Teszt

Erős identitással a stílusért - BMW X4 xDrive 25d M Sport teszt

2019.04.09.

A vártnál hamarabb, modellciklusának negyedik évében érkezett a megújult széria. Az új platform méretnövekedést, korszerűbb technikát és részletgazdag külső-belső átalakulást hozott a szubkompakt prémiumkategóriás SUV-nak. Várhatóan még több fejet csavar el az utcán, az összbenyomásával pedig könnyűszerrel teszi hívekké azokat, akik kipróbálják, hiszen mi más lenne egy kupé formájú szabadidő-autó célja.

 

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A BMW nyelven csak Sport Activity Coupé-ként (SAC) emlegetett bajor terepjáró az X6-os által kitaposott ösvényre érkezett 2014-ben. A kistestvér sikerét igazolja, hogy négy év alatt globálisan közel 100 ezer darabot adtak el belőle, Angliában például minden harmadik X3 eladásra jut egy X4-es. Magyarországon is hasonló a helyzet, a márka X-es modelljeinek negyedik helyén állt 2017-ben az elődmodell. A gyors modellváltást deklaráltan az X3-as megújulása hívta életre, hiszen a közös gyártósor hatékonyságát és kihasználtságát a testvérmodell frissítésével tudták ésszerűsíteni. Természetesen a rövidebb modellciklus hátterében a piacon időközben megjelent új belépők (pl. Alfa Romeo Stelvio, Jaguar E-Pace, Mercedes-Benz GLC, Range Rover Velar) és megújult modellek (Audi Q5, Volvo XC60, és Porsche Macan) is sürgető szerepet játszottak.

Szemből megtévesztő a hasonlósága az X3-ashoz, a hátsó lámpatest formája kicsit a GLC-re hajaz. Több mint egy tucatnyi motor- és karosszéria elem itt készül Magyarországon, a megosztó lámpatest ez alól kivétel

A mindenes alapnak is nevezhető CLAR-platform érkezése tehát egy meglepően átfogó metamorfózist hozott az X4-nek, a G-sorozatkódú modellek minden előnyét és extráját. Az autó hossza (+81 mm), szélessége (+37 mm) és tengelytávja (+54 mm) nem elhanyagolható mértékben gyarapodott, ellentétben a magassággal, amit pusztán optikai céllal, 3 mm-rel alacsonyabbra vettek a dizájnerek. A nagyszilárdságú acél, alumínium és karbon elemeket is tartalmazó padlólemez átlagosan 50 kg-os súlycsökkenést hozott, valamint alacsonyabb tömegközéppontot, miközben megmaradt az 50:50 arányú tengelyterhelés. A vesék mögötti beömlők lamelláinak köszönhetően pedig a légellenállási együttható is javult, de kétlem, hogy a célcsoport számára az efféle részletek döntő erővel bírnának. Sokkal fontosabb talán, hogy az impozáns coupé-crossover sziluettjét egy igencsak megosztó hátsó lámpaforma töri meg. A nemzetközi sajtóban ezt a részletet találóan így fogalmazták meg: „party in the front, pain in the back”.

A CLAR-platform tervezésénél az univerzális használhatóság volt a fő szempont. Ennek tükrében benzines, dízel, plug-in hibrid és elektromos hajtásláncok padlólemeze is lehet Minik, i-modellek, valamint 3-tól a 7-es sorozatig bármelyik modell esetében

A tágasabb beltérben a modellváltás hozadéka az érintőképernyős kijelző, a kormány mögötti virtuális műszeregység, a színes és informatív head-up display, a gesztusvezérlés, a beszédfelismerő funkció és az okostelefon-szerű slusszkulcs. Vezetéstámogató rendszerek tekintetében sávtartóval, követőradarral, automata ütközés-elkerülővel, 360 fokos kamerarendszerrel, parkolássegítővel és rávillogós csodareflektorral volt felvértezve az M-pakettes tesztautónk. A szemnek és minden érzékszervünknek hízelgő, részletgazdag enteriőrről elmondható, hogy nem hagyott kívánnivalót maga után.

A dél-karolinai Spartanburgban és Kalinyingrádban készülő modell méretei: H/Sz/M (mm): 4752/1918/1621, tengelytávja 2864 mm-es. A csomagtér 525/1430 literes, önsúly: 1730 kg. A formavilágból egyértelmű, hogy az elsődleges volumenpiac a BMW számára is a távol-kelet

Bár divatterepjárók esetében a praktikumot rendszerint feláldozzák a dizájn oltárán, itt csupán a körbeláthatóság volt az egyetlen tényező, amiben ez az elv visszaköszönt. A B-oszlopon innen nem érzékelhető különbség az X3-hoz képest, még a papíron 2 cm-rel lejjebb található üléspozíció sem. A második üléssort még két gyerekülésekkel is kiválóan ki tudtuk használni, az 525/1430 literes csomagtartó befogadóképességéről nem is beszélve. Kényelem és helykínálat tekintetében megkockáztatom, hogy kisgyermekes családok számára sem valóságtól elrugaszkodott döntés lehet az X4-es.

