innováció

"Fából vasparipa"

2017.08.24.

Könnyebb és erősebb az acélnál, ráadásul teljes mértékben fenntartható: növényi rostokból készítene autóalkatrészeket a Toyota-csoporthoz tartozó Denso.

 

Japán kutatók és autóipari alkatrészgyártók, mindenekelőtt a Toyota érdekeltségébe tartozó, és a vállalat legnagyobb beszállítójának számító Denso Corporation azon dolgoznak, hogy fapépből – egészen pontosan cellulóz nanorostokból – állítsák elő a jövő autóalkatrészekhez használható alapanyagát. Laboratóriumi körülmények között már sikeresen megoldható a feladat: az acélnál ötször könnyebb, ötször erősebb, ráadásul biológiailag teljesen lebomló anyag készíthető nanorostokból. A tervek szerint legkésőbb 2020-ra készen lesz az a Toyota prototípus, amelynek több alkatrésze is cellulóz nanorostból készült.

Masanori Matsushiro, a Toyota vázszerkezeti kutatásait felügyelő projektmenedzser szerint „a tömegcsökkentés folyamatos kihívásként jelentkezik a munkánkban, ám legalább olyan fontos a gyártási költségek csökkentése, mert csak így alkalmazhatók tömeggyártásban az új technológiák.”

A mikron századrészénél is vékonyabb cellulóz nanorostokból régóta készítenek a legkülönfélébb anyagokat, az áttetsző kijelzőktől kezdve az integrált áramkörökig. A projektben részt vevő Toyota és Denso szakemberei azonban egy újfajta eljárást dolgoztak ki, amelynek során a vegyi kezelésnek alávetett farostokat műanyag keverékbe dolgozzák bele, és eközben végzik el a nanorostosítást.

Az unalmas tudományos részleteken túl azonban fontos megjegyezni, hogy a kombinált folyamat mintegy ötödére csökkenti az eddigi gyártási költségeket és körülbelül felére az alkatrész súlyát, miközben torziós merevsége ugyanolyan, vagy jobb, mint az acélból készült alkatrészeké.

Az anyag előállítási költsége jelenleg 1000 jen (2300ft)/kg körül van, ám a kutatók szerint 2030-ra fele ennyire szoríthatók le az árak, ami versenyképessé teheti a nanorostokkal megerősített műanyagokat a nagy szakítószilárdságú acélokkal és az alumínium ötvözetekkel. A kutatók kiemelték, hogy az eljárás már most is olcsóbb, mint a szénszálas kompozitok előállítása.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....