Teszt

Enyaq Coupé RS-től a Fabiáig: élményautózás Skodákkal

2023.12.13.

Nyár közepén indult a márka legsportosabb modelljeit felsorakoztató roadshow, a Škoda Dynamic Days, ebből decemberre is maradt három állomás. Veszprém, Kaposvár és Zalaegerszeg márkakereskedésében próbálhatták ki a márka büszkeségeit az érdeklődők. Portálunk, az autoszektor.hu Szegeden, november második felében tette meg ezt.

– A legtöbb embernek az ingatlanja után az autója a legértékesebb vagyontárgya. Mégis sokan egy ilyen felelősségteljes, hosszú évekre szóló döntést meglehetősen felületes, felszínes információk birtokában hoznak meg – mondta el Németh János márkaigazgató azzal kapcsolatban, hogy miért is hívták életre a napra pontosan ma záruló Škoda Dynamic Days eseménysorozatot.

Egyébként a márkakereskedések mindegyikében van lehetőség ingyenes próbaútra. Ehhez a legtöbb esetben elég csak besétálni az adott szalonba, és a tesztautó kínálatból kiválasztania vezetni kívánt modellt. Sőt, ha esetleg olyant keresünk, ami nincs a legközelebbiben, akkor a tesztvezetes.skoda.hu oldalon rákeresehetünk, hol érhető el a megálmodott Skoda.

A Škoda Dynamic Days roadshow szervezői igyekeztek olyan modelleket összeválogatni, amelyek bemutatják mindazt, amit ma tud a márka, ugyanakkor gyakran nincs belőlük tesztautó. Így szerepelt a vezethető modellek között Fabia legjobban felszerelt és motorizált változata, a népszerű városi crossover, a Kamiq különleges Monte Carlo kivitele, valamint a testvérmodell Scala is ugyanilyen felszereltséggel. Az „étlapon volt” a nem olyan rég frissült Karoq Sportline, vagy a legsportosabb medve, a Skoda Kodiaq RS is. Teljesen új élményként volt ott a tesztvezetés modellkínálatában az Enyaq RS iV és az Enyaq Coupé RS iV egy-egy modellje is. Ez utóbbi nem csak menettulajdonságai miatt érdemes a figyelemre, de gyönyörű formaterve kapcsán is.

– Ez a legerősebb és legdrágább Skoda, már a sima Enyaq Coupé is a márkacsúcsot jelentette, ám az RS változatot Audi árban mérik. De van olyan jó, mint egy villany Audi? Simán – írta kollégám néhány hónappal ezelőtt, amikor tesztelte az üresen is 23 mázsás autót. A szegedi hétvégén is ez messze ez volt a legnépszerűbb a tesztvezetők között, ami nem csoda.

A szélvédőre vetített kijelző kiterjesztettvalóság-adatokat is tartalmaz, mu-tatja a veszélyesebb kanyarok középső ívét, az út szélét, az esetleges veszélyeket. A vezetési segédek fejlettek, a tábla- és környezetfelismerés intelligens, az autó lassít kereszteződések és körforgalmak közelében és aktívan alkalmazza a felismert sebességhatárokat.

Személyes élmény, hogy nagyon megy az autó. Alapból automatára van állítva a rekuperáció, itt nem zavaró a lassítás visszatöltésnél, ezen felül még van két fokozat. Az erősebbnél már nagyon bólogat az Enyaq, hegyvidéken, meredekebb lejtőknél azonban hasznosan kíméli a féket, plusz sok-sok elektromos energiát tölt vissza. Ez a kormány mögötti fülön egyetlen billentéssel állítható.

Kollégám napokig tesztelte, nekem kevesebb, mint egy óra jutott, így sok mindent nem próbálhattam ki, de az aktív sávtartást igen. Nagyon profi, a felfestés mellett kormányozza a vezető helyett az autót, nem is szól túl hamar rá a sofőrre, hogy markolja meg a kormányt. Ami a legmeglepőbb volt, az a finomság, hogy nem tolakodva segít. És még inkább az, hogy milyen pocsék viszonyok között is látja a terelővonalat – amikor már az ember alig képes megkülönböztetni a világosszürke aszfalton az erősen kapott fehér festést.

Az Enyaq Coupé RS akkuja bruttó 82, nettó 77 kWh kapacitású, két villanymotorja összesen 299 lóerőt és 460 Nm csúcsnyomatékot is képes produkálni. Legnagyobb sebessége 180 kilométer/óra, ezzel az RS a legfürgébb elektromos Skoda. Nulláról százra 6,5 másodperc alatt gyorsul az autó. Alapára közelíti a 30 milliót és extrákkal nagyon könnyen 3 számjeggyel kezdődhet a számla.

– Akinek nem futja Lamborgini Urusra, de a Volkswagen csoport legjobb ár/erő arányát képviselő Kodiaq RS-re igen, az boldog lesz a csehek sportosra faragott családi szabadidő-autójával – írta kollégám részletes tesztjében a Szegeden kipróbált második Skodáról.

Vérpezsdítő az RS változat kinézete, jól áll neki a kék szín, a piros féknyereg – ez utóbbiból a tesztelt modell különleges felnije miatt azonban meglehetősen kevés látszik. A csomagtartó óriási, öt üléssel 715 liter, sík padlóval közel két köbméteres rakteret kapunk.

