Gyűjtemény

Golfosok mennyországában jártunk

2018.09.21.

Bécstől alig 30 km-re található a világ legnagyobb és legkülönlegesebb modellekből álló Golf-gyűjteménye. A 35 éve gyarapodó, 116 darabos kollekcióból 2019 tavaszán tárlat nyílik, néhányat azonban a szeptember 22-i Volkswagen-találkozón is megtekinthetünk.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A kéményseprő- és tüzeléstechnikai vállalkozó, Josef Juza kapcsolata a wolfsburgi sikermodellel a nyolcvanas évek elején kezdődött. A Stockerau városában élő vállalkozó 1983-ban vásárolta meg élete első Golfját, melyről a következőket mondta: „… miután beültem, úgy éreztem ezt az autót személy szerint nekem tervezték! Az üléspozíció, a vezetési élmény olyan volt, amilyet mindig is szerettem volna, ezt az érzést a mindennapi használatban tapasztalt kényelem csak tovább fokozta”.

Josef Juza csak az elmúlt 3-4 évben tudott több időt szentelni gyüjteményére, miután egyszemélyes vállalkozását egy fő felvételével kibővítette - képre kattintva galéria nyílik

Juzát olyannyira magával ragadta az érzés, hogy eldöntötte, minden élethelyzetre beszerez magának egyet: munkájához egy Caddyt, nyárra egy kabriót, télre a Country kivitelt, az élményautózáshoz pedig egy GTI-t. Annak ténye, hogy gyűjtő szenvedéllyel viszonyul a modellhez akkor vált egyértelművé számára, amikor egy Oldtimer találkozón első látásra beleszeretett egy zöld színű I-es Golfba, amit konkrét cél nélkül meg is vásárolt. Mindez a kilencvenes évek elején történt és ekkor még csak a hetedik autónál járunk.

Meglátni és megszeretni - A megszállottság intő jele, amikor konkrét cél nélkül vásárol valaki autót

Az első szenvedélyből vásárolt példányt aztán több mint száz autó megvétele követte, melyeknél a legfőbb szempont az volt, hogy legalább olyan állapotban kell megőrizni őket, mint ahogy hozzá kerültek, valamint a javítás, felújítás, restaurálás során csakis eredeti alkatrészek kerülhetnek az autókba. Az állagmegóvás érdekében Josef Juza egyszemélyes vállalkozásának telephelyét folyamatosan bővítette, így egy fedett csarnokban a lehető legnagyobb mértékben megóvta autóit a környezeti amortizációtól.

A wolfsburgi gyáregység kicsinyített mása

Az elmúlt 3,5 évtized alatt azonban nemcsak a Golfok száma gyarapodott, hanem a márkához és a számtalan kivitelhez kapcsolódó rajongói ereklyék száma is. A zsúfolásig megtelt csarnokban hihetetlen mennyiségű makett, kulcstartó, kitűző és egyéb Golfhoz kapcsolódó kiegészítők (öngyújtó, napszemüveg, zsebkés stb.) találhatók, alkatrészekről nem is beszélve. Ezek között is akad bőven különlegesség, mint például az 1974-es Mk1-es Golf formatervezője, Giorgetto Giugiaro által dedikált makett, sőt! Az egyik tároló helyiségben a teljes wolfsburgi gyár területének makettjére bukkantunk, melynek megépítését és aprólékos részletkidolgozottságát okkal tekinthetjük a megszállottság bizonyítékának

A GTI 40. jubileumának évében dedikálta Giugiaro a képen látható makettet

Természetesen az autók nemcsak a mennyiségük miatt szolgáltatnak kiváló alapot egy múzeum megnyitására, hanem a hozzájuk kapcsolódó sztorik miatt is. Már az épületen kívüli területen is elidőzött a hazai újságíró csapat, hiszen a brémai reptéren használt három darab lépcsős Golf közül, kettőt sikerült megszereznie a kéményseprőnek. Ugyanitt egy házilag limuzinná alakított I-es Golf látványa csigázott fel minket az épületen belüli autócsodákra.

A brémai reptéren mindössze három darab nyújtott rakfelületű, lépcsős Caddy teljesített szolgálatot anno. Juza úrnak kettőt sikerült megszerezni az egykor szebb napokat is látott példányokból

A gyűjtemény különleges darabjainak sorát egy első szériás Golf nyitja, melynek kilométeróra számlálója 1 millió km-t mutat. A különleges széria- és egyedi gyártású Golfok sorát egy mindössze 5000 példányban készített Rallye Golf folytatta, de akadt még egy kézzel készített, 210 lóerős G60-as is a felhozatalban, melyből csupán 71 darab készült. Az egyik legexkluzívabb darabként Juza az 1973-as (előszériás) gyártású Golfot nevezte meg, melyet egy sofőroldali tolóajtóval szereltek a gyáriak.

