EcoBoost

A Ford nagy dobása lett az 1,0 literes EcoBoost motor

2018.03.04.

Az erőművészeket mindig nagydarab embereknek képzeljük, akik csíkos trikóban fura, gömb alakú súlyzókat emelgetnek. Pedig olyan apró erőművész is létezik, ami elfér egy A4-es papírlapon, mégis könnyedén megmozgat egy másfél tonnás autót. A neve: 1.0 literes EcoBoost motor. De téved, aki azt hiszi, hogy ilyen különlegesség csak egyszer születik egy évszázadban, mert a Ford eddig 1,8 millió ilyen motort gyártott 2012 óta.

A Ford forradalmi újítása, az EcoBoost technológia lényege, hogy egy kis lökettérfogatú motor alacsony fogyasztása és emissziója mellett is egy jóval nagyobb hagyományos erőforrás teljesítményét biztosítja. Jó példa erre az EcoBoost motorcsalád legkisebb tagja, a népszerű 1,0 literes változat, aminek 140 lóerejéhez eddig egy 1,6 literes blokkra volt szükség.



Márpedig ha egy motor kisebb, annak sok előnye van:

- A kisebb tömeg az egész autó tömegét csökkenti, vagyis a motornak kevesebb súlyt kell mozgatnia, amitől csökken az üzemanyag-fogyasztása és a károsanyag-kibocsátása.

- A kisebb méret helyet szabadít fel az egyébként is zsúfolt motortérben, ahol így jobban elférnek az autó kiegészítő berendezései (klíma, stb.)

- A kisebb méretnek köszönhetően az új motor a kisautókban is jól elfér, ezért már a B-szegmens vásárlói is erős és dinamikus modellek közül válogathatnak, rácáfolva a „kiskocsi – kis teljesítmény” sztereotípiára.

- A kisebb motorblokk gyorsabban melegszik át, vagyis hamarabb éri el azt az üzemi hőmérsékletet, ahol a motor már optimális üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással működik. A gyors felmelegedést az is segíti, hogy az 1,0 literes EcoBoost motor blokkja nem alumíniumból, hanem öntöttvasból készül.



Ahhoz, hogy a kisebb motor, a nagyobb teljesítmény és a gazdaságosabb működés látszólagos ellentmondását feloldják, a mérnökök három fontos technológiát valósítottak meg az EcoBoost motorokban. A Ford ugyan már régóta alkalmazza e megoldásokat, ám most innovatív ötletekkel sikerült úgy összehangolni őket, hogy hatásosan egészítsék ki egymás előnyeit.

Az egyik ilyen technológia a változó szelepvezérlés, amivel a motor egymástól függetlenül képes szabályozni a szívóoldali és a kipufogóoldali szelepek működését. Ez optimalizálja a teljesítményt, csökkenti a károsanyag-kibocsátást, mérsékli az üzemanyag-fogyasztást, és alacsony fordulatszámon is magas forgatónyomatékot biztosít. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy bármikor is kell gyorsítania, a vezető mindig komoly teljesítményre és gyors gázreakciókra számíthat – például amikor egy lassan cammogó kamiont előz.

A képre kattinva videó indul.

A másik a nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés, aminek köszönhetően az EcoBoost motorok nagyon kevés üzemanyagot fogyasztanak. A rendszer precízen adagolva, nagy nyomással, közvetlenül az égéstérbe fecskendezi be az üzemanyagot. Az üzemanyag innovatív és hatékony adagolása révén az EcoBoost motorok ’szegénykeverékes’ üzemmódban tudnak működni, ezért amikor nem kell gyorsítani – például egyenletes haladás közben –, akkor minimális mennyiségű benzin is elegendő számukra.

A harmadik fontos rendszer a fejlett turbótöltés. Minden EcoBoost motor turbótöltésű, így teljesítményük sokkal nagyobb, mint ahogy lökettérfogatuk alapján várnánk. A turbótöltőben a kipufogógáz hajtja meg a turbinát, ami nagy nyomású levegőt présel a motorba, és ez komoly teljesítménynövekedést jelent. A turbótöltő emellett a forgatónyomatékot (vagyis azt az erőt, ami a kerekeket forgatja) is jóval szélesebb fordulatszám-tartományban biztosítja, így az EcoBoost motorok sokkal rugalmasabban, kevesebb váltással használhatók.

A képre kattintva video indul

Az autóipar történetében sok takarékos motor született már, de ezek többnyire azért fogyasztottak keveset, mert a hétköznapi használat minimális elvárásaihoz hangolták őket, nem pedig az autósport kemény igénybevételéhez és teljesítményszintjéhez. Az EcoBoost azonban a versenypályákon is látványosan megállja a helyét: amikor a motorcsalád legkisebb, 1,0 literes blokkját beépítették egy Formula Ford versenygépbe, az autó minden idők egyik legjobb köridejét futotta Németországban, a híres Nürburgring Nordschleife versenypályán.

Az együléses Formula Ford versenyautó 7 perc 22 másodperces teljesítménye a pálya történetének 11. legjobb időeredménye volt – vagyis a Ford autója gyorsabbnak bizonyult, mint a 600-nál is több lóerőt felvonultató szupersportkocsik, például a Lamborghini Aventador, a Ferrari Enzo és a Pagani Zonda.

A Ford azonban nem állt meg itt, hanem EcoBoost motorral szerelte fel a Le Mans-ban rajthoz álló Ford GT-t, ahogy a Rally Világbajnokságon (WRC) látványos sikereket arató Ford Fiesta RS WRC gépeket is 1,6 literes EcoBoost erőforrások hajtják.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.23
Magyarország területén szeptember 20-án 0 órától 22-én 24 óráig a rendőrök 130 személyi sérüléses....
2019.09.22
Két társával álmodta meg a „magyar vízi Teslát” Rádi Péter. Ő koordinálta azt a csapatot, amely öt....
2019.09.22
Ömer Cam Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.09.22
Minimalista, mégis a legapróbb részletekig átgondolt és kidolgozott tanulmányautót készített a....
2019.09.22
Sebastian Vettel, a Ferrari négyszeres világbajnok német versenyzője nyerte vasárnap a Forma-1-es....
2019.09.22
KLEMENT kétkerekű-koncepciójával a ŠKODA  a friedrichshafeni (Németország) EUROBIKE nemzetközi....
2019.09.22
E heti rajzunk készítője T-boy. Rajzának címe: Evolúció.  ..
2019.09.22
Kínában az elektromos töltőállomások száma 1 millió fölé emelkedett. Hivatalos kínai adatok szerint....
2019.09.22
Az őszi hónapokban sok baleset azért történik, mert megváltozott az időjárás, mostohábbak a....
2019.09.22
Kisláng külterületén haladt autójával az a 29 éves férfi, aki egy kanyarhoz érve áttért a szemközti....