A 245 lóerős, kétliteres turbómotornak köszönhetően álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 6,5 másodperc alatt gyorsul fel a sofőrrel együtt 20 mázsás Kodiaq RS, a vége pedig 234 kilométer/óra. Érdekes, hogy ez a gyorsulás tizedmásodpercre egyezik az Enyaq Coupé RS-sel, mégis lassabbnak érezzük, az alulról azonnal húzó „villanymozdonyból” átülve. A hétfokozatú duplakuplungos automataváltó hetesből hármasba kapcsol vissza, ha nyomunk neki egy padlógázt, de az elektromos gyorsítás után olyan, mintha egy kicsit gondolkodna, mielőtt nekilódul.

Masszív és nagyon stabil az autó, annak ellenére, hogy elég magasan ülünk benne. Adaptív menetmódjai között éles a kontraszt a takarékos és a sportos beállítások között, a normál, a komfort és az offroad mellett van egyéni beállítás is. – A menetmódválasztó a motor- és a DSG-váltó, valamint a Haldex összkerékhajtás vezérlését is érinti, takarékos módban előszeretettel vitorlázik, ha elvesszük a gázt – írta kollégám.

A továbbfejlesztett összkerékhajtás a nyomaték 85 százalékát is képes egyetlen kerékhez irányítani, de alaphelyzetben csak előre küldi a nyomatékot. Önzáró differenciálmű helyett elektronikus XDS jár mindkét tengelyre, amely a kipörgő kerekeket fékezgeti.

Ahogy csak a leggazdagabbak engedhetnek meg maguknak 100 millió forintos Urust, úgy csakis kevesek vehetnek Kodiaq RS-t szűk 20 millió forintért. De nagy élmény, az biztos.

Három autót terveztem vezetni Szegeden, utolsóként a Scalát, mégpedig abból a megfontolásból, hogy erről a modellről írtunk talán a legrégebben és a legszűkszavúbban. Rendes tesztet szűk négy és fél éve írt a Scala modellről az autoszektor.hu, most egy rövid próbaút erejéig frissítettük fel a Rapid utódjának tekinthető autót.

Az ár-érték arányt szem előtt tartva itt – az általunk próbált Monte Carlo változat ellenére is – visszafogottabb a minőség, különösen az Enyaqból és a Kodiaqból átülve. Ezzel együtt utastér szebb, sportosabb az alapváltozatnál, piros-fekete versenyüléseket kapott ez a Scala, a műszerfalra pedig egy kevés karbon is jutott mutatóba.

Az autóban a VW-csoport kipróbált és bevált 1,5 literes TSI motorja dolgozik, ez képes a négyből két hengert lekapcsolni részterhelésen, így nem csak erős, de takarékos is. Már-már túlmotorizáltnak érezhettem volna a 150 lóerős motorral az 1200 kilogrammos össztömegű Scalát – ha nem két nagyágyú után ülök bele. Az biztos, hogy bőven elég bele, ebből kiindulva a 115 lovas alapmotorral is használható lehet.

A belépőmodell 7,7 millió forintról indul, míg a Monte Carlo felszereltségi szinttel és a 1,5 literes, DSG váltóval már 10,5 milliót is elkérnek érte. Az jó tudni, hogy hamarosan jön az új Scala, decemberre várható a világpremier. Ez az új Kodiaqnál nemrég már megtörtént, Magyarországon decemberben mutathatja meg magát a márka zászlóshajója.

Három autónál már ráhagytam volna a Dynamic Days programját, de Nagy Lajos, a Porsche Inter Auto Hungaria Kft. szegedi telephelyének értékesítési vezetője „rám beszélte” a Fabiát is. Először szabadkoztam, hogy ugyanaz a hajtáslánca, mint a Scala modellnek, de meggyőzött.

Fabiából jelenleg nem kínálnak RS modellt, a legsportosabb kis városi Skoda csúcsmotorja tehát a 150 lóerős 1.5 TSI, ami a viszonylag kicsi karosszériában egészen dinamikus és meggyőző. Erről nemrég került fel egy hosszabb videó a világhálóra, Németországban bőven 220-as tempó felett száguldottak az autóval. Helyenként bizony önveszélyesen.

Nekem is volt olyan érzésem a Fabiát vezetve, hogy ha nem is RS, de nagyon sportos és ez a motor bőven elég bele. Szépen dolgozik a 7 sebességes DSG automata, hetedikben kövér gázt adva gyorsan visszakapcsol harmadikba, hogy nekilóduljon. A gyári katalógus szerint ezzel a motorral nulláról százra 8 másodperc alatt gyorsul a legkisebb Skoda.

A Volkswagen-konszern MQB platformja sok előnnyel járt az új Fabia számára. Például a nagy és ultranagy szilárdságú acélok arányát a korábbi 53-ról 79 százalékra növelték, ami nem csak a biztonságot és a karosszériamerevséget javította, de ennek köszönhető az is, hogy a jelentős méretnövekedés.

Az biztos, hogy a 180 centimre állított vezetőülés mögé nagyon bőven befér egy 190 centis legény is, ráadásul nem csak láb-, fejtere is marad elég. A nagyobb méret és a jobb felszereltség ellenére a tömeg alig nőtt, az alapváltozat mindössze 1041 kg-ot nyom. Kilenc légzsák jár hozzá alapban, köztük a hátsó oldallégzsákok és a vezető térdlégzsákja. Az ára 7,5 millió forintról indul.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..