Ford Magyarország

Fiatalok autózhattak a tapadási határon és azon túl

2018.10.19.

A Ford immáron a második alkalommal rendezte meg oktatási eseményét, amely keretén belül a 18-26 éves vezetők tehették próbára tudásukat, illetve találkozhattak veszélyes helyzetekkel, amelyekre a választ begyakorolhatták.

A 18-26 éves fiatalok körében a közlekedési baleset a vezető szerepet tölti be a halálozásban. Éppen ezért az USA-ban már elindított programot áthozta a Ford Európába is, hogy a felkészítés révén ügyesedhessenek a fiatalok, el tudják kerülni vagy kezelni tudják a kialakult vészhelyzeteket. A tapasztalatlan vezetők nem csak elszenvedni tudják a balesetet, sőt, sokszor ezek miattuk alakulnak ki.

Immáron a második éve találkozott az oktatógárda azzal az 1000 fiatallal, akik ingyenes oktatásban részesülhettek. A kreszpályáról kikerülve, a forgalomban óvatosan vezetve sokszor még egy rendes vészfékezést sem gyakorolhattak be oktatójukkal az újonc pilóták, és akkor még nem is beszéltünk arról, amikor jégen vagy havon túlkormányzott lesz a jármű. Ezek olyan határhelyzetek, amelyek bármikor előfordulhatnak a közlekedésben rengeteg veszélyes helyzetet teremtve, és baleset is bekövetkezik minden egyes alkalommal, hogyha váratlan szituációra esélytelen a korrekt válaszadás a volánnál ülőtől.

Apropó, még nem jár a motor sem. Tegye fel a kezét, aki tudja, hogyan kell helyes üléspozíciót választani egy autóban! Állítsuk vízszintesen olyan távolságba az ülést a pedáloktól, hogy a kuplungpedált tövig nyomva a csípőnk ne emelkedjen el az üléstől! Ezt követően a támlát állítsuk közel 90 fokba, amely elsőre nagyon kényelmetlen tud lenni, ugyanakkor így tart a legjobban az ülés, és a hátulról érkező becsapódáskor is így a legnagyobb az esélyünk a túlélésre! A fejünk és a plafon között egy jó ökölnyi távolság legyen – szupersportautóknál nyilván kompromisszumot kell kötni a helykínálat miatt.

A kormányt ezt követően laza vállakkal, kinyújtott kezekkel úgy kell elérni, hogy csuklónkat kényelmesen ráhelyezhessük a kerék tetejére. Ezáltal vezetők maradunk és nem utasok leszünk autónkban egy vészhelyzet során. A kormányoszlop olyan magasra kerüljön, hogy hirtelen pedálváltáskor se akadjon bele a lábunk. Tükrök beállítása, öv becsatolása és indulás! Te maximális pontot értél volna el ebből a tesztből?

Az első állomásnál kemény polimer bevonatú hátsó kerekekkel szerelt Fiestákkal álltunk rajthoz. Úgy kellett nyolcasokat leírni, hogy kerestük azt a határsebességet, amikor az autó fara elveszti a tapadást és meg akarja előzni az orrot. Havas, jeges megcsúszást szimuláltunk. Gyors ellenkormányzással és gázadással abszolválható volt a feladat, ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy 15-16-17 km/órás tempónál már szép nagy, 360 forgásokra is példa volt. Nagyon nehéz volt eltalálni a megcsúszási sebességet, és csak kormányzással esélytelen volt a korrigálás a. Egy tökéletesen teljesített, hungaroringi rántópados etap után is kőkemény lecke volt az ilyen jellegű túlkormányozottsági teszt!

Ezt követően a fékteszt következett. Egyenes szakaszon gyorsítottunk 40 km/óra körüli tempóra, majd vészfékezni kellett adott pontban. Amikor levettük a lábunkat a fékről, érezhetően lejjebb ült az álló autó feneke. Na, ekkor dolgoztunk jól. Tovább haladva három sávhoz érkeztünk 50 km/órás tempóval. A középsőben egy képzelt kocsisor állt, éppen várakozva. Ezt megközelítve kaptunk fényjelzést, hogy a két oldal közül melyik felé kell elrántani a kormányt satufékezés közben. A kikerülési manőver utolsó pontjaként egyenesebe is vissza kellett hozni az autót, vagyis amellett, hogy megtapasztalhattuk a fékút hosszbeli növekedését a kanyarodással, egy elrántásból majd visszarántásból álló kormánymozdulatsort is prezentálni kellett a tűzoltókból, katasztrófavédőkből, fuvarozókból és autóversenyzőkből álló oktatói gárdának. Egészen nagy volt a tempó, ez a feladat sokak számára nehéznek bizonyult.

Aztán alapvető műszaki ismeretekkel gazdagodhattuk a legújabb, az első magyar Ford Mustang példányok egyikén, de a helyes üléspozícióról és a kamionosok vezetési stílusáról, látótávolságáról, látószögéről is hallhattuk. A kiállított kamionba be lehetett ülni, megtapasztalhattuk, milyen kevéssé lehet rálátni a négykerekűek mezei világának közeli szintjére – oldalt és hátrafelé is.

A figyelemelterelésnél SMS-ezni, messengerezni, hírfolyamot olvasni és hangosan zenét hallgatni kellett. Mindeközben egy bójasorral tarkított pályán haladtunk alacsony sebességgel. Meglepő módon pillanatok alatt elfelejtettük, merre járunk, és hogy a kocsitest takarásában lévő bóják pontosan hol is helyezkednek el. Másodpercek leforgása alatt kizökkentünk a ritmusból, nagy sebességnél ez még durvább az autópályán megtett több mint száz méteren üzenetolvasás közben... Vezető balesetokozók a telefonozók.

A Ford Fiesta Vignale csúcskivitelével átélhettük a városi vészfékezőrendszer működését. 20 km/órás sebességgel, tétlenül kellett szemlélni, ahogy autónk egyre csak kúszik az akadály felé, majd a végén megáll. Elsőre ijesztő élmény volt, de ilyet sem tud (nem is szabad) kipróbálni/megtapasztalni az ember egy régebbi modellel oktatójával.

A Ford tovább folytatja Driving Skills for Life elnevezésű programját. 2019-ben is szeretettel várnak 1000 friss jogsist, hogy a határhelyzetekben szerzett korrigálási tapasztalatokkal gazdagodva térhessenek vissza közlekedő társadalomba. Önmagában már csak a gyorsulások/lassulások megtapasztalása is hasznos volt, megtudva, hogy minimum milyen erőhatások érhetnek bennünket négykerekűvel közlekedve. Mindez fegyelmezett és biztonságos körülmények között, ismét hangsúlyozván azt, hogy erre a mai vezetésoktatásban nincs lehetőség. Jövőre ismét találkozunk, köszönjük!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....