Vélhetően a kollekció legértékesebb darabja az előszériás, 1973-as Golf I

A több generációt felsorakoztató tűzoltó, rendőr és taxi szolgálatra készült modell mellett találkozhattunk a tengerentúlról származó, gyárilag Harlequin kivitelben készített harmadik generációval is, valamint kukás felépítménnyel és lakóautónak szánt Caddy modellekkel is. Utóbbiak közül az egyik esetében lehetőség van a lakórész letalpalására, melynek révén az autót „puttony” nélkül használhatjuk a nyaralás helyszínén.

A lakóautó különlegessége, hogy a felépítmény és a gép kapcsolata oldható, így szabadon mozoghatunk nyaraláskor az autóval

A praktikus, vagy műszakilag korát meghaladó megoldásokat tartalmazó autók mellett esztétikai extrákkal egyedivé varázsolt modellek is akadtak szép számban. A nyolcvanas évek összes tuning kiegészítőjével felvértezett I-es Golf lehet ezek közül a legviccesebb, de találtunk olyan modellt is, melyet konyak színű bőrbelsővel, faberakással, és mobiltelefonnal egy arab sejk megrendelése szerint alakított át egy erre szakosodott cég, a svájci Sbarro. Ehhez kapcsolódóan érdemes szót ejteni az Auto Motor und Sport magazin 50 éves fennállásának tiszteletére készített piros bőrbelsős III-as Golfról, melyből csupán 50 darab készült.

Csupán ötven darab készült az Auto Motor und Sport magazin 50. születésnapjára a III-as Golfból

Végül, de nem utolsó sorban az újságíró csapat számára az egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó modell az 1982-es gyártású, I-es alapokra készült, kétüléses elektromos Golf volt. A mindössze 25 szériás konnektoros City Stromer hajtásláncát az egykor BBC, manapság ABB néven ismert cég készítette, hagyományos (savas) akkumulátorai pedig Exide gyártmányúak. A 31 lóerős autó első fecskéje volt a mindennapi használatra alkalmas elektromos autóknak, a mellette álló II-es Golf azonban már gyári fejlesztés eredménye.

A baloldali lámpa mellett látható a konnektoros aljzat

A gyűjtemény valós és eszmei értékére vonatkozóan megtudtuk, hogy Juza úr annak ellenére, hogy minden autóhoz tartozó adás-vételi szerződést és kiadásokat igazoló számlát gondosan megőrzött, soha nem összesítette azokat, és nem célja a jövőben sem anyagi értéket társítani a kollekcióhoz. Gyűjteményéhez való viszonyát egyfajta szülő-gyerek kapcsolatként kezeli, melyben szerinte nincs helye azt firtatni, hogy mennyibe került a gyerekeket felnevelni.

A zsúfolt csarnokban nehéz volt fotózni a különlegességeket, a tavasszal nyíló múzeumban remélhetőleg kiküszöbölik a helyhiányt

A szeptember 22-i Volkswagen-találkozón a kollekció legkülönlegesebb darabjai a Hungaroring Golf-tárlatának kiemelt darabjai lesznek. Az egyedülálló gyűjtemény weboldala ide kattintva megtekinthető.

Márpedig Buggy nemcsak bogárból készülhet!

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.18
A hazai autóipar a világpiaci trendekhez igazodva nagy lépésekkel halad az energiahatékony közúti....
2019.10.18
Csökkent a Németországban 2018-ban ellopott autók száma. Tavaly összesen 15.037 olyan kocsit loptak....
2019.10.18
Tovább csökkentené a tartományi kormány az átmenő teherforgalmat Burgenland útjain. Ennek érdekében....
2019.10.17
Összeütközött négy jármű a 33-as főúton Hortobágynál csütörtök délután, a balesetben ketten....
2019.10.17
A PSA-csoport azonos platformra épülő kompakt autói közül úgy lóg ki a DS 7 Crossback, mint a....
2019.10.17
Francia fesztiválokon hódított az önfeláldozó józan sofőr kampánya.   ..
2019.10.17
Ronaldo Cunha Dias Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.10.17
Forgalomkorlátozásokra és közlekedési változásokra kell számítani a Hősök tere környékén a 12.....
2019.10.17
A magyar autóipar egyre több megbízást ad az iparban távfelügyeleti szolgáltatást nyújtó győri....
2019.10.17
Szalagot tűztek és rózsaszínnel világították meg az épületet a dolgozók a Bridgestone tatabányai....