált 720 Nm nyomatékkal, és az LDVA 2.0 mellett aktív aerodinamikai elemeket is kapott. Utóbbiaknak köszönhetően akár 40 százalékkal több leszorítóerőt ért el a korábbi SV-hez képest, és 1 százalékkal csökkentette a légellenállását. Könnyített konstrukciója, ami magába foglalta a széleskörű szénszál-felhasználást és a titán kipufogót, a tömeg-teljesítmény arányt 1,98 kg/lóerőre javította.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....
2024.05.13
Nagy Norbert címvédőként diadalmaskodott az autós gyorsasági hegyi Európa-bajnokság idei második....
2024.05.13
Különlegesen kifinomult V8-as szívómotorral, karbon motorháztetővel és egyedi díszítésekkel láttak....
2024.05.13
A III. kerületi rendőrök közúti ellenőrzésén akadt fenn az a motoros, aki büntetőpontokat és....
2024.05.13
Az autók belső terének 99%-a rákkeltő anyagokat tartalmaz.   ..
2024.05.13
Karambol törént ma kora reggel Balatonfőkajárnál, a 710-es főút érintett szakaszát teljes....
2024.05.12
A nyolcszoros világbajnok 7,9 másodperccel előzte meg a Hyundai versenyzőjét, Ott Tänakot. ..
2024.05.12
A MÁV-Start a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól az előszezoni menetrend szerint,....
2024.05.12
A kormány marad, de kecsesebb arcot kap és változik a fénytechnikája. ..
2024.05.12
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így marad tiszta az autó. ..