A kormány mögött 12 colos vetített műszeregységen követhetjük a változókat, a gesztusvezérléssel is irányítható központi kijelző 10,25 hüvelykes

Menet közben a márkától megszokott benyomásokat keltette a közel 26 millióra felextrázott tesztautó. Meglepetést csupán a feszes felfüggesztés, a 21 hüvelykes felnik és a rajtuk feszülő defekttűrő abroncsok viselkedése okozta. Mivel a hátsó nyomtáv 4 cm-rel szélesebben fekszik az elsőhöz képest, ez ugyan stílusban sokat dob a megjelenésen és kanyarstabilitásban is agilissá teszi a 17 mázsás kasztnit, de lássuk be, hogy egy ilyen kombótól egyáltalán nem megszokott, hogy diszkomfort nélkül abszolválhatjuk velük a jövés-menést. Természetesen a zaj- és hangszigetelésnek és a változó karakterisztikájú futómű opciónak is sok köze van az említett tapasztalatokhoz. A visszajelzésektől mentes kormány precíz, a fékek pedig az átlagosnál nagyobb igénybevételt is fáradás nélkül tűrik.

A jól formázott ülések mindig is erőssége volt a márkának. Legfőbb vetélytársai a Mercedes-Benz GLC coupé, a Porsche Macan, a Jaguar E-Pace, az Audi Q5, Volvo XC60, Range Rover Velar és az Alfa Romeo Stelvio

Az alapáron összkerék-hajtást és 8 fokozatú automata-váltót kínáló modellben a kétliteres, kettős megfúvású, sornégyes dízelmotor teljesített szolgálatot. Míg az előbbi fődarab különlegessége, hogy enyhén hátsókerekes viselkedésre hangolták, az öngyulladós aggregátnál fontos kiemelni, hogy 231 lóerős teljesítményével és 500 Nm-es legnagyobb nyomatékával a korábbi 30d-k szintjén van. Ennek köszönhetően az utasokkal együtt mért két tonna feletti tömeg dinamikus mozgatása nem okoz gondot a hajtásláncnak. Nem kímélve a gázpedált, vegyes használatban 7,5 literes átlagot mértünk a visszatankolásnál.

Az X4 25d százas sprintideje 6,8 másodperces, 100 km/h-nál 1450-es fordulaton pihenteti az Egerben készült ZF nyolcfokozatú váltó a motort

A 20i jelzésű, kétliteres, 184 lóerős benzines motorral szerelt verzió az X4-es belépőmodellje, vételára 14,5 millióról indul. A 25d jelzésű dízel erőforrásért több mint 2 millióval többet kell fizetni, tesztautónk extrákkal növelt árcéduláján viszont 25,8 millió forint szerepelt. Első blikkre kicsit soknak tűnhet ez az összeg, főleg annak tudatában, hogy tesztautónk M-csomagja önmagában 2 millió forintot kóstált, és nem túlzás azt állítani, hogy e nélkül nem BMW egy kék-fehér propelleres autó. Az élhető és hosszútávon is vállalható felszereltséget viszont húszmillióról innen is megadja az újdonság, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az opciók kiválasztásánál nem az ésszerűség a domináns.

A vezetéstámogató rendszerek felől nem tapasztaltunk durva beavatkozást.

Kupé-terepjáróhoz képest nagy és praktikus megoldásokkal teli a csomagtér

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.04.24
- Az idei első negyedévben 363 ezer 052 személygépkocsit gyártottak Csehországban, ami éves....
2019.04.24
A Datahouse adatai szerint 2019 első két hónapjában összesen 24 949 új személygépkocsit és....
2019.04.24
A koreai autógyártó több ütközésre felkészített légzsákrendszert fejlesztett. Az utasok védelme így....
2019.04.24
Kétségtelen, hogy az elektromobilitás, az e-autók terjedése nálunk is átszabja a termelési palettát....
2019.04.24
Mahdi Afradi Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.04.24
Az eddiginél lényegesen korszerűbb és megbízhatóbb műszeres leszállító berendezést kap a Liszt....
2019.04.24
- Emmanuel Macron francia államfő és Abe Sindzó japán miniszterelnök kedden megerősítette, hogy....
2019.04.24
Az innovatív technológiák terén vezető ABB és a Porsche Japan együttműködésre lép, hogy speciális,....
2019.04.24
Napjaink vásárlóinak egyik kedvenc időtöltése a műszerfal-kialakításokon való jóízű csámcsogás.....
2019.04.24
Az idei évadban minden eddiginél izgalmasabb tartalommal tölti meg a teniszsporthoz fűződő, több....