járműtörténelem

Ford kereskedések Magyarországon

2017.08.23.

A Ford Motor Rt 1938-os megalapításáig a nemrég bemutatott Hahn Arthur és társai vállalat volt a legnagyobb hazai Ford kereskedő. Ám rajutk kívül még számos más vállalat foglalkozott országszerte a kedvelt márkával.

Galamb Ferenc és József, Makó

Az első világháború után 1921-ben Galamb József 6 db Fordson-traktort küldött Makóra testvéreinek, hogy ezzel dolgozzanak és propagálják a Ford termékeket. Így született meg a családi cég, melyet a két fiatalabb Galamb testvér, János és Ferenc vezetett. Galamb József 1922 őszén az üzlet beindítására ismét Makón járt. Az autók, traktorok, alkatrészek hajóval érkeztek Fiumébe. A makói telephely a Deák Ferenc utca sarkán állt. A szerelőműhely külső falára a 20-as évek végén festették fel a színes autókat. A forgalom növekedésével Békéscsabán is nyílt egy nagy Ford-lerakatuk, ahol 35 szerelő dolgozott a műhelyben.

A műhely a második világháborúban is működött, később államosították.

Az egykori műhely falának felső részén még ma is kivehető a Ford - Lincoln - Fordson felírat. Az épületen eredetileg négy autókat ábrázoló kép is volt, melyből egy részleteiben jól felismerhető. Még egy autót ábrázoló képet láttam a falon, de már jóval kevesebb részlettel.

Forrás: http://www.sk-szeged.hu/statikus_html/kiallitas/galamb/ford_mako.html

és

https://www.kozterkep.hu/~/27925/Ford_fal_Mako_1922.html

Az egykori Ford műhely udvara

Az épület fala néhány éve

Haltenberger Vilmos, Budapest

1922. nyarán az Amerikát is megjárt Haltenberger Vilmos a „Ford Motor Co detroiti gyár gyártmányainak és pedig automobil, gazdasági célokat szolgáló traktor vontató gépek, gazdasági gépek és azok szakmába vágó anyagok” importálására alapított vállalatot Buda szélén található, Hidegkuti úti lakását megadva székhelynek. Néhány hónappal később a Belvárosban, a Nagymező u 19 alatt létesített bemutatótermet, amely négy évig létezett.

Forrás: Adtplus.arcanum.hu

 

Automobil és Traktorkereskedelmi Rt, Budapest

1926 végén az Első Magyar Gazdasági Gépgyár a Fordson traktorok árusítására új leányvállalatot alapított Automobil- és Traktorkereskedelmi Kft néven. A cég

A Hahn Arthur és Társai cég riválisaként működő a Ford és a Lincoln személyautókkal is kiegészítette választékát. A Lehel utca 8 alatt rendezték be garázsukat, míg a bemutatóterem a Rákóczi út 19 alatt kapott helyet. A gazdasági válság azonban elsöpörte a céget, amely alig néhány évig tudott csak életben maradni.

A bemutatóterem 1927-ben. Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

 

Lábassy-féle Mezőgazdasági, Ipar és Gépgyár Rt, Törökszentmiklós

Lábassy János 1848-ben Törökszentmiklóson ekéket, ekekapákat, boronákat, gyűrűshengereket gyártó műhelyt nyitott, amely tevékenységét később más mezőgazdasági termékek gyártásával és értékesítésével egészítette ki. Az 1920-as években a Fordson traktorok sokoldalúságát kihasználva különféle hasznos kiegészítőket gyártottak a járműhöz, amiről egy fennmaradt gyártmányismertető révén tudunk képet mutatni.

Források: http://www.akkreditacio.hu/hu/cikkolvas/TMOntode

Fordson traktorhoz kapcsolt öntöző és tűzoltó-berendezés. Forrás: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Levéltár

 

Debreceni Autóforgalmi RT, Debrecen

Az első világháború után a Bleyer testvérek, Ernő és Andor elérkezettnek látták az időt, hogy Debrecent is rátegyék a hazai motorizáció térképére. A hangzatos nevű Debreceni Autóforgalmi Rt az első években Ford autókkal taxiszolgáltatást (akkori kifejezéssel bérautófuvarozást) kínált, illetve központjukban meg lehetett vásárolni a Ford különböző termékeit.

Alföldi Gépkereskedelmi Rt, Szeged

Szeged központjában, a XX. század elején épült Keleti Palota földszinti üzletsorán nyitotta meg az Angol-Amerikai Bank Rt helyi Ford-képviseletét az 1920-as évek közepén.

E cégek közös jellemzője, hogy az első világháború után kezdték meg működésüket, amikor a Fordson traktor iránt hazánkban is jelentős érdeklődés mutatkozott.

Ezen kívül a Ford Model T is népszerűnek bizonyult: például 1927-ben a 2602 eladott személyautóból 370 volt Ford gyártmányú. Amikor 1927. őszén a Model T pályafutása véget ért, s a Fordson gyártását is visszafogták a hazai kereskedők nehéz helyzetbe kerültek. A Debreceni Autóforgalmi Rt átpártolt a Chevrolet-hez, más cégek inkább a cséplőgépekre koncentráltak.

A Ford hazai másodvirágzására az 1930-as évek második felében került, a MÁVAG-Ford megjelenésével, majd a Ford Motor Rt megalakulásával.

Négyesi Pál

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....