Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Ezek a világ legveszélyesebb útjai

2021.10.10.

Több olyan hírhedt útvonal van a világban, amelyek különösen veszélyesek, ezeket mutatjuk meg Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában. 

Bár a közúti közlekedés eleve veszélyes üzem, és sajnos előfordulnak súlyos balesetek, vannak olyan útvonalak a világon, amelyek extrém kockázatot jelentenek az arra haladók számára. Keskeny, meredek, csúszós és burkolat nélküli hegyi utak, lavinák, földcsuszamlások, több száz méteres szakadékok – egyebek mellett ilyen veszélyek leselkednek az utazókra a világ legveszélyesebb útvonalain. 

Zoji La hágó, India

Az indiai Zoji La hágó a Himalája hegységben található. A 3528 méter magasan futó, nélküli veszélyes hegyi út létfontosságú kapcsolatot jelent Ladakh és Kasmír tartomány között. A burkolat nélküli út még szép időben is életveszélyes, az autósokat semmilyen korlát nem védi attól, hogy a mélybe zuhanjanak. 

Gyakori arrafelé az extrém időjárás és a több méteres hó, valamint rendszeresek a fölcsuszamlások és lavinák, amelyek miatt sokszor le kell zárni az utat. A csupán 9 kilométeres távot 3 óra alatt lehet leküzdeni, de elkezdtek egy alagutat építeni, ami 15 percre csökkentené a menetidőt, nem beszélve arról, hogy sokkal biztonságosabbá válna az utazás.

Észak-Yungas út, Bolívia

Bár nehéz objektíven megmondani, melyik a világ legveszélyesebb útvonala, a bolíviai Észak-Yungas út sokak szerint kiérdemli ezt a címet. Sokatmondó, hogy a helyiek csak halálútnak nevezik a Kordilerrák hegységben kígyózó, növényzettel sűrűn benőtt, esős és ködös, hajtűkanyarokkal tűzdelt útvonalat. 

Van olyan része, amely csupán 3,5 méter széles, és mivel semmilyen korlát nincs, elég egy rossz kanyar, és az utazók a több száz méteres mélységbe zuhannak. Veszélyei ellenére – vagy éppen azért – népszerű a turisták körében. 

Karakoram autópálya, Pakisztán–Kína

A Karakoram hegységben kanyargó aszfaltozott útvonal a világ legmagasabban fekvő autópályája, legmagasabb pontja a tengerszint fölött 4714 méter magasan található a Kundzseráb-hágóhál. Nem véletlen, hogy a magassága és a megépítésének nehézségei miatt gyakran a világ nyolcadik csodájának is nevezik a Pakisztánt és Kínát összekötő 1300 kilométeres hegyi útvonalat. 

A meredek sziklák között vezető autópályán nincsenek szalagkorlátok, egyes szakaszai pedig csak egy autó számára elég széles. Az extrém nyomvonalat még kockázatosabbá teszi, hogy a környéken rendszeres a heves havazás és esőzés, ami áradásokat, földcsuszamlásokat és sziklaomlásokat okoz. 

Kuoliang-alagút, Kína

A kínai Honan tartományban található kis falu, Kuoliang sokáig szinte teljesen elszigetelt volt, csak a völgyön keresztül, egy lépcsősoron lehetett elérni. A kínai kormány nem épített utat a pár száz fős faluhoz, így az 1970-es években 13 három helybéli nekiállt alagutat vájni a sziklás hegyoldalba. Robbantásokkal alakították ki az 1,2 kilométeres alagutat, amelynek a megépítése több mint öt évig tartott, 1977-ben nyitották meg.

A falubeliek öt év alatt robbantásos módszerrel alakították ki az 1,2 kilométer hosszú alagutat (Fotó: Wikipedia)

Az alagút 5 méter magas és 4 méter széles, de vannak olyan részei, ahol nem igazán fér el két autó egymás mellett. A sziklaomlások mellett veszélyt jelent az extrém köd, a sárlavinák és a korlát hiánya. Az alagút megépítésének módja miatt ráadásul azt sem tudni biztosan, hogy szerkezetileg mennyire stabil. 

Dalton autópálya, Alaszka, Amerikai Egyesült Államok

Alaszka legkietlenebb tájain vezet a 666 kilométeres James Dalton autópálya, amely néhány mérfölddel a Jeges-tenger előtt ér véget. Ez az egyetlen út, amelyen Alaszka legészakibb részére lehet szállítmányokat eljuttatni. Ám a neve ellenére ez az útvonal nem hagyományos autópálya: háromnegyed részében murvás földútról van szó, és ahogy az utazó észak felé halad, egyre elszigeteltebb tájakra jut. Van egy csaknem 400 kilométer szakasz, ahol nincsnek benzinkutak, pihenőhelyek, és térerő sincs. 

Aki mégis nekivág az útnak, túlélőcsomaggal kell készülnie, mivel egy műszaki hiba miatt akár napokra a semmi közepén, szélsőséges körülmények között rekedhet. Egyes helyeken akár mínusz 50 fok alá is csökkenhet éjszaka a hőmérséklet, télen pedig annyira csúszóssá válik az út, hogy még a hivatásos kamionosok közül is csak kevesen vállalják be a veszélyes utat.  

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Tesla részvényárfolyama 45%-kal esett vissza december végétől kezdve egy sor negatív hír és....
2024.05.14
Egy egyedülálló körkörös gazdálkodási kezdeményezés keretében a Toyota házon belül összegyűjtött....
2024.05.14
Évről évre kevesebbet érnek, mutatjuk, hogy miért és hogy mennyivel.   ..
2024.05.14
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) delegációjának németországi látogatása keretében Nagy Márton....
2024.05.14
A rendőrség a 67-es kilométerszelvénynél letereli a forgalmat a Győr felé vezető oldalon - írja a....
2024.05.14
A Volvo Construction Equipment (Volvo CE) elérhetővé teszi az elektromos töltési megoldások 48V DC....
2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....