fékfolyadék

A fékfolyadék-forráspont jelentősége

2018.03.26.

A fékfolyadék ugyanúgy a fékrendszer alkatrésze, mint a tárcsa vagy a betét, vagyis közvetlenül befolyásolja a fékhatást. Több fékfolyadék-típus is forgalomban van, közös jellemzőjük, hogy higroszkópos tulajdonságúak, vagyis a környezetben található vizet képesek felvenni, így forráspontjuk lecsökken, a gőz halmazállapotú közeg pedig összenyomható, hiába nyomjuk jobban a fékpedált, nem lesz kielégítő fékhatás.

 

A gyártó ajánlásainak megfelelően a fékfolyadékot a jármű használatától függetlenül maximum kétévente le kell cserélni. Léteznek ugyanakkor olyan speciális eszközök, amelyek lehetővé teszik a fékfolyadék rendszeres ellenőrzését, biztonságossá téve a fékrendszer működését.

Biztonsági szempontból valószínűleg a fékalkatrészek a legfontosabbak egy járművön, ezért kiemelten fontos, hogy tisztában legyünk karbantartásuk módjával és ajánlott idejével. A fékpedál túlzott remegését például a féktárcsa elvetemedése okozhatja, és az alkatrészek cseréjével további 80-100 000 kilométer tehető meg gond nélkül. A fékezés közben jelentkező furcsa, csikorgó hangok a fékbetét kopására utalhatnak; azonban még ekkor is a fékbetétek egyszerűen cserélhetők, és az új fékbetét további 40-50 000 kilométernyi biztonságos autózást garantál.

Van azonban néhány, a biztonság szempontjából kritikus elem, amelyre sokszor nem jut kellő figyelem. Bár a járművek fékrendszerének egyik legkönnyebben cserélhető része a fékfolyadék, a járművezetők gyakran megfeledkeznek róla. A sofőrök idővel hozzászokhatnak az romló fékhatáshoz, ami a teljes rendszer elhanyagolásához vezet. Sőt, nemcsak a vezetők, hanem néha a szerelők is megfeledkeznek a fékfolyadék cseréjéről. A csereperiódus nemcsak a gépkocsi futásteljesítményétől függ (a csere általában 40-80 000 kilométerenként javasolt), hanem a legutóbbi csere óta eltelt idő is meghatározza. A fékfolyadék nedvességet is fel tud venni, ami a fékhatás romlásához vezet, ezért érdemes kétévente elvégeztetni az ellenőrzését.

Az olcsó, toll alakú teszterek nem nyújtanak 100%-os megbízhatóságot, mert legtöbbször a vezetőképesség alapján elemzik a fékfolyadék állapotát. Általában több mérést is el kell végezni, de nem mindig ugyanazt az eredményt kapjuk.

 

 

Vannak profibb teszterek is, melyek a folyadék felhevítése révén közvetlenül mérik annak forráspontját, ezért megismételhető eredményekkel szolgálnak. A fékfolyadékkal kapcsolatos egyik legnagyobb problémát az ún. „gőzzár” jelenti, mely könnyen előfordulhat a gépjármű normál használata során is; a folyadék minőségromlása a forráspont csökkenését eredményezi. Ennek következtében veszélyes légbuborékok keletkeznek a fékrendszerben, melyek összenyomhatók, ezért csökkentik a fékbetét és a féknyereg hatékonyságát. Ha a folyadék csereérett, nagyon oda kell figyelni a megfelelő eljárásra és a folyadék kiválasztására.

 

 

A Federal-Mogul Motorparts elvégezte a leggyakoribb típusok műszaki vizsgálatát, melyek eredményei megerősítik, hogy az instabilitás miatt romlik a fékhatás, különösen szélsőségesen magas vagy alacsony hőmérséklet mellett. Magas hőmérsékleten a folyadék „elvékonyodik”, hidegben pedig csaknem megszilárdul. Ráadásul ezeknek a fékfolyadékoknak nagyon magas volt a pH értékük. A savas kémhatás miatt ezek a folyadékok korrozív hatással vannak a fékrendszer fém és gumi alkatrészeire. Az utángyártott és gyári fékrendszerek szakértői, köztük a Ferodo is, azt tanácsolják a járművezetőknek, hogy a biztonságos autózás érdekében csak jól ismert, megbízható márkákat válasszanak.

  

A gyártó által javasolt DOT érték betartása 

A csereperiódusokat a folyadék higroszkopikus jellege határozza meg: ez azt jelenti, hogy a fékfolyadék a féktömlők esetleges repedése vagy a folyadék normál minőségromlása miatt képes a nedvesség felvételére. Egy szilikonbázisú DOT5 például higroszkopikusabb, mint a DOT3 vagy a glikolbázisú DOT4. Erőteljes fékezésnél a gumifelületekkel és a fékdugattyúkkal érintkező folyadék akár 200°C-ra is felhevülhet. A folyadékban lévő nedvesség miatt vízgőz keletkezik, ami összenyomható, emiatt veszélyesen megnő a fékpedál útja, ez pedig a fékhatás romlását eredményezi. Elegendő egy év ahhoz, hogy a folyadék forráspontja akár 80 °C-kal csökkenjen. Emiatt a leggyakoribb folyadékok legalacsonyabb forráspontja a következő: DOT3: 205°C; DOT4: 230°C; DOT5: 250°C; DOT5.1: 260°C. Figyelembe kell venni, hogy a DOT szám és a forráspont növekedésével a nedvességmegkötő képesség is növekszik. Ezért egy DOT5.1 folyadékot általában gyakrabban cserélni kell.

 

 

Tanácsok

Több ezer kilométer után érdemes utántölteni a fékfolyadékot. A folyadékszint kismértékű csökkenését gyakran a fékrendszerben lévő súrlódó felületek (betétek és tárcsák) progresszív kopása okozza, illetve az is előfordulhat, hogy betétcsere közben kicsordul egy kevés folyadék a tartályból. Ez a túlcsorduló folyadék a motortérben lévő alkatrészekkel érintkezve korróziót okozhat. A glikolbázisú DOT3 és DOT4 folyadékokat nem szabad szilikonbázisú DOT5 folyadékokkal keverni, mert nem kompatibilisek egymással.

 

https://www.youtube.com/watch?v=zqSewx7GKMU

 

Forrás: Ferodo

 

Forrás: 
Ferodo

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....