ICDP

Ezért nem lesz önvezető autónk!

2019.03.26.

Az utóbbi évek egyik slágertémája az önvezető autó. Most már tényleg mindjárt a hátsó ülésen újságot olvasva fogunk munkába járni, mindent az autó intéz majd helyettünk. Mondják egyesek. De mi az igazság? Pontosabban, miért nem igaz a fenti állítás? Mik azok az akadályok, amik az önvezető autók útjában állnak? Az ICDP kutatói megvizsgálták a kérdést, nézzük mire jutottak.

Az, hogy egy autó a közeljövőben képes lehet az önvezetésre, egészen valószínű. A Google által szponzorált Waymo projekt eredményei rohamosan fejlődnek. 2015-ben még 1000 mérföldenként 0,64-szer kellett beavatkoznia a sofőrnek a vezetésbe, 2018-ra már csak 0,09-szer. Persze ez jól hangzik, de amíg ez az érték nem nulla, addig nem bízhatjuk magunkat a technológiára. Ugyanakkor a szakértők szerint idő kérdése, és tényleg elérik a „tökéletes” állapotot, mi pedig legyünk jóhiszeműek, higyjük el amit mondanak és nézzük a technológián kívüli akadályokat!

Az ICDP felmérése szerint, mely során autóipari szakemberek véleményét kérték ki, az elsődleges akadály a megfelelő infrastruktúra hiánya. Tökéletes körülmények között, hiánytalanul kitáblázott és felfestett utakkal már ma is megbírkózik egy modernebb autó, még csak prémium kategóriásnak sem kell lennie. De egy útépítéssekkel tarkított, kopott úton már akadnak problémák és még hosszú ideig lesznek is. Az autó lehet okos, de a józan ész emberi tulajdonság, amivel jelenleg nem tudjuk felruházni a gépeinket.

Második legjelentősebb akadályként az emberi tényezőt nevezték meg a szervezet kutatói. Ez persze később változhat, de a mai generációk még nem bíznák rá az életüket teljes mértékben egy gépre, márpedig ha egy olyan önvezető autóba ülünk, amelyben nincs lehetőségünk a beavatkozásra, akkor kénytelenek vagyunk a szoftverre hagyatkozni. A többségünk minden bizonnyal nem élne a lehetőséggel.

Az emberek félelmével egyenrangú akadály az állami szabályozás. Nyilvánvalóan minden egyes önvezető autónak át kell mennie a műszaki vizsgán, de az önvezető autók esetében minden bizonnyal a szoftvert is vizsgáztatnák, így a gyártóknak meg kell felelniük a különböző állami előírásoknak is, ami tovább bonyolítja az amúgy is végtelenül bonyolult szoftverek fejlesztését.

A következő akadály szintén az országok közötti különbségekből ered. A legegyszerűbb példa: Franciaországból a Csalagúton át megyünk az Egyesült Királyságba. Ebben az esetben az autónak alkalmasnak kell lennie a jobb- és baloldali közlekedésre is. Kérdés, hogy ez minden autonóm jármű esetében alapvető adottság lesz, vagy az extralistán kell majd beikszelni, az általunk a jövőben autóval meglátogatni kívánt országok listáját?

Szintén nem elhanyagolható akadály a biztosítások kérdése. Kell kötelező biztosítás, ha elvileg az autó nem okozhat balesetet? Ha igen, ki fizeti? Egy biztos, ha az önvezető autók elterjednek, a biztosítási piac legalább akkora átalakuláson megy majd át, mint maga az autóipar.

A fentiek mellett még számos akadályt és problémát sorolhatnánk, de már ezekből is egyértelmű, hogy az önvezető autók kora még igen messze van. A következő tíz évben legalábbis még biztosan nem lesznek teljesen autonóm járművek az utakon és az első darabok megjelenése után is még rengeteg időnek kell eltelnie, mire tényleg önvezető autónk hátsú ülésén, újságot olvasva megyünk majd munkába.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.07.21
Aggasztó hírek érkeznek a Tesla háza tájáról. Hiába a saját akkumulátor-gyár, a nem túl távoli....
2019.07.21
- A kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert, a Tankpool24-Mercedes magyar pilótája megnyerte a....
2019.07.21
Leslie Riccardi Uruguayból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.07.21
Az Orosz Autógyártók Szövetsége (AEB) bejelentette, hogy az oroszországi autóeladások 3,3% -kal....
2019.07.21
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Drágám, mindjárt kész a reggeli! ..
2019.07.21
- Hétfőn megkezdik Budapest III. kerületében a Szentendrei út felújítását a Mátyás király út és a....
2019.07.21
Oroszországban az első hat hónapban 1,7 százalékkal több, júniusban 0,3 százalékkal kevesebb autót....
2019.07.21
A bajor prémiummárka két debreceni szakgimnáziummal kötött együttműködési megállapodást. Már 2019....
2019.07.21
Sokan nem tudják, hogy kell biztonságosan használni a leállósávot az autópályán, vagy nem....
2019.07.21
- A Nyugat-Európából hazatérő vendégmunkások és a nyaralók miatt torlódás alakult ki több Csongrád....