Oroszország

A grúzok keresztbe feküdtek az orosz „párhuzamos” autóimportnak

2023.09.23.

A grúzok rendesen cibálják az orosz medve bundáját.

A grúzok rendesen cibálják az orosz medve bundáját. Most éppen azzal, hogy totálisan betiltották a nyugati autók Oroszországba irányuló reexportját Grúzián (újabban használatos nevén: Georgián) keresztül. A rendelkezés friss és váratlan: számtalan orosz állampolgár szembesült az utóbbi napokban azzal, hogy a korábban gyakran használt importútvonal megszakadt a grúz határnál. Totális a tilalom. Piaci szereplők szerint ez azonban a korlátozás tovább erősíti a kínai autómárkák pozícióját Oroszországban.

Már a teljes tilalom hatályba lépése előtt életbe lépett a határon a rendelkezést, mely megtiltja, hogy nyugati autókat Grúzián át vigyenek be Oroszországba. Erről piaci szereplők számoltak be az Autonews portálnak.

Grúzia idén augusztus 1-én már életbe léptett egy rendelkezést, amely megtiltotta az amerikai autók beszállítását Oroszországba grúz területen keresztül. Elvileg szeptember 26-tól terjesztik ki a tilalmat az 1,9 liternél nagyobb motorral rendelkező európai autókra, ami a hibrid- és elektromos járművekre is vonatkozik. Valójában azonban már szinte minden autó Oroszországi bevitelét leállították Grúzián keresztül.  

Augusztus második felében a grúz hatóságok beszámoltak arról, mekkora volt a gépjárművek Grúziából Oroszországba történő reexportjának volumene 2023 első hét hónapjában. Ez 1,178 milliárd dollárt tett ki a grúz pénzügyminisztérium adatai szerint. Ez az érték 217%-kal több, mint 2022 azonos időszakában. A tendencia eredményeként az autók részesedése a grúziai exportból elérte a 32,7%-ot.



Az Autonews.ru által megkérdezett szakértők ugyanakkor megjegyzik, hogy ezek a számok csak a grúz autópiac viszonylatában tűnnek jelentősnek, oroszországi léptékben azonban nem. A moszkvai statisztikák szerint hét hónap alatt mindössze 4840 autóról van szó, 65,8 millió dollár értékben, amibe az új és a használt autók is beletartoznak. Összehasonlításképpen: hat hónap alatt hivatalosan 358 921 autót adtak el Oroszországban, ám összesen 428 308 új gépkocsit helyeztek forgalomba. Feltételezhető tehát, hogy a fél év alatti közel 70 ezer autó különbség az úgynevezett „párhuzamos importon” keresztül érkezett Putyin országába.

Ami Grúziát illeti: mindössze hét hónap alatt 60 475 autót vittek ki az országból – újat és használtat egyaránt. A legtöbb a helyi pénzügyminisztérium szerint Kirgizisztánba, Örményországba és Kazahsztánba került. Az Autodegustator alapítója, Ararat Mardoyan, aki maga is részese ennek az üzletnek, azt sugallja: ezeknek az autóknak a jelentős része végül Oroszországban kötött ki. De a Grúzián keresztülhaladó ellátási láncot még ő is jelentéktelennek tartja.



A „reexport” biznisz ismerői szerint a séma a következő: a külföldön megvásárolt – a nyugati márkák által tilalmi listára helyezett – autókat először Örményországba viszik, ahol

vámkezelésen estek át, majd Grúzia területén keresztül viszik be őket Oroszországba. A vámjogszabályok sajátosságai miatt a 1,5 literesnél nagyobb motorral szerelt autók „párhuzamos importja” ilyen módon kifizetődő volt szállítani,

Leggyakrabban BMW X5, Volkswagen Touareg és Multivan modelleket, valamint 1,5 literes turbómotoros Honda kocsikat importáltak az oroszok Grúzián keresztül. Ám mostantól ez az útvonal befuccsolt.



Az Autonews.ru piaci szereplőkre hivatkozva azt írja: a „párhuzamos import” eddig legnagyobb arányban Kazahsztánon, az Egyesült Arab Emírségeken és Kínán keresztül bonyolódott, a grúz „ösvény” rendkívül kis részt foglal el.

Az augusztus legelején bevezetett határzár káoszhoz vezetett magában Grúziában is, hiszen az Oroszországba szánt, de a vámkezelés miatt Örményországba átvitt autókat már nem lehetett Grúzián keresztül Oroszországba juttatni. Ezért az ügyeskedőknek egy még nagyobb kerülőt kellett tenniük, leginkább Iránon keresztül, hogy az autók végül eljussanak az orosz piacra.





Oroszország hivatalosan kemény korlátozásokat vezetett be a külföldi autók importjára. Már az Ukrajna elleni orosz agressziót követő hetekben betiltották az 50 ezer dollár érték feletti autók behozatalát, majd a vámhivatal - minden magyarázat nélkül – kiterjesztette a behozatali tilalmat a 30 ezer dollárnál drágább autókra is. A képmutatás csúcsa, hogy ennek ellenére az orosz kormány hallgatólagosan támogatja a fejlett technológiájú nyugati gépkocsik „párhuzamos importját”. Így aztán gyakori eset, amikor az autókat alkatrészekre bontva, darabokban hozzák be Oroszországba.

Az orosz vezetésben uralkodó káoszra jellemző, hogy a hirtelen népszerűvé vált „párhuzamos import” mégiscsak szúrta Putyinék szemét. Augusztus elején ezért az egekbe emelték az úgynevezett hasznosítási díjat, amihez képest jelentéktelennek tűnik a grúz hatóságok tiltása. A helyzetet pedig még tetézte a rubel gyengülése is.



Elvileg még mindig be lehet vinni örvényesen is prémium európai autót Oroszországba, de a jelenlegi körülmények között ez annyi pénzbe kerül, amit kevesen hajlandók fizetni.

A hosszú távú megoldást állítólag a „kínai kapcsolat” jelentheti majd. Úgy hírlik, Moszkva és Peking megállapodásra készül, amelynek értelmében Kínán keresztül elméletileg bármilyen, ott forgalomba helyezett prémium autót be lehet vinni majd Oroszországba, legyen az amerikai, európai vagy kínai. Ám a kínaiak feltételeket szabnak Moszkvának. Piaci pletykák szerint az orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztérium nem fogja megújítani a nyugati autók párhuzamos importjára vonatkozó engedélyeket. Ezek ugyanis konkurenciát jelentenének az Oroszországbot elárasztó kínai márkák számára. Úgyhogy a kínaiak most már védelmet kérnek Putyinéktól az Európából és Amerikából – többek között Grúziából beérkező - autókkal szemben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Egy nem mindennapi, 2021-es felvételt kapott a Bpiautósok egy olvasójától. ..
2024.05.02
A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős....
2024.05.02
A nagyobb akkumulátorkapacitásnak és a frissített regeneratív fékezőszoftvernek köszönhetően....
2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....
2024.05.02
Szegmensén túlmutató hely- és funkciókínálattal borítja rá az asztalt a kis szabadidőautók piacára....
2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....