rakéta

Gagarin Volgája és rakétás autója

2020.10.04.

Percek alatt szerzett jogsit és autójához különleges rendszámot kapott otthon és külföldön.

Középső fényszóró a parádés ZIL 111V-n                                                        Fotók: awtopro

Egyedi azonosítók

Olyan kiváltságokkal élhetett, amit még uralkodók sem kapták meg korábban, igaz, királyok máig nem repültek az űrbe, ellentétben Gagarinnal, aki 1961 április 12-én 108 percet töltött a Vosztok 1 fedélzetén.

Ennél rövidebb idő alatt, mindössze három perc alatt szerzett jogsit és autójához különleges rendszám járt neki otthon és külföldi megjelenésein. Szovjet Volgájának azonosító tábláján űrutazásának dátuma és nevének kezdőbetűje szerepelt, vagyis: 12-04 ju-a-g

Hazai pályán olyan előjogokat kapott Jurij Alekszejevics Gagarin, mint a vezető pártfunkcionáriusok: középső reflektort használhatott személyautóján, mely már önmagában különleges volt, mert a fekete Volga karosszéria terepjárót takart, vagyis egy igazi GAZ öszvért vezethetett hétköznapjain. A Gorkij Autógyár különleges darabját egy GAZ M21-esből és egy GAZ 69-esből kreálták, ezzel is elismerve Gagarin teljesítményét. Parádékon is GAZ terméken, a nyitott 111 V modellből integetett az ünneplő tömegnek.

Saját rendszám a Rolls-Royce-on

Külföldön is népszerű volt, bármerre járt szupersztárként fogadták és ünnepelték világszerte: londoni látogatásakor vendéglátói a YG1, vagyis Jurij Gagarin 1-es rendszámot szereltek az űrhajóst szállító protokoll Rolls-Royce kabrióra.

Ajándékai között a leglátványosabb a franciáktól kapott Matra sportkocsi volt, melyet a Mécanique Avion Traction repülőgép-, és rakétagyártó cég küldött Moszkvába. A komoly darab elfogadását természetesen engedélyeztetni kellett a Szovjet Kommunista Párt vezetésével és belügyi szervekkel. Hogy ez mekkora kegy volt, azt jól illusztrálja egy másik híresség esete.

1928-as Renault Typ NN

Osztályárulás?

Az autó, különösen a magántulajdonú évtizedeken keresztül kiváltságnak számított a Szovjetunióban. És akkor még finoman fogalmaztunk, mert amikor a kommunista rendszer elismert kegyeltje, a költő Vlagyimir Majakovszkij 1928-ban Franciaországból hozatott hathengeres Renault Typ NN típusú személyautót, akkor sok elvtárs a legkomolyabb osztályárulással vádolta, ami egyébként akkoriban felérhetett egy halálos ítélettel, vagy szibériai száműzetéssel.

Majakovszkij egyébként nem vezethetett, ezért barátnője, a szépséges Lilya Brik avangard író volt a sofőrje, a hölgy volt az első nő, aki jogosítványt szerzett a Szovjetunióban.

Ezzel egyidőben a költő kortársa, az Amerikát is megjárt marxista forradalmár Valerian Oszinszkij így lelkendezett: „Kerekeken gördülő osztály vagyunk, a történelem legforradalmibb osztálya, az osztály, amely kikovácsolta a vasból való pártot, az osztály, amely automobilon jut el a szocializmusba.” Ezzel még elméletben is csak a hatvanas években értett egyet a politikai vezetés, de hiába, mert az áruhiány miatt csak néhány kiváltságosnak jutott magánautó.

 

Terepjárósra faragott GAZ M21 Volga

Kiváltságosok

Először a Nagy Színház kiemelt művészei, élsportolók, Lenin-díjas tudósok és a legismertebb élmunkások, a sztahanovisták kaphattak saját autót, többnyire Volgát.

Ilyen jutott a világ első űrhajósának, akinek könnyebben ment az importautó beszerzése is, így Gagarin a Csillagváros utcáin komoly sebességű sportkocsival száguldozhatott, ráadásul titkolnia sem kellett, sőt, a moszkvai Vörös téren összesereglett tömeg megcsodálhatta autóját, melyből a Szovjetunióban csak egy volt és világszerte is csak néhányan büszkélkedhetek ilyennel.

Gagarin autóját akár kétszázzal hajtotta a Renault Gordini motor

Matra Djet

Nem véletlenül, hiszen a repülőgépeket, valamint rakétákat gyártó és akkoriban a Forma 1-ben is érdekelt Matra csak néhány tucat Renault Gordini motoros sportkocsi készített: egy ilyet látott meg 1965-ös franciaországi látogatásakor a Matra műveknél az autókért rajongó Gagarin, akinek megtetszett Matra Bonnet Djet VS Coupé.

A René Bonnet által tervezett középmotoros és műanyagkarosszériás sportkocsi közel kétszázas tempóra volt képes 105 lóerős Gordini hajtóművével. Az exportdokumentumok szerint 615 kilós és 14,2 ezer frank értékű ajándékautót a moszkvai francia követségen adták át az űrhajósnak.

Ezek már nyilvános dokumentumok, de Gagarin haláláról továbbra több verzió látott napvilágot, ami biztos, hogy 1968 március 27-én MIG-15-ös vadászgéppel zuhan le, 34 évesen halt meg.

Gagarin 4x4-es Volgája jelenleg a csillagvárosi űrmúzeumban parkol, a Matra sportkocsit egy litván gyűjtő szerezte meg, a kollekcióból többször is megpróbálták ellopni a ritka darabot, eddig sikertelenül.

Moszkvai autómustra

Matra Djet belső

A Simca 1000-es hátsólámpáit kapta a Renault Gordini motoros sportkocsi

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....